LACHRIMAE

LACHRIMAE or SEVEN TEARES

LACHRIMAE

Hathor Consort & Femke Gyselinck

In 1604 publiceerde John Dowland LACHRIMAE, or Seaven Teares Figured in Seaven Passionate Pavans. De eerste pavane, de Lachrimae Antiquae of ‘oude tranen’, circuleerde al eerder als compositie voor luit solo en diende als basis voor Flow my tears. Het werd een iconisch lied dat uitdrukking gaf aan de Elizabethaanse fascinatie voor en obsessie met melancholie. Vandaag realiseert Hathor Consort een eigen blik op deze klassieker. Tussen Dowlands pavanes door horen we Annelies Van Parys’ Interludes: een hedendaags commentaar op Dowlands melancholie. Het ensemble koos ervoor om aan deze raadselachtige, vijfstemmige weemoed een zesde stem toe te voegen met de danseres Femke Gyselinck. Zij liet zich inhoudelijk inspireren door Flow my Tears: haar bewegingen kunnen gelezen worden als een choreografische verbeelding van de emoties die dit donkere gedicht oproept. 

Hathor Consort

muziek Lachrimae or Seaven Teares John Dowland, 1563-1626 & Interludes Annelies Van Parys, °1975 | performance Hathor Consort & Romina Lischka | choreografie & dans Femke Gyselinck | muzikanten Romina Lischka — discantgamba, Liam Fennelly — tenorgamba, Thomas Baeté — tenorgamba, Anne Bernard — basgamba, Benoît Vanden Bemden — grootbasgamba, Wim Maeseele — renaissanceluit

STUK Labozaal
do 4 mei 201720:30

basis 14 — reductie 10 


Klik hier voor abonnementen 

Schrijf je in op onze nieuwsbrief