Evelien Cammaert & Joris Perdieus (BE) - Grammatica
Ter voorbereiding van hun deelname aan Playground Festival 2018 werken Evelien Cammaert en Joris Perdieus in STUK aan een gezamenlijk werk.
Grammatica is een installatie / performance waarin verschillende lijnen worden uitgezet: tussen de performers, het publiek en de tactiele kwaliteiten van de gebruikte materialen. Een artistiek scheppingsproces ontvouwt zich ter plaatse, binnen de spelregels van de installatie die lijkt op een kruising van een schildersatelier en een laboratorium.
Het publiek wordt uitgenodigd de makers in dit proces te volgen. De virtuele muren van het atelier breken open en het toont zich in al zijn kwetsbaarheid.
Vanuit een ongenaakbare positie trekt een camera kaders rond tableaux die ontstaan vanuit de materie, beweging en licht als een steeds veranderend, bijna schilderkunstig maar dynamisch eindproduct. Voor het publiek en de performers wekt het werk een haast meditatieve ervaring op.
Joris Perdieus (Genk, 1981) is multidisciplinair kunstenaar. Hij studeerde aan Sint-Lukas Brussel, waar hij een Master in de schilderkunst en een Master in Transmedia behaalde. Joris bevraagt ruimtelijkheid en de manier waarop mensen via allerlei strategieën met ruimte in dialoog treden. Zijn werken zijn vaak tijdelijke ruimtelijke installaties en scenografieën, ingrepen op binnenruimtes vanuit een doorgedreven analyse ervan. Hij onderzoekt raakpunten tussen installatiekunst en theater en scenografie. Gaandeweg ontdekte hij de performatieve aspecten in zijn werkmethode, die worden steeds vaker het centrale onderwerp in zijn werken die in toenemende mate disciplines overschrijden. Joris woont en werkt in Brussel.
Evelien Cammaert (Brussel, 1986) is performance- en installatiekunstenaar. Ze studeerde Performance aan de Toneelacademie te Maastricht en behaalde eveneens een diploma Fotografie aan NARAFI in Brussel. Momenteel maakt ze deel uit van het Master in Theatre: Scenographer And Director programma aan de Toneelacademie in Maastricht. Evelien Woont en werkt in Brussel.
Met een achtergrond in beide disciplines gaat ze op zoek naar een hybride taal in performances en scenografische constellaties over disciplinaire grenzen heen.
Een terugkerend thema in haar werk is een focus op de manier waarop wij tijd waarnemen. Door het tempo in haar performances heel erg te verlagen, het zelfs bijna stil te leggen, wil Evelien zichzelf en de toeschouwer uit de dagelijkse versnelling trekken om een collectieve concentratie te creëren waarin ruimte ontstaat voor een nieuwe tijdsordening. Ze zoekt interacties op tussen verleden en heden, herinnering en momentbeleving of maakt ruimtelijke interventies die inspelen op tegenstellingen als groot en klein, dichtbij en veraf.
“Mijn werk lijkt te bestaan uit pogingen om de tijd onder controle te krijgen. Ik wil tijd kunnen buigen. Mijn werken zijn tijdsmachines, want ik vind het belangrijk situaties te creëren waarin we kijken naar de manier waarop de wereld op ons inwerkt, en door ons heen beweegt, en hoe dat ons tot mensen maakt.”