Adam Pendleton - Just back from Los Angeles A Portrait of Yvonne Rainer (filmstill), 2016-2017 - courtesy of the artist and Pace Gallery
Film
Adam Pendleton

Just Back from Los Angeles: A Portrait of Yvonne Rainer(2016-2017) / So We Moved: A Portrait of Jack Halberstam (2021)

Het werk van Adam Pendleton is een weerspiegeling van hoe we ons steeds meer op zintuiglijke manier door de wereld bewegen en deze ervaren. Het onderzoekt Blackness als een kleur, een identiteit, een methode en een politiek onderwerp - kortom, als een veelheid. Sinds 2008 beschrijft Pendleton veel van zijn werk in het kader van Black Dada, een zich ontwikkelend onderzoek naar de relaties tussen zwartheid, abstractie en de avant-garde. Naast zijn collages, tekstwerken en schilderijen, maakt hij al meer dan tien jaar aangrijpende filmportretten. In deze filmavond brengen we twee van deze portretten samen: dat van Yvonne Rainer; peetmoeder van de Amerikaanse hedendaagse dans, en van queer theoreticus Jack Halberstam.

Just Back from Los Angeles: A Portrait of Yvonne Rainer
2016–17 Video (zwart-wit, geluid) 13 min, 51 sec

Vier decennia nadat ze de koers van de moderne dans veranderde, bereikte Yvonne Rainer een nog groter publiek met haar memoires Feelings Are Facts uit 2006. Fragmenten uit het boek zijn prominent aanwezig in dit videoportret, net als een essay van Stokely Carmichael (Kwame Ture), een toespraak van Malcolm X en een gedicht van Ron Silliman. Rainer leest deze tekstfragmenten hardop voor in een restaurant in Chelsea, waar ze aan tafel zit met Adam Pendleton om te praten over recente en lang vervlogen gebeurtenissen. Het gesprek, dat wordt onderbroken voor een staande bewegingsoefening, wordt ook afgewisseld met fragmenten van Rainers optreden in 1978 van haar iconische dans Trio A.

So We Moved: A Portrait of Jack Halberstam
2021, Video (zwart-wit, geluid), 30 min, 59 sec

Jack Halberstam is schrijver, professor in genderstudies en een autoriteit op het gebied van de transcendentale ambiguïteit van het zelf. Dit videoportret toont hem in bijna constante beweging: wandelend door een park, fietsend door de straten van de stad, baantjes trekkend in een openbaar zwembad. De titel komt van een gedicht van T. S. Eliot, een van de teksten die Halberstams reflecties over denken en zijn, onderstrepen. "Ik kreeg een platform om een complexe ik te zijn," zegt hij over het proces van het maken van het portret, "niet alleen geworteld in een aantal meningen, maar gedefinieerd door de manier waarop je je door de wereld beweegt."

Adam Pendleton © Holger Niehaus

Adam Pendleton
°1984, Richmond, Va. USA

Adam Pendleton voltooide in 2002 het Artspace Independent Study Program in Pietrasanta, Italië. Zijn werk was te zien in belangrijke musea over de hele wereld, waaronder solotentoonstellingen in het Baltimore Museum of Art; Le Consortium, Dijon, Frankrijk; Isabella Stewart Gardner Museum, Boston; KW Institute for Contemporary Art, Berlijn; Museum of Contemporary Art Cleveland; en Museum of Contemporary Art Denver. Recente solo- en groepstentoonstellingen zijn onder andere "Adam Pendleton: Who is Queen?" (2021-22) in het Museum of Modern Art, New York; "Whitney Biennial: Quiet as It's Kept" (2022) in het Whitney Museum of American Art, New York; "Adam Pendleton: Blackness, White and Light" (2023-24) in het Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig Wien, Wenen; "Adam Pendleton: These Things We've Done Together" (2021-22) in het Montreal Museum of Fine Arts; en "Adam Pendleton: To Divide By" (2023-24) in het Mildred Lane Kemper Art Museum, Saint Louis. Zijn werk bevindt zich in talrijke collecties, waaronder het Museum of Modern Art, New York; het Whitney Museum of American Art, New York; het Solomon R. Guggenheim Museum, New York; het Studio Museum in Harlem, New York; het Carnegie Museum of Art, Pittsburgh; het Museum of Contemporary Art Chicago; het Museum of Contemporary Art San Diego; en Tate, Londen.

vr 16 feb 2024 20:00

Locatie

Cinema ZED STUK

Prijs

gratis met reservatie (via de ticketknop hierboven)

Tags

artefact