Traces

© Joeri Thiry, STUK - House for Dance, Image & Sound

Traces

Rósa Ómarsdóttir

Maybe it is worth running the risks associated with anthropomorphism (superstition, devinization of nature, romanticism) because it, oddly enough, works against anthropocentrism: a chord is stuck between person and a thing, and I am no longer above or outside a nonhuman environment.
Jane Bennett, Vibrant Matter

Tijdens deze residentie werken Rósa Ómarsdóttir (IS), Katie Vickers (US), Inga Huld Hákonardóttir (IS), Tiran Willemse (ZA), Kinga Jaczewska (PL) en scenografe Ragna Ragnarsdóttir (IS) aan de dansvoorstelling Traces. Ze onderzoeken verschillende antropomorfe gebruiken door heidense rituelen die gebruikt worden om de omgeving een plaats te geven en te beïnvloeden, zoals hekserij en animisme. Ze bouwen een scenografie die verschillende landschappen evoceert en onderzoeken hoe die gebruiken de toestand van ‘het’ kunnen beïnvloeden en het antropomorfe eigenschappen kunnen geven. Ze willen een magisch, dynamisch en steeds veranderende omgeving creëren waarin een wisselwerking tussen scenografie en dansers plaatsvindt, tot het onduidelijk is wat door wat wordt beïnvloed.

Traces gaat in première op 24 november 2017 in de Beursschouwburg en zal in 2018 worden getoond in onder meer MDT, Buda, Avant Garden en Reykjavík.


Rósa Ómarsdóttir is een Ijslandse choreografe die in Brussel woont. Ze studeerde aan de Icelandic Academy of the Arts en aan P.A.R.T.S. in Brussel. Ze maakte verschillende performances met Inga Huld Hákonardóttir: Wilhelm Scream (2014) en The Valley (2015) die de Icelandic Theatre Award voor 'choreography of the year' won in 2016, en recent een project voor de Icelandic Dance Company: Da Da Dans (2016). Het afgelopen jaar leidde Rósa het onderzoeksproject Secondhand Knowledge met Ásrún Magnúsdóttir, waarvan de eerste editie focust op periferie in Europa.


STUK Studio
ma 28 aug 2017 - zo 10 sep 2017.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief