No Patent Pending #31 ism iii

© Leif Norman

No Patent Pending #31 ism iii

Geluid dat balanceert op het snijvlak met beeld, ruimtelijkheid en beweging is de insteek van No Patent Pending, een rondreizende reeks van interdisciplinaire performances met de focus op geluid. Het Haagse iii presenteert de 31e editie in STUK. 

Erfan Abdi is een Iraanse kunstenaar, designer en performer die sinds 2009 in Den Haag woont. Hij heeft een achtergrond in visuele kunst en design, en experimenteert tegelijk met elektronische muziek, videokunst, computerprogrammering, .... Hij creëert op basis van onder andere DIY-technologie en herbruikt materiaal zintuiglijke stimulatie om actieve perceptie op te roepen, en zo de interacties tussen kunstenaar, instrument en het publiek te onderzoeken. Erfan brengt Notesaaz, een ambachtelijke audiovisuele installatie gebaseerd op instrumentale improvisatie. 


De Canadese Myriam Bleau is een componist, multimedia-artiest en performer die betoverende audiovisuele kunst maakt die boven het scherm uitstijgt. Haar werk zoekt de grenzen op tussen muziek en digitale kunsten, en integreert hiphop, techno en meer experimentele elektronische compositie tot een hybride geheel. In STUK toont ze Soft Revolvers, een installatie waarbij ze draaiende tollen gebruikt als interface voor house- en technosamples. 


In zijn performances en installaties gebruikt Matteo Marangoni field recordings, geluidsarchieven, computerprogrammatie en DIY-elektronica om nieuwe connecties op te roepen tussen mensen, plaatsen en objecten. Door zijn onconventionele gebruik van audiotechnologieën en andere media onderzoekt hij de relatie tussen geluid, ruimte en het lichaam. Dieter Vandoren is een Belgische kunstenaar en performer wiens werk vertrekt van een diverse achtergrond in muziek, IT en experimentele architectuur en zo draait rond de creatie en het spel van ruimtelijke, meeslepende audiovisuele instrumenten met een sterke focus op de belichaamde aspecten van performance. Samen creëerden ze Lampyridae, een zwerm elektronische vuurvliegjes die de ruimte vullen met muziek geïnspireerd op communicatie tussen dieren. 

 
Doron Sadja is een Amerikaanse kunstenaar, componist en curator wiens werk op zoek gaat naar verschillende vormen van perceptie en de ervaring van geluid, licht en ruimte. Hij combineert vlekkeloze elektronica met weelderige romantische synthesizers, extreme frequenties, noise en computer-enhanced akoestische instrumenten tot post-humane, hyper-emotionele sonische architectuur. In We Are Never Ever Ever Getting Back Together deconstrueert Doron white light en white noise, in een immersieve geluids- en lichtinstallatie deels gebaseerd op muziek van Taylor Swift. 

STUK Labozaal
di 27 mrt 201820:00
basisSTUKkaart
kassa€ 14€ 12
vvk€ 12€ 10

Schrijf je in op onze nieuwsbrief