London

© Patrick Keiller - London - 1994 - film still

London

Patrick Keiller

In aanwezigheid van en in conversatie met regisseur Patrick Keiller.

I had embarked on landscape film-making in 1981, early in the Thatcher era, after encountering a surrealist tradition in the UK and elsewhere, so that cinematography involved the pursuit of a transformation, radical or otherwise, of everyday reality. (...) I had forgotten that landscape photography is often motivated by utopian or ideological imperatives, both as a critique of the world, and to demonstrate the possibility of creating a better one.


Wat is het ‘probleem van Engeland’? De vraag vult wellicht vele hoofden in de nasleep van de brexit en de daaropvolgende populariteit van het Engels nationalisme. Twee decennia geleden al werd die vraag naar voor geschoven door een fictief personage genaamd Robinson in wat een trilogie zou worden van films die de economische en culturele malaise onderzoeken van het neoliberale Engeland. De eerste film in de trilogie, London (1994), volgt de zwerftochten van Robinson en zijn kompaan door de Britse hoofdstad op een moment waarin de stad getekend wordt door een reeks bomaanslagen door het IRA en de Tories verrassend voor de vierde opeenvolgende keer herverkozen worden. De film volgt het duo in hun psychologische landschapstekeningen en vrije associaties waarin ze zich proberen vrij te worstelen van de verstikkende structuren van de stad.

De films London (1994), Robinson in Space (1997) en Robinson in Ruins (2010) worden gezien als een kritiek op de economische situatie in het Verenigd Koninkrijk ten tijde van de conservatieve regeringen van 1979-1997.


De vertoning wordt door STUK en Courtisane georganiseerd i.s.m het Lieven Gevaert Centre en het Hoger Instituut voor Wijsbegeerte (KU Leuven) in de reeks MOVING IMAGE – FOCUS en maakt deel uit van DISSENT!, een initiatief van Courtisane, Auguste Orts en Argos in het kader van het onderzoeksproject “Figures of Dissent” (KASK/Hogent), met de steun van de VG.


Op 2 maart om 20:00 wordt in Bozar, Brussel in aanwezigheid van Patrick Keiller nog twee films vertoond: The End (1986, 18’) en Robinson in Space (1997, 82’)

PATRICK KEILLER
(°1950, Blackpool, UK)

Patrick Keiller is een Britse filmmaker, schrijver en docent. Hij studeerde aan de Bartlett School of Architecture, University College London en ging in 1979 als postgraduaatsstudent naar het Royal College of Art's Department of Environmental Media. Hij doceerde ook een tijd architectuur aan de University of East London en schone kunsten aan de Middlesex University. Zijn eerste films - Stonebridge Park (1981), Norwood (1983), The End (1986), Valtos (1987) en The Clouds (1989) - worden gekenmerkt door het gebruik van subjectieve camera en voice-over, een techniek die verder verfijnd werd in zijn langere films London (1994), Robinson in Space (1997) en Robinson in Ruins (2010). 

Cinema ZED STUK
wo 1 mrt 201720:00

UK, 1994, 35mm, HD, Eng. gesproken, 85'

GRATIS ZONDER RESERVATIE
TICKETS KUNNEN WORDEN OPGEHAALD AAN STUK
ONTHAAL VANAF 1 UUR VOOR DE VOORSTELLING
 

FILM IN HET ENGELS
CONVERSATIE MET PATRICK KEILLER IN HET ENGELS

Schrijf je in op onze nieuwsbrief