© Joeri Thiry / STUK

ECCE/Claire Croizé & Etienne Guilloteau - Pole Reports from Space

Tijdens een driedelige residentie in STUK (4 tot 14 en 24 tot 28 juni, 9 tot 20 september), werken Claire & Etienne met hun team aan Pole Reports from Space, gebaseerd op de muziek van de Polish Radio Experimental Studio (PRES), in opdracht van Art Stations Foundation en het Adam Mickiewicz Institute (IAM).

Claire en Etienne aanvaardden de uitnodiging om een stuk te creëren voor twee Poolse dansers, Krystyna Lama Szydłowska en Justyna Kalbarczyk, met muziek gecreëerd in het iconische PRES. De muziekstudio, die bestond van 1957 tot 2004, ontwikkelde gedurfde, visionaire elektronische muziek in het toen nog communistische Polen. De focus van dit project ligt in de periode tussen de jaren 60 en de vroeger jaren 80, and gebruikt muziek van onder meer Eugeniusz Rudnik, Elzbieta Sikora en Krystof Knittel: subversieve artiesten en pioniers van de elektronische muziek. Claire en Etienne beginnen met basisconcepten als science fiction, futurisme, vooruitgangsdenken en activisme, en maken een choreografie die speelt met de aanwezigheid en afwezigheid van het lichaam in de muziek van PRES.

De creatieperiode is juni-juli en september 2019, de première is voorzien op 28 september in het Stary Browar Art Center, de geboorteplek van de Art Stations foundation.

ECCE is het artistieke partnership van Claire Croizé en Etienne Guilloteau.

Claire en Etienne werken binnen de unie van ECCE als individuele choreografen, maar zijn daarnaast betrokken bij elkaars creaties. De essentie van hun werk is sterk met elkaar verbonden en Claire en Etienne zijn op vele vlakken complementair. Claire danste in het verleden regelmatig in Etienne’s werk en Etienne helpt Claire op artistiek en technisch vlak. Etienne heeft meer oog voor de dramaturgie van een stuk, Claire besteedt meer aandacht aan de bewegingen zelf. Beide choreografen hebben ook een hele sterke band met het muzikale en werkten reeds samen met meerdere muziekensembles, zowel uit binnen- als buitenland (B’Rock, Oxalys, MP4, Zwerm, The Stiftung Mozarteum Salzburg, Alain Franco).

In hun samenwerking creëerden zij onder meer The Farewell, Mouvement pour quatuor, Synopis of a Battle en The Gyres. Ook hun eerste creatie onder de vlag van ECCE, Mer- (2017), werd door zowel Claire als Etienne ondertekend. Mer- was een creatie voor vijf dansers gebouwd op het requiem van Johannes Ockeghem en andere renaissanceliederen over dood en verval, live gezongen door Marnix De Cats Pluto Ensemble. Bij ECCE’s tweede creatie Flowers (we are) stond Claire in voor de choreografie, terwijl Etienne haar assisteerde als dramaturg. Voor deze creatie werkten ze voor het eerst samen met een hedendaagse componist, Matteo Fargion, die een muzikale dramaturgie maakte bestaande uit de preludes van Bach, transcripties van zijn koralen voor vier handen, en nieuwe composities, met teksten van Rilke op muziek gezet. Zijn dochter Francesca speelde mee, drie dansers deelden het podium met hen. De voorstelling ging in januari 2019 in première in Brugge. Ook in 2019 delen Claire en Etienne de choreografie een nieuwe creatie voor twee dansers, getiteld Pole Reports from Space, in opdracht van de Poolse Art Stations foundation en het Adam Mickiewicz Instituut.

Tussen 2000 en 2019 zullen Claire en Etienne 23 creaties hebben gemaakt waarvan 8 met live muziek.

© Joeri Thiry / STUK