© Joeri Thiry STUK
Lezing
Elisabeth Van der Hulst i.s.m. Jonas Rutgeerts (KU Leuven)

Hoe bekijken en beleven we complexe bewegingspatronen? Een wetenschappelijke verkenning

Waarom zijn we gefascineerd door formele bewegingspatronen? Wat bepaalt of een choreografie blijft boeien? KU Leuven-onderzoekers op zoek naar antwoorden.

Al meer dan 40 jaar brengen de repetitieve patronen van de dansvoorstelling Fase ons in vervoering. Maar waarom zijn we zo gefascineerd door formele bewegingspatronen? En wat bepaalt of een choreografie ons blijft boeien? De multidisciplinaire onderzoeksgroep PALETTES van de KU Leuven probeert deze vraag te beantwoorden via experimenteel onderzoek. Met behulp van theorieën uit de empirische psychologie en dansanalyse bekijken ze hoe mensen complexe choreografische patronen ervaren en waarom ze bepaalde patronen mooier vinden dan anderen.

In deze lezing neemt Elisabeth Van der Hulst je mee achter de schermen van het onderzoek. Ze introduceert enkele belangrijke concepten uit de perceptiewetenschappen die ook van groot belang zijn in choreografie: perceptuele groepering, orde en complexiteit. Daarnaast toont ze hoe theoretisch onderzoek naar de praktijk gebracht kan worden om een realistische weergave te bieden van ons kijkgedrag. Ten slotte deelt ze in primeur de eerste resultaten van hun onderzoek naar complexiteit en esthetische appreciatie.

PRAKTISCH

➤ 06.03
➤ 19:30 - 20:15 (45 min)
➤ Verbeeckzaal
➤ Gratis (zonder reservering)
➤ Taal: Nederlands

Wil je graag meewerken aan dit onderzoek?

Tijdens elke avondvoorstelling van Fase in Body of Work kunnen zes proefpersonen deelnemen aan het onderzoek. Je krijgt een speciale eye-tracking bril en kijkt gratis naar de voorstelling.

Elisabeth Van der Hulst

Elisabeth Van der Hulst is doctoraal onderzoeker aan de faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen van de KU Leuven. Als deel van de onderzoeksgroep GestaltRevision en de interdisciplinaire onderzoeksgroep PALETTES doet ze zowel onderzoek naar het mechanisme achter perceptuele organisatie als toegepast onderzoek naar het belang van perceptuele organisatie, orde en complexiteit in de appreciatie van statische (bv. patronen) en dynamische (bv. dans) beelden. Samen met postdoctoraal onderzoeker Jonas Rutgeerts van de faculteit Culturele Studies onderzoekt ze hoe de visuele complexiteit van choreografie bijdraagt aan de appreciatie van een dansvoorstelling.

© Joeri Thiry / STUK

Jonas Rutgeerts

Jonas Rutgeerts is dramaturg en onderzoeker. Hij behaalde een doctoraat in de filosofie aan het Hoger Instituut voor Wijsbegeerte (KU Leuven) en is sinds 2023 verbonden aan de onderzoeksgroepen PALETTES en Culturele Studies (KU Leuven). Als dramaturg werkte hij onder meer samen met Needcompany, Toneelgroep Amsterdam, Ivana Müller en Arkadi Zaides. Hij is de auteur van Re-act: Over re-enactment in de hedendaagse dans (Tectum Verlag, 2015) en Unbecoming Rhythms: Performing Temporality in Contemporary European Dance (Intellect Books, 2021), en de redacteur van Choreographing Visuality: Anne Teresa De Keersmaeker and the Visual Arts (Routledge, 2025).

CREDITS

Elisabeth Van der Hulst (OE Brein en Cognitie, Faculteit Psychologie en Pedagogische wetenschappen, KU Leuven)
i.s.m. Jonas Rutgeerts (Onderzoeksgroep PALETTES en Culturele Studies, KU Leuven)

do 6 mrt 2025 19:30

Locatie

STUK Verbeeckzaal

Prijs

Gratis (zonder reservering)