APPENDIX

© Filmgalerie 451 / Schlaich / Müller

APPENDIX

Omer Fast

'The appendix is a strange organ. No discernible purpose or use. Living off the system. Just like a parasite. Don’t you agree? For the most part, it’s harmless. But as you know, it can occasionally inflame and endanger the whole organism. In a perfect society, we’d cut them all out before they can act up. Progress through science. That’s what my superiors say. At least publicly… Imbeciles…' - quote from August, 2016

Omer Fast (°1972) is één van de meest intrigerende stemmen in het landschap tussen beeldende kunst en film. In zijn veelal filmisch werk speelt hij met de relatie tussen fictie en realiteit, verhaalconstructie, lineariteit en vertelperspectief, en gaat hij aan de hand van persoonlijke verhalen dieper in op thema’s zoals trauma en conflict. Deze presentatie in STUK is zijn eerste solotentoonstelling in België.

Centraal in de tentoonstelling APPENDIX staat de 3D-film August (2016). De 15 minuten durende film is gebaseerd op het leven en werk van de Duitse fotograaf August Sander (1876 - 1964) en toont Sander aan het einde van zijn leven, bijna blind en lijdend aan insomnia. Tijdens zijn nachtelijke dwaaltochten krijgt hij bezoek van spookfiguren uit het verleden. Soms vriendelijk, dan weer treiterend, drijven ze hem de nacht in waar hij bescherming zoekt in de natuur. De poëtische film schetst een ontroerend en bijna tastbaar portret van deze beroemde fotograaf op de grens tussen fictie en realiteit.

August wordt voorafgegaan door de single-screen film Looking Pretty for God (After G.W.) (2008) waarin Amerikaanse begrafenisondernemers aan het woord zijn. Verantwoordelijk voor het laatste publieke optreden van een overledene, vergt hun job kennis van maquillage, plastische chirurgie, rouwbegeleiding, evenementorganisatie en magie. Als een droge documentaire blijft de film meestal trouw aan haar onderwerp. Soms echter, dwaalt de camera af naar schijnbaar surreële scènes van kinderen tijdens een fotoshoot. Terwijl de kinderen rustig tussen de doodskisten poseren, mediëren ze op onverklaarbare wijze de stemmen van de begrafenisondernemers. Omer Fast legt zo de link tussen twee heel verschillende werelden waarin de creatie, artificialiteit en resonantie van een beeld centraal staat.

Voor de presentatie van Looking Pretty for God (After G.W.) in STUK werd een uitgebreide scenografie ontworpen en uitgewerkt. Een klein familie-appartement wordt leeggehaald, de voormalige bewoners zijn er niet meer. Kleine hints verwijzen naar problemen, een crisis of misschien een ramp. De installatie verwijst naar het verdwijnen als theatrale act, de dood als een sociaal ritueel en het geheugen als een collectieve performance en verbindt zo beide werken in de tentoonstelling.

August
2016, 15’ (Duits gesproken, Engelse ondertiteling)
Een commissie van Berliner Festspiele / Martin Gropius Bau Berlin

Looking Pretty for God (After G.W.)
2008, 28’ (Engels gesproken, Nederlandse ondertiteling)
Een commissie van Manifesta 7 en de School of the Art Institute, Chicago
Installatie/scenografie in STUK met dank aan: SPIT Heverlee, Thiry Decor, Thiry Paints, Van Essche-Tits, Jan Herbots, Kringwinkel Hageland, Mercedes De Grande, Jef Peremans, SPIT Wezemaal




Omer Fast
(°1972, Israel)

Omer Fast is één van de meest toonaangevende film- en videokunstenaars van zijn generatie. Zijn meest bekende werken zijn 5000 Feet is the Best (2011) waarin hij de ervaringen van een ‘drone operator’ onder de loep neemt en zijn langspeelfilm Remainder (2015) gebaseerd op een adaptatie van de roman van Tom McCarthy.
In zijn filmisch werk definieert hij een nieuwe relatie tussen fictie en realiteit en verkent hij verschillende vormen van verhaalconstructie en vertelperspectief. Hij maakt gebruik van tradities uit de documentaire, dramatiek en het fantasy genre om verhalen over trauma, oorlog en interpersoonlijke relaties te vertellen.

Het werk van Omer Fast werd wereldwijd getoond in solotentoonstellingen in o.a. Martin Gropius-Bau, Berlin (2017), Kunsten Museum of Modern Art, Aalborg (2016), Jeu de Paume, Parijs (2016) en Taro Nasu Gallery, Tokyo (2015) en in recente groepstentoonstellingen in o.a. MAXXI, Rome (2017), Modern and Contemporary Art Portland Museum, Portland (2017), Casino Luxembourg Forum d’art contemporain, Luxemburg (2017), Museum Angewandte Kunst, Frankfurt (2017), Hartware Medien Kunst Verein, Dortmund (2016) en Fondazione Prada, Milaan (2016).

Zijn werk maakt deel uit van de permanente collecties van verschillende musea waaronder Whitney Museum of American Art, Solomon R. Guggenheim Museum en het Metropolitan Museum of American Art in New York; The Los Angeles County Museum of Art; Tate Modern, Londen; en Centre Georges Pompidou, Parijs.
Omer Fast behaalde een Master in Fine Arts van Hunter College, NY (2000) en een Bachelor in Fine Arts van Tufts University en Museum of Fine Arts, Boston (1995). Hij woont en werkt in Berlijn. Omer Fast wordt vertegenwoordigd door: DVIR galleryGB AgencyJames Cohan Gallery en Arratia Beer Gallery

Sinds najaar 2015 presenteert STUK solotentoonstellingen van hedendaagse beeldende kunstenaars met een affiniteit voor bewegend beeld en ruimtelijk videowerk. Kwamen eerder aan bod: Bjørn Melhus, John Akomfrah, Emre Hüner en Joachim Koester

STUK Expozaal
11 okt 2017 - 13 dec 2017

GRATIS
DI - VR: 18:00 > 22:00
ZA - ZO: 14:00 > 18:00

XL OPENINGSUREN SLOTWEEKEND
do 7 - za 9 dec 14:00 - 22:00


GESLOTEN OP 1 & 11 NOV

OPENING: WO 11 OKT — 19:00
ARTIST TALK IN STUK VERBEECKZAAL (IN ENGELS) + AANSLUITEND RECEPTIE


GROEPSBEZOEK (EVENTUEEL MET KORTE INLEIDING) MOGELIJK BUITEN DE REGULIERE OPENINGSUREN OP WEEKDAGEN. NEEM HIERVOOR CONTACT OP MET ILSE.VANESSCHE@STUK.BE

Schrijf je in op onze nieuwsbrief