Ben Rivers. Now, at Last! (video still). Courtesy of the artist
Expo
Ben Rivers

It's About Time

“I would advise a good deal of um, of clear observation as you can of what the environment seems to be, and what you are, realising first that these things are not separate. But observe…Observe as much as you can what is going on here. And then…let your mind…leap in imaginative ways, in terms of what the future may hold, and so on. And try to um… introduce then those changes that appear to be necessary in order that the future, instead of being unendurable, will be enjoyable.” John Cage

In zijn eerste solotentoonstelling in België deelt de Britse kunstenaar en filmmaker Ben Rivers zijn fascinatie voor tijd aan de hand van vier recente filminstallaties: Now, at Last! (2018), Ghost Strata (2019), Ijen/London (2022) en The Minotaur (2023). Een selectie foto's, tekeningen en aquarellen vervolledigen de tentoonstelling, en doen ons dieper duiken in de opvallende beeldtaal van Rivers' buitenwereldse universa.

De tentoonstelling opent met een portret van Cherry, een luiaard gefilmd in het Jaguar Rescue Centre in Costa Rica. Now, at Last! dompelt je onder in de tijdservaring van dit prachtige dier op de soundtrack van de jungle en de mijmeringen over liefde en tijd in Unchained Melody. Zoals schrijfster en curator Filipa Ramos nauwkeurig zegt: ‘who needs speed when time can do so much.’

Ook de dagboekachtige collage-film Ghost Strata bevraagt de aard van ‘tijd’ en hoe cinema onze opvattingen over het heden en verleden kan vormgeven. Het werk ontleent zijn titel aan een specifiek geologisch fenomeen waarbij ontbrekende elementen in de gesteentelagen, ondanks hun afwezigheid, hinten naar wat er ooit was. Onderverdeeld in de 12 maanden van het jaar, brengt het de omzwervingen van Rivers over de hele wereld in kaart. De film verkent de verschillende grootteordes van impact die de aanwezigheid van de mensheid heeft op de aarde in het verleden, het heden en in de toekomst.

Hoewel gefilmd in het heden, projecteert het landschap van Ijen/London ons in een post-apocalyptische toekomst, verstoken van menselijke aanwezigheid maar niet van leven. Op de soundtrack horen we Herbert Read's voordracht van zijn gedicht The Autumn of the World dat een verwoeste wereld van chaos en verval, "bloedkleurige wolken" en "vermiljoen (gekleurde) weidsheid" overdenkt.

The Minotaur tot slot, begint met een Menoriaans volksliedje over een man die op een ezel rijdt en er vervolgens af valt. Het vertelt het verhaal van de jonge Minotaur en zijn mislukte pogingen om bevriend te raken met leeftijdsgenootjes. Het werk is gefilmd rond een verlaten en getransformeerde steengroeve op het eiland Menorca en is geïnspireerd op de liefde van experimenteel filmmaker Bruce Baillie voor mythologie, stomme film, zonlicht en beweging. De film capteert op beklijvende wijze de energie van zowel de locatie als de jonge cast die erin rondrent. The Minotaur is het eerste hoofdstuk van een langere film, gemaakt in een wereld met alleen maar kinderen die hun leven leiden, rituelen uitvoeren, spelletjes spelen en reizen. Iets om naar uit te kijken...

Curator: Karen Verschooren

Kom alvast in de sfeer met enkele installatiebeelden van Kristof Vrancken en foto's van de openingsavond door Joeri Thiry. De volledige fotoreeks vind je via deze link.

STUK EXPOZAAL
11 OKT - 17 DEC
GRATIS zonder reservatie

OPENING, ARTIST TALK & RECEPTIE
WO 11 OKT — 18:00
In aanwezigheid van de kunstenaar
Meer info over de artist talk


OPENINGSUREN EXPO
ma - di: gesloten
wo - do: 14:00 - 22:00
vrij - zo: 14:00 - 18:00

OPENINGSUREN tijdens PLAYGROUND
do 16 - za 18.11: 14:00 - 22:00
zo 19.11: 14:00 - 18:00

OPENINGSUREN tijdens OCEAN OF SOUND
do 07.12 14:00 - 22:00
vr 08.12 14:00 - 21:30
za 09.12: 14:00 - 20:00
zo 10.12: 14:00 - 18:00
wo 13/12: 14:00 - 22:00
do 14/12: 14:00 - 23:00
vrij 15/12: 14:00 - 22:00
za 16/12: 14:00 - 22:00
zo 17/12: 14:00 - 18:00

GESLOTEN OP 1 november

GROEPSBEZOEKEN
Groepsbezoeken (met rondleiding of korte inleiding) zijn mogelijk tijdens en buiten de reguliere openingsuren op weekdagen. Neem daarvoor contact op met rondleiding@stuk.be

Ook het Kortfilmfestival Leuven, dat van 24 november tot 2 december plaatsvindt in STUK, zoomt dit jaar in op Ben Rivers. Ze vertonen een selectie van drie kortfilms, waaronder The Hunchback, dat op het Kortfilmfestival van 2016 de juryprijs voor beste Europese Kortfilm won.

Portret Ben Rivers © Lisa Whiting

BEN RIVERS
(°1972, Somerset, UK)

In zijn praktijk bewandelt de kunstenaar en experimentele filmmaker Ben Rivers de grens tussen fictie en non-fictie. Hij versmelt het mystieke en het alledaagse, het kosmische en het persoonlijke, de mythologie en onzekerheid en creëert zo verhalen over alternatieve manieren van zijn aan de rand van het bestaan. Zijn films variëren in thema; van het verkennen van onbekende gebieden in de wildernis tot openhartige en intieme portretten.

Zijn praktijk, die tot nu toe resulteerde in meer dan 40 films, is bekroond met o.a. de EYE Art Film Prize (2016), de FIPRESCI International Critics Prize op het 68e filmfestival van Venetië voor zijn eerste speelfilm Two Years At Sea, de Baloise Art Prize, Art Basel 42 en de Paul Hamlyn Foundation Award for Artists (2010). Hij was twee keer de winnaar van de Tiger Award op het Rotterdam Film Festival, en was een Radcliffe Fellow aan Harvard University in 2015. Zijn werk werd tentoongesteld in solotentoonstellingen in Jeu de Paume, Parijs; Kunstnernes Hus, Oslo; Hestercombe Gallery, Somerset; Triennale, Milaan; The Renaissance Society, Chicago; Hamburg Kunstverein en Camden Arts Centre, Londen. In opdracht van Artangel maakte hij Two Eyes Are Not Brothers, te zien in het voormalige BBC Television Centre en The Whitworth Museum, Manchester. Van 1996 tot 2006 was hij medeorganisator/programmator van Brighton Cinematheque. Ben Rivers woont en werkt in Londen en wordt vertegenwoordigd door Kate MacGarry Gallery, Londen.

Works in the exhibition:

Now, at Last!
2018, 40 min, 16mm colour film transferred to digital, sound
Commissioned by 33 Bienal São Paulo

Ghost Strata
2019, 45 mins, B&W/Colour, Sound: Stereo, Ratio: 4:3, Available Format/s: 16mm film, HD Video, Original Format: 16mm film

Ijen/London
2022, 6 mins, |42 Seconds, Colour, Sound: Mono, Ratio: 16:9, Available Format/s: HD Digital File, Original Format: Super-16mm Film

The Minotaur
2023, single-channel, 12:41, 16:9


All works courtesy of the artist and Kate MacGarry Gallery, London
wo 11 okt 2023 18:00 - zo 17 dec 2023 18:00

Locatie

STUK Expozaal

Prijs

GRATIS zonder reservatie