FOUR MOVEMENTS. Vier blind dates tussen dans en muziek
Vier blind dates tussen dansers en muzikanten. Want “the meeting between music and dance is a love story.” (Anne Teresa De Keersmaeker).
Four Movements is een parcours langs vier blind dates tussen dans en muziek. STUK nodigde vier dansers en vier muzikanten met verschillende achtergronden, stijlen en leeftijden uit en plaatste ze in duo. Elk dans-en-muziek-tweetal krijgt vijf dagen de tijd om samen de studio in te duiken en elkaars interesses en praktijk te verkennen. De uitkomst: een op improvisatie gebaseerde performance in een toegewezen zaal. Zo ontstaat er een samenspel tussen de dans, de muziek en de architectuur. Verwacht je aan electricity, want “the meeting between music and dance is a love story”, aldus Anne Teresa De Keersmaeker.
PRAKTISCH
➤ Vrijdag 28.02 - 20:00
➤ Duur: +- 90’
➤ Start: STUK Studio (4e verdieping boven STUKcafé)
➤ €16 / €12 (STUKkaart) / €8 (-19 jaar & KU Leuven Cultuurkaart)
➤ Flexibele setting: staand, kussens of krukjes.
➤ De ateliers (Eric Thielemans & Mohamed Toukabri) zijn jammer genoeg niet toegankelijk voor personen met een rolstoel, de andere ruimtes wel.
Okkyung Lee & Georgia Vardarou
STUK Studio
Het parcours start helemaal bovenaan in de Studio met twee straffe internationale artiesten: de Zuid-Koreaanse cellist Okkyung Lee en de Griekse choreograaf Georgia Vardarou gaan aan de slag met elkaar en de open architectuur en galmende akoestiek van de zaal.
Lee staat bekend om haar expressieve en rauwe speelstijl, met invloeden uit noise, improvisatie, klassieke en Koreaanse muziek. Ze speelde van MoMA tot de Biënnale van Venetië, en werkte samen met grootheden als Arca, Swans en Christian Marclay.
Vardarou vestigde zich in Brussel na haar studies aan de dansschool P.A.R.T.S. en werkte samen met o.a. Salva Sanchis, Marc Vanrunxt en Anne Teresa De Keersmaeker/Rosas. Met haar eigen werk, o.a. Phenomena en New Narratives, gebaseerd op diepgaand bewegingsonderzoek, stond ze in het verleden herhaaldelijk op het podium van STUK.
Natasha Pirard & Vincent Glowinski (Bonom)
STUK Labozaal
Vervolgens dalen we af naar de Labozaal, waar componist Natasha Pirard en beeldenmaker Vincent Glowinski een audiovisuele performance brengen met beweging, projectie en geluid.
Natasha Pirard is een Gentse componist en musicoloog, verbonden aan het label DEEWEE van de gebroeders Dewaele (a.k.a. Soulwax). Met Steve Reich als grootste inspiratiebron ging ze eerder aan de slag met analoge tapes en ‘phase shifting’. Haar muziek is bezwerend en repetitief.
De Brusselaar Vincent Glowinski is bij het grote publiek vooral bekend als straatkunstenaar Bonom, met zijn monumentale en macabere muurschilderingen in Brussel en Parijs. Daarnaast is hij als beeldenmaker ook actief op het podium. Zo creëert hij lichtgevende vormen en patronen door bewegingen te capteren en om te zetten in projectie: de zogenaamde ‘human brush'-techniek, die hij meebrengt naar Leuven.
Eric Thielemans & Mohamed Toukabri
STUK Ateliers
De beide Ateliers worden bespeeld door een van de beste percussionisten van ons land, Eric Thielemans, en zijn even veelzijdige evenknie uit de dans: Mohamed Toukabri.
Thielemans begeeft zich als drummer en muzikaal vrijdenker moeiteloos tussen scenes, of het nu jazz, experimentele muziek of indie rock is. Dat weerspiegelt zich in de talloze samenwerkingen die hij op zijn palmares heeft: Laurie Anderson, Marshall Allan (Sun Ra), Chantal Acda, Oren Ambarchi, Mika Vaino en Charlemagne Palestine.
Mohamed Toukabri begon op jonge leeftijd te breakdancen in de straten van Tunis. Na zijn studies in Tunesië, Parijs en Brussel (P.A.R.T.S.) danste hij in producties van o.a. Sidi Larbi Cherkaoui, Rosas en Ula Sickle i.s.m. Ictus. Ook hij shift ogenschijnlijk moeiteloos tussen diverse artistieke werelden. Toukabri creëert zijn eigen werk, waaronder het recente The Power (Of) The Fragile: een tegelijk ontroerend, grappig en maatschappijkritisch duet met zijn moeder.
Adia Vanheerentals & Briana Ashley Stuart
STUKcafé
Afsluiten doen we met vuurwerk op het podium van STUKcafé. Jazz-saxofonist Adia Vanheerentals en ‘stepping’-artiest Briana Ashley Stuart gaan aan de slag met ritme en energie.
De Antwerpse saxofonist Adia Vanheerentals is een van de rijzende sterren in de Belgische jazz en vrije improvisatie. Ze werkt samen met muzikanten als Hendrik Lasure en Elisabeth Klinck, speelt in ensembles zoals Bodem en creëerde muziek voor de dansvoorstelling Change of Plans van Femke Gyselinck en Platform-K (vorig seizoen te zien in STUK).
De in Detroit geboren danser, choreograaf en ondernemer Briana Ashley Stuart woont sinds 2017 in Brussel. Ze heeft een unieke stijl die ritmische ‘stepping’ (een Afro-Amerikaanse vorm van percussie, waarbij het lichaam het instrument is en handen, voeten en stem ingewikkelde ritmes creëren) combineert met een fenomenale podiumprésence. Samenwerken deed ze o.a. met Gorges Ocloo, Dalilla Hermans en Alexis Blake - en nu dus ook met Adia Vanheerentals en haar grillige saxofoonspel.
Georgia Vardarou (Griekenland) studeerde af aan de Nationale Dansschool (Κ.Σ.Ο.Τ.) in Griekenland en vervolgens aan P.A.R.T.S. in België met de steun van de eerste beurs van de Griekse Stichting voor Staatsbeurzen (Ι.Κ.Υ). Als professioneel danser werkte ze samen met Salva Sanchis, Marc Vanrunxt, Anne Teresa De Keersmaeker/Rosas, Cecilie Ullerup Schmidt, Albert Quesada en Quim Bigas.
Als choreograaf onderzoekt ze de individuele beweging, de inhoud die bewegingen in zich dragen en de intersubjectieve perceptie bij het kijken naar een lichaam dat beweegt. Ze creëerde de voorstellingen Hardcore Research on Dance, Phenomena, New Narratives, Why should it be more desirable for green fireballs to exist than not, en The moment she hovers over the ocean en andere voorstellingen in verschillende formats en samenwerkingsverbanden. Haar podiumwerk was te zien in theaters en dansfestivals verspreid over heel Europa, waaronder Dance Umbrella/Londen (UK), ImpulsTanz/Wenen (AT), Julidans/ Amsterdam (NL), Onassis STEGI/Athene (GR), Athene & Epidaurus Festival/Athene (GR), Festival Sâlmon/ Barcelona (ES), Kaaitheater/ Brussel (BE), STUK/ Leuven (BE), Schouwburg/Amsterdam (NL), Festival la Democrazia del Corpo/ Florence (IT), Monty/Antwerpen (BE), La Caldera/Barcelona (ES), Mercat d eles Flors (ES), C-mine/Genk (BE), MDT/Stockholm (SE).
Georgia woonde 13 jaar in Brussel. In 2017 verhuisde ze naar Barcelona. Ze is lid van de faculteit van het Eòlia Hoger Centrum voor Dramatische Kunst, Barcelona. Haar werk wordt geproduceerd door Kunst/Werk.
Okkyung Lee is cellist, componist en improvisator die zich moeiteloos beweegt tussen verschillende artistieke disciplines en contexten. Lee komt oorspronkelijk uit Zuid-Korea en put uit een breed scala van inspiratiebronnen, waaronder noise, improvisatie, jazz, westerse klassieke muziek en traditionele en populaire muziek uit haar thuisland. Deze invloeden komen samen in haar unieke persoonlijke stijl. Okkyung staat voornamelijk bekend om haar improvisatiewerk dat wordt gekenmerkt door krachtige en experimentele speeltechnieken evenals haar locatie-specifieke benadering, waarbij ze reageert op architectuur, publiek of objecten om haar heen. Hiermee doorbreekt ze de conventies van traditionele concertopstellingen.
Lee is te beluisteren op meer dan 30 albums, waaronder haar recente solo cello release 나를 (Na-Reul), Teum (The Silvery Slit) en het veelgeprezen Yeo-Neun. Ze werkte samen met kunstenaars als Christian Marclay, Arca, Mark Fell, Marina Rosenfeld, Vijay Iyer, Arthur Jafa, Swans, en was te zien op diverse festivals en podia waaronder Time Spans Festival, MoMA, Biënnale van Venetië, Rewire, Unsound, MOFO MONA, Wiener Festwochen, Borealis Festival en Donaueschinger Musiktage.
Mohamed Toukabri is een (break)danser en choreograaf, geboren in Tunesië en gevestigd in Brussel. Toukabri begon op zijn twaalfde met breakdance en danste als kind bij het Sybel Ballet Theatre (TN) geleid door Syheme Belkhodja (2002-2008). Op zijn 16de studeerde Mohamed in Parijs aan de International Academy of Dance en later aan het Mediterranean Centre for Contemporary Dance in zijn thuisland. Tussen 2006 en 2008 werkte hij samen met choreograaf Imed Jemaa aan 5 producties. In 2008, begon hij zijn studies aan P.A.R.T.S. in Brussel en danste in Babel (2010) van Sidi Larbi Cherkaoui en Damien Jalet. Hij maakte deel uit van het Brusselse gezelschap Needcompany (2013-2018) en danste in de heropvoeringen van Anne Teresa De Keersmaeker’s Zeitung. (2012). In 2014 trad hij op in Sacré Printemps! van Chatha Company (2014). Hij maakte ook deel uit van Sidi Larbi Cherkaoui’s meer recente creaties Nomad (2018) en de opera Alceste (bij de Bayerische Staatsoper in München, 2019). werkte ook mee aan de remake van de opera Shell Shock, A Requiem of War (2014) van Cherkaoui, componist Nicholas Lens en schrijver Nick Cave, ter gelegenheid van de herdenking van 100 jaar Wereldoorlog I in de Philharmonie van Parijs (2018). Zijn eerste eigen creatie The Upside Down Man (the son of the road) ging in 2019 in première. Zijn volgende werk, The Power (of) The Fragile, is een duet met zijn moeder en toerde uitgebreid in Europa.
Eric Thielemans is een veelzijdig drummer en percussionist bekend om solo’s als a Snare is a Bell, Sprang, en Bata Baba Loka. Naast zijn solowerk werkte hij ook samen met artiesten uit de jazz-, experimentele en indie-muziekscènes zoals Mika Vainio, Charlemagne Palestine, Oren Ambarchi, Chantal Acda, Billy Hart, Nico Dockx en Laurie Anderson. In 2014 creëerde hij, na een jaar van artistieke dialoog met Vaast Colson, het locatiegebonden audiowerk Aural Mist in Stadslimiet in Antwerpen. Dit werk werd in 2016 uitgebracht op Kesh Records. Van 2018 tot 2020 was Thielemans geassocieerd onderzoeker aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten en het Conservatorium van Antwerpen. Hier richtte hij zich op het verkennen van ‘tussenruimtes’ en resonanties; de verbinding tussen innerlijke en uiterlijke realiteiten. Zijn boek On Resonance: Scores, Notes & Conversations (2024) bundelde en articuleerde de onderliggende stromen in zijn leven, doorheen en met muziek. Met r-e-s-o-n-a-n-c-e onderzoekt hij de magie van het alledaagse, doorheen gesprekken, notities en scores, om zoveel mogelijk anderen de mogelijkheid te geven om die magie mee te ervaren en te co-creëren.
In 2024 werkt Thielemans aan nieuwe releases, waaronder een duo met Oren Ambarchi, een trio met Charlemagne Palestine en Oren Ambarchi, en een release met het jazztrio Cinema Paradiso voor het Nederlandse label Challenge.
Vincent Glowinski is een veelzijdig beeldend en performance kunstenaar, geboren in Parijs en sinds 2006 gevestigd in Brussel. Onder het pseudoniem Bonom staat hij bekend als street artist, waarbij hij grootschalige schilderijen op gevels en façades in de stad creëert. Tegelijkertijd ontwikkelt hij in zijn atelier beeldend projecten en live performances waarin dans en tekenkunst tot synthese komen, in nauwe samenwerking met live muzikanten. Verder verkent Glowinski ook sculptuur, waarbij hij vaak werkt met huid en lederen perkament. Deze diverse artistieke vormen samen zorgen voor een uniek en herkenbaar universum in Glowinski's oeuvre.
Natasha Pirard is een musicologe en componiste, gevestigd in Gent. Ze studeerde Kunstwetenschappen en Musicologie aan de Universiteit Gent. Pirard’s fascinatie voor de phaseshifting van Steve Reich zette haar aan om musicologie te studeren en de invloed van deze componist is nog steeds voelbaar in haar werk. In navolging van Reich verkent Pirard de dunne lijn tussen tonale en atonale wrijvingen en onderzoekt ze de sonische mogelijkheden van dialogen tussen continue en onderbroken tape loops. Tijdens haar live performances zien toeschouwers dit principe live aan het werk waarbij de componist omringd wordt door magnetische tapes die ze zo manipuleert dat de tape een op zichzelf staande muzikant wordt. Haar eerste album Dream Cycles bestaat uit een doosje van vier cassettes met op elke kant een 15 minuten durende compositie, samen goed voor 120 minuten muziek. Naast haar muzikale carrière gebruikt Pirard haar achtergrond in muziek ook als moderator tijdens concertseries of festivals met artiesten als Suzanne Ciani, Felicia Atkinson en Jules Reidy.
Brian Ashley Stuart (V.S.) is een performer, danseres, choreografe en dansondernemer, gevestigd in Brussel. Ze behaalde een Bachelor of Fine Arts (BFA) in dans en een Bachelor of Arts (BA) in sociologie aan de Universiteit van Michigan. Stuart werkt internationaal als onafhankelijk kunstenaar, en werkte ook samen met verschillende gezelschappen en artiesten, waaronder StepAfrika!, SJEwing & Dancers, ZIKIT, 4Hoog kindertheater, Lila Magnin, Alexis Blake en Gorges Ocloo. Haar meest recente werk, Moving Meditations, een stuk over genezing, werd in 2023 gepresenteerd in de KVS in Brussel. Deze voorstelling vormde het startpunt van haar onderzoek naar percussieve dans en de relatie tussen beweging en geluid in de ruimte. In haar artistieke praktijk richt ze zich op thema’s zoals publieksinteractie en filosofie en onderzoekt ze het potentieel van het menselijk lichaam als instrument van ritme en expressie. Meer over haar artistieke interesses en werk is te zien in haar introspectieve danslecture Stepping: Freedom in Form, geproduceerd door BOZAR in Brussel. In mei 2023 gaf ze ook een danslezing getiteld How to Unveil the Secret Power of Movement and Sound to Create op TEDxBrussels.
Adia Vanheerentals werkt als saxofonist graag in verschillende contexten. De laatste jaren creëerde ze de jazz/impro-bands Bodem, Waarlijk en Vanheerentals/Beeckaert/Lasure waarbij ze telkens de publiekservaring in vraag stelde. Met Bodem brengt ze binnenkort een tweede album uit, waarna ze op tour gaan door Vlaanderen en Brussel. Ze speelt in de dansvoorstelling Change Of Plans van Femke Gyselinck en Platform-K en is actief als side-woman in bands als Klinck Trio, Fanfaar Fatal, Jazz Ellendelingen, Anais Vijgen Quintet. Recent legt ze zich ook toe op geïmproviseerd solo-werk, waarbij wispelturige melodieën afwisselen met vertragende ademhalingen, zoals te horen op het album Here are 5 reasons to meditate uitgegeven door Ultra Eczema.
CREDITS
performance Okkyung Lee & Georgia Vardarou, Natasha Pirard & Vincent Glowinski (Bonom), Eric Thielemans & Mohamed Toukabri, Adia Vanheerentals & Briana Ashley Stuart productie STUK Met dank aan Fintro
FOUR MOVEMENTS is een Performance Situation Room in het kader van Life Long Burning - Futures Lost and Found medegefinancierd door de Europese Unie.
Locatie
Prijs
€16 basis
€12 STUKkaart
€8 KU Leuven Cultuurkaart / - 19 jaar