Evischen © Arnaud Pages
Geluid

Beyond Music #7: Evicshen / Lee Patterson & Pak Yan Lau / Aernoudt Jacobs / De Mond & Vanhoof

Ear-blowing parcours langs vier korte geluidsperformances

Performances: Aernoudt Jacobs / Evicshen / Lee Patterson & Pak Yan Lau / De Mond & Vanhoof

➤ Donderdag 25 april 2024 - 20:00
➤ STUK Labozaal
➤ €16 / €12 (STUKkaart / KU Leuven Cultuurkaart)
➤ Concert met open deuren. Flexibele setting: staand, kussens of krukjes.

PROGRAMMA

20:00 deel 1:

Aernoudt Jacobs — Akoetrope
Evicshen

(pauze)

21:00 deel 2:

Lee Patterson & Pak Yan Lau
De Mond & Vanhoof

Beyond Music is het laboratorium voor geluidsperformances van STUK. Verwacht je aan een ‘ear blowing’ parcours langs vier korte interventies op het snijvlak van geluid, beeld, ruimte en lichaam.

De Belgische geluidskunstenaar Aernoudt Jacobs onderzoekt onze perceptie van geluid. Hij bouwt in STUK aan een object met roterende luidsprekers die zodanig snel ronddraaien dat we de individuele tonen niet meer apart kunnen waarnemen.

Vervolgens bewijst de uit San Francisco afkomstige artiest Evicshen waarom ze één van de meest opwindende stemmen is in de hedendaagse noise-scene. Ze baant zich een weg door het publiek met zelfgebouwde instrumenten of alledaagse objecten zoals een haarkam of een stierenzweep. Luid maar onvoorstelbaar straf live!

Na de pauze stellen twee STUK-residenten nieuw werk voor: de Britse geluidskunstenaar Lee Patterson en de Belgische muzikant Pak Yan Lau bespelen samen een pallet aan elektronische en akoestische instrumenten, in combinatie met field recordings. Ze zullen in STUK ook een album opnemen.

Ten slotte slaan het sinistere duo De Mond (Stijn Wybouw & Arno De Bock) en geluids- en mediakunstenaar Floris Vanhoof de handen in elkaar voor een audiovisuele show met twee gemanipuleerde stroboscopen. Hun album verschijnt in april bij het label Futura Resistenza.

• Aernoudt Jacobs — Akoetrope
(artist-in-residence)

De Belgische geluidskunstenaar Aernoudt Jacobs creëert met Akoetrope een apparaat om de persistentie van geluidscognitie te begrijpen. Het apparaat is vrij geïnspireerd op de Phénakisticope/Zoetrope apparaten die rond 1833 werden uitgevonden en die het fenomeen van iconisch geheugen of persistentie van visie gebruiken om een bewegend beeld te creëren. In het auditieve domein vinden we een vergelijkbaar fenomeen dat echo-geheugen wordt genoemd. Beide fenomenen vertrouwen op zintuiglijke geheugeninformatie op korte termijn die blijft hangen op de drempel tussen waarnemen en herinneren.

Wanneer we het visuele met het auditieve fenomeen vergelijken, is de persistentie van een beeld 1/5e van een seconde (5 beelden per seconde) en de persistentie van een geluid 1/20e van een seconde (20 oscillaties per seconde of 20Hz). De cognitie in het auditieve domein is complex, het evolueert en verschuift door zeer verschillende perceptuele drempels langs de frequentiebandbreedte, en evenzo vindt de verwerking van geluiden plaats in zeer verschillende delen van de hersenen. 20 Hz (of 20 oscillaties per seconde) is een drempel die ritme van tonen onderscheidt. Tot die drempel worden ritmes en beats nog steeds waargenomen als niet-continu. Tot deze drempel worden geluidspatronen waargenomen als periodieke ritmes en verwerkt in de linker hersenhelft. Bij frequenties boven de 20 Hz kunnen individuele beats en impulsen niet worden gescheiden. Ze zijn te snel om te kunnen worden onderscheiden en zullen opgaan in een continue toon. Een ander opmerkelijk feit is dat geluiden vanaf dit punt in de rechterhersenhelft worden verwerkt.

Concept: Aernoudt Jacobs
Productie: r25b4
Software: Isjtar
Technische en mechanische uitvoering: Jeroen Vandesande
Vilt: Studio Ester Goris
Bijzondere dank aan: STUK

• Evicshen

Victoria Shen a.k.a. Evicshen is een experimentele muzikant, performer en geluidskunstenaar uit San Francisco. Hoewel analoge synthesizers de ruggengraat vormen van Evicshen’s muziek, bespeelt ze live ook zelfgemaakte, verzonnen instrumenten en zelfs alledaagse objecten zoals een haarkam of stierenzweep. Shen maakt steevast gebruik van de hele ruimte waardoor ze de grenzen tussen performer en publiek, podium en zaal door elkaar haalt. Haar sets zijn vaak locatiespecifiek, in directe reactie op de fysieke en akoestische kwaliteiten van de ruimte waarin ze optreedt. Haar liveshow schommelt tussen momenten van verstilde terughoudendheid en explosieve uitbarstingen. Het is koorddansen tussen controle en toeval, en de zweem van gevaar is nooit ver weg.

• Lee Patterson & Pak Yan Lau
(artist-in-residence)

In mei 2023 ontmoetten Pak Yan Lau en Lee Patterson elkaar en speelden ze voor het eerst samen in Manchester. Deze ontmoeting bracht dezelfde interesse in luisteren en geluidsmanipulatie aan het licht, maar verschillende benaderingen op vlak van uitvoering. Pak Yan voelde een directe verwantschap met de manier waarop Lee 'onzichtbare' geluiden gebruikt: geluiden die niet altijd hoorbaar zijn met het menselijke oor, zoals de chemische reactie van krijt in water of de voetstappen van een mier. Pak Yan was erg enthousiast om Lee uit te nodigen in STUK en samen een live performance te brengen én een album op te nemen.

• De Mond & Vanhoof
(artist-in-residence)

De Mond is het geesteskind van Stijn Wybouw en Arno De Bock, twee Brusselse muzikanten.

Samen maken ze een elektronische mix van vervormde stemmen, tape loops, hypnotiserende synthesizers en diepe drumbeats. Hun eerste EP Glow wordt uitgebracht door het label Futura Resistenza in april 2024. Voor de gelegenheid werken ze samen met geluids- en mediakunstenaar Floris Vanhoof, die als derde lid live collages creëert met twee gemanipuleerde, ronddraaiende stroboscopen.

do 25 apr 2024 20:00
Tickets Laatste tickets Uitverkocht

Locatie

STUK Labozaal

Prijs

€16 (basis)
€12 (reductie)