New Utopia – verplaatst naar 4 mei

© CATPC – Launching IHA's Critical Curriculum

New Utopia – verplaatst naar 4 mei

Renzo Martens (NL) & David Gianotten/OMA (NL)

Can artistic engagement with global inequality bring sustainable growth?

In Utopia voorziet Thomas More de oprichting van kolonies op het vasteland om mogelijke overbevolking op het eiland op te vangen. In de vroege 19de eeuw experimenteerden de Nederlandse en Belgische overheden met werkkolonies voor landlopers, wezen en armen. De Lage Landen volgden zo More met hun “Maatschappij van Weldadigheid”, door land te herwinnen en te investeren in landbouwvernieuwingen.

Kan kunst ons vandaag op dezelfde manier inspireren om de economische ongelijkheid aan te pakken? Sinds een paar jaar werd op het Congolese platteland het ‘Lusanga International Research Centre for Art and Economic Inequality’ opgericht, een boeiende samenwerking die zich in een hedendaagse context tot doel stelt om vanuit de kunstkritiek écht een verschil te maken. Kan artistiek engagement met globale ongelijkheid werkelijk duurzame groei opleveren? Hoe kan creativiteit nieuwe economische modellen voortbrengen en tegelijk rurale groei koesteren? Kan een kritische blik op de postkoloniale conditie productief ingezet worden voor mensen die de hoogste prijs van de globalisering betaald hebben? 

The Institute for Human Activities (IHA) is een onderzoeksproject geïnitieerd door de Nederlandse kunstenaar Renzo Martens dat onderdak vindt bij het KASK – School of Arts in Gent. IHA wil aantonen dat artistieke kritiek op economische ongelijkheid, deze niet alleen symbolisch, maar ook materieel kan omzeilen. Sinds 2014 werkt IHA samen met de Cercle d’Art des Travailleurs de Plantation Congolaise (CATPC). Samen bouwen ze het Lusanga International Research Centre for Art and Economic Inequality (LIRCAEI) uit.

LIRCAEI is gevestigd op een voormalige Unilever plantage, het summum van globale economische ongelijkheid. Exact op deze plek wil het IHA kritische kunst en plantage arbeiders bij elkaar brengen om ten volle in te gaan op de economische en industriële structuren die globale economische segregatie in stand houden. Arbeiders die niet kunnen leven van hun arbeid op de plantage zullen leven van hun kritisch engagement met plantage arbeid. IHA en de arbeiders creëren samen een locale vrije ruimte voor kritische dialoog en artistieke productie die op zijn beurt een positieve impact zal hebben op het levensonderhoud van locale bewoners.

De opening van het LIRCAEI, ontworpen in samenwerking met het Office for Metropolitan Architecture (OMA) is voorzien voor Maart 2017. Het ontwerp van David Gianotten (OMA) en zijn team stelt een matrix van zones voorop die de functies voorzien door het Institute of Human Activities en CATPC (discussie, productie, tentoonstelling) combineert met de bestaande context (leefruimte, artistiek programma, natuur) en de natuurlijke topografie van het terrein (van de bedding van Kwengue rivier tot het hoogplateau).

Het onderzoekscentrum zal bestaan uit een iconische tentoonstellings- en performance ruimte, werkruimtes, een congrescentrum met een multimedia bibliotheek, een lokaal gemeenschapscentrum en een nieuwe plantage.

David Gianotten is Managing Partner-Architect bij OMA. In die rol is hij verantwoordelijk voor het management, de business strategie, en groei van het bureau wereldwijd. Als partner-in-charge overzag hij tevens het ontwerp en de constructie van verschillende projecten waaronder het Taipei Performing Arts Centre, het masterplan van de stad Feyenoord en het nieuw stadium in Feyenoord, het CIFCO gebouw in Beijing, het Prince Plaza Building in Shenzhen, het KataOMA resort in Bali, en momenteel het New Museum for Western Australia.

Als acting partner-in-charge van OMA’s Hong Kong en Beijing bureaus en als directeur van OMA Asia, leidt David Gianotten  het uitgebreide portfolio in de Asia Pacific regio. Tenzij zijn periode inin Hong Kong was hij verantwoordelijk voor de in 2013 afgewerkte Shenzhen Stock Exchange hoofdkwartier, de finale afwerking van CCTV in Beijing, en OMA's conceptueel masterplan voor het West Kowloon Cultural District in Hong Kong. Hij is ook één van de twee directeurs van het recent geopende bureau van OMA in Australia.

David Gianotten sloot aan bij OMA in 2008, lanceerde OMA's Hong Kong bureau in 2009, en werd partner in 2010. Daarvoor was hij Principal Architect bij SeARCH. Hij studeerde architectuur en constructie aan de Eindhoven University of Technology, waar hij nu professor is in het Architectuur, Design en Engineering departement.


AUDITORIUM 16/17
6 TOPIA: Conversations on Utopia and the Real

Zes lezingen zoeken de confrontatie op tussen de stad als utopische fictie en de gebouwde werkelijkheid. Daar waar Thomas More aan de hand van het fictieve eiland Utopia de samenleving een spiegel voorhield, vertrekt deze reeks vanuit de gebouwde realiteit om het utopisch denken over de stad onder de loep te nemen. Op welke manier vallen de werkelijkheid en het beeld dat we er van hebben nog samen in onze laat-kapitalistische maatschappij? Zijn de huidige toekomstscenario’s nog wel voldoende tastbaar of radicaal? Verworden ideeën en concepten in deze tijden niet tot koopwaar terwijl ze hefbomen voor echte maatschappelijke verandering zouden moeten zijn? De utopie als concept, klankbord, vertrekpunt en rode draad.      


curatoren czvek rigby & natural born architects | organisatie stad en architectuur vzw
partners
 stuk kunstencentrum, asro ku leuven, existenz | steun stad leuven, provincie vlaams-brabant, vlaamse overheid | sponsoring febelcem, vandersanden group, a+ architectuur in belgië, nav

STUK Auditorium
do 4 mei 201720:00
ticketabonnement
basis€ 9€ 45
STUKkaart€ 7€ 35
studenten€ 5€ 20
leden S&Agratisgratis

Lezing in het Nederlands

LOSSE TICKETS : 
KLIK HIER
ABONNEMENTEN: KLIK HIER 


Deze lezing is verplaatst naar 4 mei 2017. 

Gekochte tickets blijven geldig voor de nieuwe datum. Wil je je ticket annuleren, mail dan naar ticket@stuk.be met vermelding van je ticket- en rekeningnummer. 

Meer info bij Stad & Architectuur.
Onze excuses voor het ongemak.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief