We’re pretty fuckin’ far from okay

We're pretty fuckin' far from okay (2016) _ Trailer

We’re pretty fuckin’ far from okay

Voetvolk/Lisbeth Gruwez

Vorig jaar kon je Lisbeth Gruwez aan het werk zien met het meermaals gelauwerde AH/HA , een voorstelling over de lach. In We’re pretty fuckin’ far from okay heeft ze het over de fysiologische impact van ‘angst’ op het lichaam.

Angst herleidt een lichaam tot instinct, angst is een lichaam in vervoering. De concrete fysiologische impact van angst vormen het uitgangspunt van We’re pretty fuckin’ far from okay, het derde deel van Lisbeth Gruwez’ triptiek over het extatische lichaam (samen met It’s going to get worse and worse and worse, my friend en AH/HA.)

Angst is geen aangeleerd gedrag, maar een evolutionaire respons diep ingebed in ons genetisch materiaal. Voor ons hoofd kan reageren, is ons lichaam al in volle actie. Het zweet breekt ons uit, onze hartslag en ademhaling versnellen. Dit alles opdat ons lichaam paraat zou zijn voor een vitale beslissing: vechten, vluchten of bevriezen?    

Voor We’re pretty fuckin’ far from okay focust choreograaf Lisbeth Gruwez op angst en zijn relatie met ademhaling. Een belemmering van de ademhaling kan een paniekaanval veroorzaken, het gecontroleerde in- en uitademen kan lichaam en geest tot rust brengen. Het ritme van de adem als bron van en reactie op spanning en contractie, ontspanning en expansie, binnenin het lichaam en in relatie met de buitenwereld: tussen deze polen beweegt de voorstelling. De dansers Lisbeth Gruwez en Nicolas Vladyslav willen met de dynamiek van hun respiratie het publiek raken.

Maarten Van Cauwenberghe gebruikt de ademhaling van de performers als bouwsteen voor een geluidscollage. Zijn soundscape creëert suspense, stuwt de beweging en creëert op andere momenten een contemplatieve sfeer. 

Er wordt beweerd dat we in het begin van de 21ste eeuw leven in ‘een cultuur van angst’, dat we ons op dit ogenblik in ‘een permanente staat van crisis’ bevinden. We’re pretty fuckin’ far from okay is geen politieke of sociologische beschouwing over angst, maar toont wat een intense blootstelling aan angst doet met onze lichamen.

Lisbeth Gruwez / Voetvolk

Concept & choreografie Lisbeth Gruwez | Compositie, sound design & assistentie Maarten Van Cauwenberghe | Performers Nicolas Vladyslav & Lisbeth Gruwez | Dramaturgie Bart Van den Eynde | Repetitor Lucius Romeo-Fromm | Lichtontwerp Harry Cole en Caroline Mathieu | Technische leiding Thomas Glorieux | Scenografie Marie Szersnovicz, Lisbeth Gruwez en Maarten Van Cauwenberghe | Kostumering Alexandra Sebbag | Styling Lisbeth Gruwez | Productiemanager Liesbeth Stas | Communicatiemedewerker Daan Borloo | Productie Voetvolk vzw | Coproductie Festival d’Avignon, La Bâtie-Festival de Genève, KVS, Le Phare, Centre Choregraphique National du Havre Normandie, Theater Im Pumpenhaus, Les Brigittines, Tandem Arras-Douai, Weimar Kunstfest, Julidans, MA Scène Nationale – Pays de Montbéliard and Troubleyn|Jan Fabre. Residenties: Troubleyn|Jan Fabre, Buda Kunstencentrum, Stuk en Les Brigittines Met ondersteuning van: kc NONA, de Vlaamse Gemeenschap en de Vlaamse Gemeenschapscommissie

30CC/Schouwburg, Bondgenotenlaan 21 Leuven
wo 29 mrt 201720:00
basisreductie
rang 1€ 14€ 10
rang 2€ 10€ 6

duBBeldanstiCKet met Lisbeth gRuWez Dances bob DyLan Op 9 & 10/11/16 in stuK sOetezaal. 


Klik hier voor abonnementen 

Schrijf je in op onze nieuwsbrief