Op locatie: On Alchemy & Magic

Op locatie: On Alchemy & Magic

Touching the void between the hyper-rational and the irrational.

De Brakke Grond en FIBER nodigen Artefact uit: na een succesvolle tentoonstelling in STUK, Leuven, komt Artefact voor een tweede deel naar de Brakke Grond met een tentoonstelling over de hyperrationaliteit van technologie.


Van intelligente machines en informatica-systemen tot high frequency trading: complexe systemen registreren, beïnvloeden en vormen de ervaring van ons alledaagse leven. Hun interne logica lijkt verder te gaan dan de menselijke ratio nog kan begrijpen. Hoe ver reikt het hyperrationele voordat het  irrationeel wordt? In de expositie On Alchemy and Magic onderzoeken kunstenaars of concepten als ‘alchemie’ en ‘magie’ ons kunnen helpen in de omgang met technologie die zo ingewikkeld is dat haar functioneren ons betovert. 

 Met werk van Tobias Revell (GB), Frederik de Wilde (BE), Femke Herregraven (NL), RYBN.ORG (FR), Natalie Kane (GB) en Verena Friedrich (DE).

Curator: Karen Verschooren / STUK. 

De tentoonstelling is tot stand gekomen in samenwerking met STUK en FIBER en vormt een tweede akte van Artefact 2017: The Act of Magic (21 feb t/m 9 maart in STUK, Leuven). De tentoonstelling opent tijdens het FIBER Festival (11 t/m 14 mei 2017, o.m. in de Brakke Grond), een festival dat in het teken staat van audiovisuele kunst en digitale cultuur met als thema ‘Prima Materia – Art and The Potential of Matter’.


Tobias Revell (UK)

°1986, Hampshire, woont en werkt in Londen.

Tobias Revell benadert op geëngageerde wijze vraagstukken rond hedendaagse technologie, economie en politiek. Hij werkt zowel met film, mixed media en beeld terwijl hij ondersteunend theoretisch werk produceert in de vorm van lezingen, essays en papers. In zijn meest recente werk legt hij zich toe op de wisselwerking tussen mythologie, magie en hedendaagse technologie. Hij werkt momenteel aan zijn doctoraat in het Design Department aan Goldsmiths, University of London en is een stichtend lid van het onderzoek- en consultancycollectief Strange Telemetry. 



In On Alchemy and Magic presenteert Tobias Revell THE FINITE STATE FANTASIA, een STUK-KU Leuven coproductie met de steun van STRP, en het luisterwerk Haunted Machines – Alchemy, dat hij in samenwerking met curator, schrijver en onderzoeker Natalie Kane maakte.



Frederik de Wilde (BE)

°1975, Aalst, woont en werkt in Brussel.

Frederik de Wilde werkt op het raakvlak van kunst, wetenschap en technologie. In zijn werk spelen noties van het onhoorbare, ontastbare en onzichtbare een grote rol. Zo bedacht en creëerde hij de Blackest-Black kunst, samen met Amerikaanse universiteiten en de NASA. Hiermee won hij o.a. de Ars Electronica Next Idea Award. In 2017 brengt De Wilde zijn Blackest-Black kunst naar de Maan (www.moonarts.org/about/team). Studio De Wilde wordt vertegenwoordigd door White Circle Agency (Brussel) en Sedition (Londen).
 

Femke Herregraven (NL)

°1982, Nijmegen, woont en werkt in Amsterdam.

Het multimediale werk van Femke Herregraven baseert zich op de spanning tussen het materiële en het digitale. Als kunstenaar is ze geïnteresseerd in de machtsstructuren en relaties tussen financiële markten, internationale wetgevingen, geopolitieke verhoudingen, ethiek en de wereldwijde klimaatverandering. Ze vertaalt dit in games, video’s, prints, tekeningen, installaties en sculpturen. Femke Herregraven studeerde aan Artez, Arnhem en het Sandberg Instituut, Amsterdam en was artist in residence bij o.a. de Rijksacademie. Ze won in 2013 de MINI Young Designer Award en wordt vertegenwoordigd door Future Gallery, Berlijn.
 

RYBN.org (FR)

°1999, Parijs

In 1999 wordt het interdisciplinaire artistieke onderzoeksplatform RYBN.ORG opgestart. Het collectief focust voornamelijk op economie en informatietechnologie. Interactieve installaties, digitale of analoge visuele performances en doordringende computerkracht vormen deel uit van hun werk. Ze richten zich op het deconstrueren en het ondermijnen van de ideologie die achter het cybernetisch kapitalisme schuilgaat. 

 

Verena Friedrich (DE)

°1981, Hanau, woont en werkt in Keulen.


Het werk van Verena Friedrich bestaat uit installaties waarin ze aan de slag gaat met organische, elektronische en sculpturale elementen. Ze doet zowel theoretisch onderzoek als praktische experimenten met verschillende materialen, vormen en functies. Ze ontving o.m. de International Media Award for Science and Art van ZKM Karlsruhe 2005 en een ere vermelding in de Prix Ars Electronica 2015. Ze was artist in residence o.a. aan het Max Planck Institute for Biology of Ageing in Keulen en studeerde aan de Academie voor Schone Kunsten in Wenen en de Academie voor Mediakunst in Keulen.


In samenwerking met STUK (Leuven) en FIBER (Amsterdam) | Met dank aan Future Gallery (Berlin) | Campagnebeeld 'The Finite State Fantasia' (2016), Tobias Revell. Installation view STUK © Kristof Vrancken & Femke Herregraven, 'Subsecond Flocks – When you startle awake at four in the morning it’s not because you’re feeling happy', 2016, 2016, detail, Neoliberal Lulz / Carroll/Fletcher, London (UK) | Foto 'Dataghost2' (2016), RYBN. Installation view STUK © Kristof Vrancken

Op locatie
12 mei - 2 juli

Witte zaal, De Brakke Grond, Amsterdam


Meer foto's op flickr

Schrijf je in op onze nieuwsbrief