Auto Da Fé

© Smoking Dogs Films; Courtesy Lisson Gallery

Auto Da Fé

John Akomfrah

In Auto da Fé, Akomfrah continues his longstanding investigation of the transmutations brought about by relocation. (…). The circuits of migration, like the oceans in which they run, are thus vast: from Europe and Africa to South America and the Caribbean, and sometimes (…) back to Europe. 
Artforum – Waves of Migration, Feb 2016

 

Auto Da Fé is een diptiek waarin migratie ten gevolge van religieuze vervolging centraal staat. Als een poëtisch historisch drama presenteert de film een reeks van acht historische migraties van de laatste 400 jaar, te beginnen met de weinig bekende vlucht van de Sefardische Joden uit het katholieke Brazilië naar Barbados in 1654. Doorheen de film krijgen we verhalen te zien van volkeren ontheemd om religieuze redenen, tot de hedendaagse migraties vanuit Hombori, Mali en Mosul, Irak. Religie, vervolging en migratie zijn, zo lijkt het, eeuwenoude en eeuwige bedpartners. Auto Da Fé werd gefilmd op locatie in Barbados, al werd het landschap bewust anoniem gehouden om de universele aard van de verhalen weer te geven. Net zoals in Tropikos, 2016 en in Vertigo Sea, 2015, speelt ook in Auto Da Fé de oceaan een grote rol. Ze staat symbool als intermediaire zone tussen het verleden en het heden, het singuliere en het algemene, het lokale en het globale, als een plek waarin het geheugen van de diaspora vervat zit.

Auto Da Fé wordt gepresenteerd naast Handsworth Songs (1986), het werk waarmee Black Audio Film Collective zich definitief op de filmkaart wist te zetten. Handsworth Songs onderzoekt de rellen die in 1985 plaatsvonden in Handsworth (Birmingham) en Tottenham (Londen) aan de hand van een geladen combinatie van archiefmateriaal, sound design en opnames van het collectief tijdens en na de rellen. De film trok veel publiek toen het vlak na de 2011 rellen in Londen opnieuw gepresenteerd werd in Tate Modern. De maatschappelijke onderwerpen, van migratie tot sociaal en economisch onrecht, onderdrukking en op racisme gebaseerd geweld, lijken urgenter dan ooit.

Meer info:
ArtForum artikel: https://artforum.com/inprint/id=57462
LISSON GALLERY: http://www.lissongallery.com/artists/john-akomfrah


JOHN AKOMFRAH
(°1957, Accra, Ghana)

John Akomfrah is een kunstenaar en filmmaker die woont en werkt in Londen. Zijn films worden gekenmerkt door thema’s als geheugen, postkolonialisme, tijdelijkheid en esthetiek, en onderzoeken vaak de ervaring van de Afrikaanse diaspora in Europa en de VS. Akomfrah stond in 1982 mee aan de basis van het invloedrijke collectief Black Audio Film Collective in Londen, samen met de kunstenaars David Lawson en Lina Gopaul waar hij vandaag nog steeds mee samenwerkt als Smoking Dogs Films. John Akomfrah kreeg wereldwijd solotentoonstellingen o.a. in Arnolfini, Bristol (2016); Bildmuseet Umeå, Sweden (2015); Eli and Edythe Broad Art Museum, Michigan, USA (2014); Tate Britain, London, UK (2013-14) en een week van screenings in  MoMA, New York, USA (2011). Zijn werk wordt eveneens gepresenteerd op internationale filmfestivals zoals Sundance Film Festival, Utah, USA (2013 en 2011) en Toronto International Film Festival (2012).

STUK Expozaal
22 maart - 22 mei

GRATIS

DI - VR: 18:00 > 22:00
ZA - ZO: 14:00 > 18:00

Vrijdag 6 mei Apéro Expo
met inleiding tot de expo + promobar & dj-set in STUKcafé!


groepsbezoek (eventueel met korte inleiding) mogelijk buiten de reguliere openingsuren. neem hiervoor contact op met leen.bleys@stuk.be

Schrijf je in op onze nieuwsbrief