fieldworks

© J.Thiry/STUK Kunstencentrum

fieldworks

Van 2013 tot 2016 is het gezelschap fieldworks, Artist In Residence (AIR) in STUK. fieldworks is de organisatie van Heine Avdal (NO) en Yukiko Shinozaki (JP). Ze werden allebei opgeleid als danser en choreograaf, maar gingen de afgelopen jaren aan de slag met verschillende disciplines en media: performance, beeldende kunst, video, geluid, technologie ...

STUK ondersteunt de werking van fieldworks op meerdere vlakken. Tijdens Rode Hond presenteert fieldworks de kindervoorstelling The seventh floor of the world. Van 8 tot 18 december werken ze aan het Oslo City Hall Project, een nieuwe creatie met live muziek van de hedendaagse componist Rolf Wallin waarvan de Belgische première voor het najaar 2016 is gepland. Ondertussen toert onder meer hun recente creatie Distant Voices mondiaal. 
 

Heine Avdal (NO/BE) studeerde dans, choreografie en video aan het Oslo College of the Arts en aan P.A.R.T.S. in Brussel. Hij werkte voor verschillende gezelschappen in Noorwegen en maakte tussen 1997-2001 deel uit van Meg Stuarts' dansgezelschap Damaged Goods.

In recente projecten onderzoekt hij hoe ruimtelijke conventies invloed hebben op de manier waarop we de publieke/private ruimte ervaren en er ons in bewegen. Vanuit bestaande verwachtingen en opvattingen over bepaalde ruimtes gaat hij, via kleine ingrepen en verschuivingen, op zoek naar onverwachte perspectieven op die ruimtes.

In deze context stelt Avdal zich ook vragen over hoe technologie wordt gebruikt of kan gebruikt worden om nieuwe inzichten in  en percepties op het menselijk lichaam en op onze dagelijkse omgeving te verwerven. Hij onderzoekt het vage onderscheid tussen wat kunstmatig en wat organisch is, door verschillende technologieën op een zodanige wijze te integreren, dat ze een soort menselijke kwaliteit ontwikkelen.

Het werk van Yukiko Shinozaki (JP/BE) focust op de innerlijke complexiteit en tegenstrijdigheden van het lichaam. Het transformatieproces is een belangrijk element in haar bewegingsvocabularium. Door subtiele verschuivingen en manipulaties transformeren vertrouwde acties geleidelijk aan naar een ongewone wereld. Ze beschouwt artistieke samenwerkingen als een belangrijke factor in haar werk, en integreert bewust elementen die opduiken door de confrontatie en ontmoeting met verschillende performers en situaties. Ze werkt op een intuïtieve manier maar is ook gefascineerd door dat wat haar verbeelding overstijgt.

Na een opleiding klassiek ballet in Tokyo, studeerde Yukiko Shinozaki moderne dans aan de Portland State University in Oregon, waar ze ook een BA haalde in de psychologie. In 1992 verhuisde ze naar New York, waar ze werkte als freelance danser en haar eigen solowerk toonde. In 1997 kwam ze naar België om er te werken met Meg Stuart/ Damaged Goods.

Sinds 2000 creëerden Heine Avdal en Yukiko Shinozaki 19 producties.

Bij al hun creaties werken Avdal en Shinozaki samen. Hun beider achtergronden, interesses en ervaringen worden, naar gelang het project, gebundeld of verder uitgepuurd, maar steeds in wisselende samenwerkingsverbanden met andere artiesten en/of kunstorganisaties. Kruisbestuivingen en synergieën zijn immers onontbeerlijk voor het werk van fieldworks. fieldworks produceert geen ‘dans’ in de klassieke betekenis van het woord, maar legt haar focus op de performativiteit, waarin dans en beweging heel uiteenlopend geïnterpreteerd kunnen worden en een heterogene verzameling zijn van diverse media.  De makers zoeken daarom aansluiting bij een waaier van disciplines en expertises: performance, dans, beeldende kunst, video, muziek, technologie, ... en werken daarvoor samen met verschillende kunstenaars, die elk bijdragen aan het artistieke proces met een eigen conceptuele aanpak, ritme en artistieke output. Deze werkwijze resulteert steeds opnieuw in waardevolle dramaturgische en artistieke verbanden, over de grenzen van verschillende disciplines, contexten en (kunst)platformen heen. Er werd reeds samengewerkt met oa choreografen Un Yamada, Mette Edvardsen, Brynjar Bandlien, Oleg Soulimenko, Ugo Dehaes, Eivind Seljeseth; met performers Saori Miyazawa, Taka Shamoto, Michiel Reynaert, Uiko Watanabe, Andrey Andrianov, Luke George, Dolores Hulan, Kayoko Minami; met de visuele kunstenaars Christelle Fillod en Arnaud Meuleman, met geurkunstenares Maki Ueda, met architecte Shizuka Hariu, met geluidskunstenaars Fabrice Moinet, Roeland Luyten en Johann Loiseau; met multi-media artieste Sachiyo Takahashi,…

Elke creatie speelt met de spanning en het contrast tussen het lichaam en objecten, lichaam en geest,  informatie en representatie, het tastbare en het onzichtbare, het organische en het artificiële ... Weerkerende pijlers in fieldworks-producties zijn o.a. de relatie tussen performer en toeschouwer, de non-hiërarchie tussen de verschillende elementen van een voorstelling en het gebruik van zowel theatrale als niet-theatrale ruimtes.


za 1 aug 2015 - vr 1 jul 2016.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief