
Fase, Four Movements to the Music of Steve Reich (Walk-in voorstelling)
Ontdek de dansklassieker Fase van Rosas gratis tijdens de krokusvakantie.
Fase, Four Movements to the Music of Steve Reich, de allereerste dansvoorstelling van choreografe Anne Teresa De Keersmaeker, ging in 1982 in première. Fase bestaat uit drie duetten en één solo, gechoreografeerd op vier repetitieve composities van de Amerikaanse minimalist Steve Reich. De Keersmaeker gebruikt de structuur van Reichs muziek om een eigen bewegingstaal te ontwikkelen die de muziek niet louter illustreert maar er een nieuwe dimensie aan toevoegt. Zowel de muziek als de dans vertrekken van het principe van faseverschuiving: door middel van minieme variaties beginnen aanvankelijk perfect synchroon uitgevoerde bewegingen langzamerhand te verglijden en te verschuiven, waardoor er een complex spel van voortdurend veranderende vormen en patronen ontstaat.
PRAKTISCH
➤ 05.03, 06.03, 07.03, 08.03, 09.03 (krokusvakantie) van 14:00-18:00
14:00: Piano Phase (23 min)
15:00: Come Out (13 min)
16:00: Violin Phase (16 min)
17:00: Clapping Music (6 min)
➤ Studio
➤ Gratis (zonder reservatie)
➤ Leeftijd: 6+
Tijdens het Body of Work festival kan je Fase (her)ontdekken in verschillende versies. Naast de walk-in voorstellingen zijn er ook avondvoorstellingen en namiddagvoorstellingen.
Anne Teresa De Keersmaeker
Anne Teresa De Keersmaeker maakte haar eerste choreografie Asch in 1980, na haar studie dans aan Mudra in Brussel en de Tisch School of the Arts in New York. Twee jaar later ging Fase, Four Movements to the Music of Steve Reich in première. In 1983 richtte De Keersmaeker in Brussel het dansgezelschap Rosas op, tijdens de creatie van de voorstelling Rosas danst Rosas. Haar eerste stukken worden gekenmerkt door strikt geometrische trajecten in de ruimte die een formele, maar toch emotioneel geladen verhouding tot de 20ste-eeuwse klassieke muziek laten zien. Sindsdien berust haar choreografisch werk op een nauwgezette verkenning van de band tussen dans en muziek. Met Rosas creëerde ze een omvangrijk oeuvre van meer dan 65 voorstellingen, dat gebruikmaakt van muzikale structuren en partituren uit verschillende tijdperken, van oude muziek tot hedendaagse composities en popmuziek. Haar choreografische praktijk ontleent ook vormelijke principes aan de geometrie, wiskundige schema's, de natuur en sociale structuren, resulterend in een unieke kijk op de beweging van het lichaam in tijd en ruimte. De afgelopen tien jaar trad ze ook vaker buiten de black box. Ze vertaalde haar choreografisch werk ook in musea en ging er in dialoog met beeldende kunstwerken. In 1995 richtte De Keersmaeker in Brussel de school P.A.R.T.S. (Performing Arts Research and Training Studios) op, in samenwerking met De Munt/La Monnaie.
Yuika Hashimoto
Yuika Hashimoto (Japan) begon op driejarige leeftijd met dansen en volgde lessen bij Yoshie Nagai in Ishikawa. Vervolgens zette ze haar dansopleiding voort in Tokyo, waar ze in maart 2014 afstudeerde aan het Japan Women’s College of Physical Education. In juni 2016 studeerde ze af aan P.A.R.T.S. in Brussel. In 2015 werkte ze samen met het Belgische saxofoonkwartet Scarbo aan het project PAGINE. In 2016 vervoegde Yuika Rosas voor de herneming van Rain. Sindsdien heeft ze opgetreden in veel van de vroege werken van Rosas en nam ze deel aan de Dark Red-projecten. Vanaf 2022 werkt Yuika als freelancer samen met Rosas, fieldworks (België/Noorwegen) en de nïm company (Oostenrijk). Daarnaast geeft ze op vrijwillige basis dansworkshops aan mensen met een mentale beperking bij Bind Kracht.
Laura-Maria Poletti
Laura-Maria Poletti (Frankrijk), begon haar professionele dansopleiding in 2009 aan het Conservatoire van Parijs (CNSMDP) terwijl ze ook Engelse literatuur studeerde aan de Université Paris Diderot. In 2013 vatte Laura Maria de Training Cycle aan van P.A.R.T.S. in Brussel, waar ze afstudeerde in 2016. In de herfst van 2014 trad ze op in Spanish Dance van de Trisha Brown Dance Company in Leuven. In januari 2016 werkte ze onder leiding van Diane Madden en Carolyn Lucas als stagiaire opnieuw mee aan de repertoirevoorstellingen van de Trisha Brown Dance Company aan de Brooklyn Academy of Music (BAM). Samen met andere P.A.R.T.S.-studenten nam ze deel aan de creatie Dawn van choreograaf Mårten Spångberg, een stuk dat in juli 2016 in première ging op ImPulsTanz (Wenen). Ze vervoegde Rosas in 2016 voor de herneming van Rain. Sindsdien maakt ze deel uit van de heropvoeringen van stukken zoals Fase, Four Movements to the Music of Steve Reich, Rosas danst Rosas en Drumming, evenals creaties van Dark Red - Beyeler (2021) en Mystery Sonatas / for Rosa (2022). Momenteel werkt ze aan haar nieuwe onderzoeksproject aNOTHER rHAPSODY.
