A.I.R

A.I.R

Sinds seizoen 2009/2010 waren theatergezelschap Berlin en choreografen Arco Renz en Ugo Dehaes drie jaar lang ‘artist in residence’ (A.I.R.) in STUK. Meer info over hun werk vind je onderaan deze pagina. Sinds 2013 neemt fieldworks, de organisatiestructuur voor het werk van Heine Avdal en Yukiko Shinozaki de fakkel over als ‘artist in residence’ (A.I.R.). STUK ondersteunt de werking van fieldworks op meerdere vlakken. Regelmatig presenteren ze werk in STUK. Check onze agenda voor meer info.

Fieldworks is de organisatie die het artistieke werk van Heine Avdal en Yukiko Shinozaki creëert, produceert, spreidt en promoot.
In hun werk leggen Heine Avdal en Yukiko Shinozaki de focus op “performativiteit”, waarin beweging heel open geïnterpreteerd wordt en een heterogene verzameling is van diverse media. De makers zoeken daarom aansluiting bij een waaier van disciplines en expertises: performance, dans, beeldende kunst, video, muziek, technologie, ... en werken daarvoor samen met verschillende kunstenaars, die elk bijdragen aan het artistieke proces met een eigen conceptuele aanpak, een individueel ritme of een keuze van artistieke output.
Elke creatie speelt met de spanning en het contrast tussen het lichaam en de objecten, het lichamelijke en het geestelijke, het informatieve en het representatieve, het tastbare en het onzichtbare, het organische en het artificiële ... Weerkerende pijlers in fieldworks-producties zijn o.a. de relatie tussen performer en toeschouwer, de non-hiërarchie tussen de verschillende performance-elementen en de ontdekking van zowel theatrale als niet-theatrale omgevingen.
fieldworks bouwt voort op de organisatiestructuur van deepblue, het collectief waarin Heine Avdal en Yukiko Shinozaki tussen 2002 en 2012, samen met geluidskunstenaar Christoph De Boeck, hun projecten realiseerden. De organisatie is gevestigd in Brussel, België.
fieldworks wordt gesteund door de Vlaamse overheid en de Vlaamse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest / fieldworks wordt gesteund door apap (advancing performing arts project) voor de periode 2012-2016 / fieldworks is artiest in residentie in STUK van 2013 tot 2016.

Van het seizoen 2009/2010 tot 2012/2013 waren theatergezelschap Berlin en choreografen Arco Renz en Ugo Dehaes drie jaar lang ‘artist in residence’ (A.I.R.) in STUK. Regelmatig presenteerden ze werk in STUK. 

Berlin

Theatre company BerlinDe kern van theatergezelschap Berlin bestaat uit Bart Baele en Yves Degryse. Hun werk balanceert tussen theater en film, documentaire en fictie, en was de laatste jaren veelvuldig te zien in binnen- en buitenland. Na de stedencyclus Holoceen, waarin steeds werd gewerkt vanuit een stad of streek ergens op deze wereld, begon Berlin vorig jaar aan een nieuwe serie: Horror Vacui. In deze nieuwe reeks "portretten aan tafel" wil het gezelschap ontmoetingen ensceneren. De eerste voorstelling in de cyclus, Tagfish (2010), speelde zich af aan een vergadertafel waar de inzet een groots bouwproject op Zollverein in het Ruhrgebied was; er ontvouwde zich een steekspel tussen persoonlijk idealisme, economisch gewin en bestuurlijke bureaucratie. In de nieuwste voorstelling Land's end (première november 2011) werpt het gezelschap een blik op een moordzaak die zich afspeelde in een kleine gemeenschap in België, maar met betrokkenen over de landsgrenzen heen. Nu, jaren later, worden zij weer bij elkaar gebracht. www.berlinberlin.be


Arco Renz

Arco RenzArco Renz studeerde dans , drama en literatuur in zijn geboortestad Bremen, aan de Freie Universität in Berlijn en aan La Sorbonne in Parijs. Van 1995 tot 1998 studeerde hij aan P.A.R.T.S. in Brussel. Na een carrière als acteur en performer bij Robert Wilson, richtte hij in 2000 Kobalt Works op, een in Brussel gevestigd dansgezelschap. Als artistiek directeur van Kobalt Works creëerde hij avondvullende producties als Think Me Thickness, Dreamlands, heroïne, Bullitt, i!2, ,... allen in STUK te zien. In navolging van zijn ervaringen in de operawereld, creëerde hij in 2007 eveneens de installatie-performance P.O.P.E.R.A. (Artefact 2007), een massage door operazangers. Sinds begin jaren '90 reist Arco Renz ook regelmatig naar Azië. De vergelijkende studie van diverse traditionele podiumkunstvormen en gevechtssporten hebben een onmiskenbare invloed op zijn choreografisch werk en resulteerde ook in een reeks uitwisselingsprojecten zoals Monsoon (STUK 2007). In april 2010 ging zijn nieuwe voorstelling 1001 in première in STUK. Dit seizoen presenteerde hij zijn nieuwste voorstelling DUST, die grotendeels in STUK tot stand kwam, in première voor in de Leuvense Schouwburg. www.kobaltworks.be

Ugo Dehaes

Ugo DehaesUgo Dehaes (°1977) begon te dansen toen hij 18 was. Gedurende een jaar volgde hij klassiek ballet, hedendaagse workshops met dansers als David Hernandez, Benoît Lachambre en Saburro Teshigawara en een theateropleiding in De Kleine Academie. Na dat jaar begon hij aan de voltijdse dansopleiding in P.A.R.T.S. In 1998 begon Ugo als danser te werken voor Meg Stuart/Damaged Goods. Hij werkte er gedurende 3 jaar mee aan appetite en Highway 101. In 2000 richtte hij samen met Charlotte Vanden Eynde de vzw kwaad bloed op met wie hij o.m. lijfstof maakte; een voorstelling over het lichaam als ding, die internationaal zou toeren. Vanaf dan maakte Ugo elke twee jaar avondvullende producties als ROEST, Rozenblad, Couple-like en FORCES. Vorig seizoen ging Women in STUK in première, een dansstuk voor 8 volwassen vrouwen rond emoties. Vanaf begin 2012 werkt Ugo in STUK aan een nieuwe voorstelling die in 2013 in première gaat.
www.kwaadbloed.com

 

Foto's: Marco Mertens