Forced Labor Arena
Een futuristisch installatie-parcours met robots in de hoofdrol.
De Tsjechische schrijver Karel Čapek introduceerde in 1920 voor het eerst de term ‘robot’ in zijn theatertekst R.U.R. (Rossum’s Universele Robots). Hoewel je zou kunnen zeggen dat ‘robots’ nog maar 100 jaar oud zijn, worden er al sinds de oudheid artificiële mensen en mechanische automaten bedacht en gemaakt. Ondertussen zijn robots alomtegenwoordig in onze maatschappij en verwacht wordt dat ze tegen 2030 meer dan 800 miljoen jobs overnemen.
Choreograaf Ugo Dehaes stelt deze evolutie in vraag: hij onderzoekt of hij dansers kan vervangen door robots, en zichzelf door artificiële intelligentie. Robots zijn immers altijd beschikbaar, ze worden nooit moe en ze vragen geen vergoeding. Van dichtbij maakt het publiek kennis met verschillende robots die hard oefenen om danser te worden. Je ziet hoe ze leren bewegen, alsmaar virtuozer worden, en je helpt hen om intelligenter te worden door ze zelf te besturen en te beoordelen. In Forced Labor Arena vangen we een glimp op van een toekomstige wereld zonder menselijke lichamen. Maar is dat waar we naartoe willen?
Credits
Een installatie van Ugo Dehaes | muziek Roeland Luyten | Sokkels H[art]wood (Helder Steemans & Laura Dehaes) | Productie kwaad bloed | Coproductie C-TAKT, Feikes Huis Amsterdam | Spreiding Vincent Company | Met dank aan Klein Verzet, Rebecca Flores, Gertjan Biasino, Marie Peeters en het AI Experience Center van de VUBLocatie
Prijs
Gratis
Bijkomende info
Enkel toegankelijk voor KU Leuven-cultuurkaarthouders