Laura Bachman
Laura Bachman (Frankrijk) rondde in 2011 haar opleiding af aan de balletschool van de Parijse Opera en werd datzelfde jaar fulltime danser bij het Parijse Opera Ballet. Ze danste zowel in klassieke balletten als in neoklassieke werken en hedendaagse stukken van Pina Bausch en Wayne McGregor. In 2016 verbleef ze enkele maanden in Los Angeles, waar ze deel uitmaakte van het LA Dance Project. Ze verhuisde vervolgens naar Brussel om het gezelschap Rosas van Anne Teresa De Keersmaeker te vervoegen. In 2020 werd ze freelance danser. Sindsdien werkt ze voor verschillende choreografen en gezelschappen, waaronder Boris Charmatz en Tanztheater Wuppertal en ontwikkelt ze haar eigen werk. Na het regisseren van een korte dansfilm Chimera in 2021 (geselecteerd voor SFDFF, InShadow Lissabon en LISDF), creëerde ze haar eerste avondvullende stuk, Ne me touchez pas (2023), dat in 2024 op tournee ging in Frankrijk en België. Via choreografie kwam ze in contact met verschillende kunstenaars en disciplines. Zo creëerde ze al voor film, muziek en opera (voor o.a. Wes Anderson, Manele Labidi, Cédric Klapisch, Jain of Ron).
Jasmine Achtari
De Zwitserse Jasmine Achtari studeerde aan de Association pour la Formation de jeunes Danseurs (AFJD) in Lausanne. Ze vervolmaakte haar dansopleiding in dezelfde stad bij Rudra, opgericht door Maurice Béjart en danste er onder meer zijn Le Sacre du printemps en Cantate 51. Ze was van 2021 tot 2023 verbonden aan het IT Dansa, Joven Compañía in Barcelona, waar ze werk vertolkte van onder meer Akram Khan, Alexander Ekman en Cayetano Soto Ramirez. Tijdens seizoen 2023-2024 danste Jasmine Achtari in het gezelschap van Opera Ballet Vlaanderen.
Madison Vomastek
De Amerikaanse danseres Madison Vomastek is afgestudeerd aan de Glorya Kaufman School of Dance van de University of Southern California onder de artistieke leiding van William Forsythe en Jodie Gates. Na haar studies deed ze in 2020 mee aan de herneming van West Side Story op Broadway (New York), gechoreografeerd door Anne Teresa De Keersmaeker en geregisseerd door Ivo Van Hove. Van 2021 tot 2023 zat ze in het ensemble van Richard Siegal’s Ballet of Difference am Schauspiel Köln. Madison Vomastek was ook gastartiest bij Aspen Santa Fe Ballet, Architanz, Gala De Danza, The Guggenheim Museum, Laguna Dance Festival, Los Angeles County Museum of Art, Ludwig Museum, Kolumba Museum, Britney X festival en Muffatwerk Tanz Festival München. Madison Vomastek is ook choreograaf en werkt hiervoor onder het danscollectief BODYSONNET. Sinds 2023-2024 maakt ze deel uit van het gezelschap van Opera Ballet Vlaanderen.
CREDITS
Choreografie: Anne Teresa De Keersmaeker
Gedanst door: Jasmine Achtari (Opera Ballet Vlaanderen), Laura Bachman, Anne Teresa De Keersmaeker, Tale Dolven, Yuika Hashimoto, Laura Maria Poletti, Madison Vomastek (Opera Ballet Vlaanderen)
Gecreëerd met: Jennifer Everhard (Come Out), Michèle Anne De Mey (Piano Phase, Clapping Music)
Muziek: Steve Reich - Piano Phase (1967) - Come Out (1966) - Violin Phase (1967) - Clapping Music (1972)
Licht: Remon Fromont
Kostuums 1981: Martine André / Anne Teresa De Keersmaeker
Repetitieleiding: Fumiyo Ikeda
Assistente van de Artistiek Directeur: Martine Lange
Artistieke coördinatie en planning: Anne Van Aerschot
Tourmanager: Jolijn Talpe
Technisch directeur: Thomas Verachtert
Coördinator kostuums: Alexandra Verschueren, Geassisteerd door Els Van Buggenhout
Naaisters: Maria Eva Rodrigues-Reyes en Charles Gisèle
Wereldpremière: 18.03.1982 Beursschouwburg (Brussel/Bruxelles/Brussels)
Productie 1982: Schaamte vzw (Brussel/Bruxelles/Brussels), Avila vzw (Brussel/Bruxelles/Brussels)
Coproductie: De Munt / La Monnaie, Sadler's Wells (Londen/Londres/London), Les Théâtres de la Ville de Luxembourg, Théâtre de la Ville (Paris)
Met dank aan: Ella De Vos, Stefano Scoli
Deze productie wordt gerealiseerd met de steun van de Tax Shelter van de Belgische Federale Overheid, in samenwerking met Casa Kafka Pictures - Belfius.
Rosas wordt ondersteund door de Vlaamse Gemeenschap en de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC).
Presentatie in coproductie met Opera Ballet Vlaanderen.
Locatie
Prijs
Gratis (zonder reservatie)