Geluid   /   Geluidskunst   /   Installatie

Maxime Denuc — Elevations (+ Kris Verdonck)

Indrukwekkende installatie met automatische orgels en hypnotiserende dub techno

➤ Studio
➤ Donderdag 19.09 & Vrijdag 20.09 - 19:00 → 00:00 (doorlopend)
➤ Installatie met open deuren, geen drank toegelaten.

Maxime Denuc is een Franse, in Brussel wonende componist van elektronische muziek. In 2022 maakte hij internationaal indruk met zijn album Nachthorn, een verzameling minimalistische stukken voor automatisch MIDI-orgel. Omdat die orgels zeldzaam zijn (in België zijn er slechts een paar) bouwde Denuc zijn eigen mobiele orgel in samenwerking met de iconische Kempense orgelbouwer Tony Decap. Dit nieuwe instrument is het startpunt voor Elevations, een installatie die hij samen maakt met scenograaf Kris Verdonck.

Elevations is geïnspireerd door dub techno, een muziekgenre ontstaan in het Berlijn van de jaren 90. Dub techno combineert minimal techno met Jamaicaanse dub, waaraan ze het gebruik van delay-effecten ontleent. Door haar mistige esthetiek heeft dub techno iets weg van de melancholie op het einde van een feest, wanneer lichamen zich ontspannen en de dag de nacht aflost.

Maar het gebruikelijke elektronische geluid van dub techno maakt in Denucs Elevations plaats voor de akoestische klanken van orgelpijpen. Het monumentale instrument van Tony Decap is vormgegeven als een acht meter lange rij van orgels. Elk van de pijpen kan afzonderlijk aangestuurd worden, waardoor de muzikale mogelijkheden oneindig zijn: van dense harmonische klankwolken tot fragiele ademhalingen.

Scenograaf Kris Verdonck (A Two Dogs Company) staat in voor de scenografie, bestaande uit drie gloeilampen die ronddraaien. Complete duisternis en fel licht, langzame en snelle bewegingen wisselen elkaar af. Het instrument en de scenografie spelen zelfstandig, de mens komt er niet meer aan te pas. De machines vervangen de mens op een van de laatste plekken waarvan men zou hopen dat we onvervangbaar zouden zijn: de akoestische muziek. Het geheel ademt de sfeer van een bijna verlaten, vroege afterparty.

CREDITS

Concept & compositie Maxime Denuc Scenografie & dramaturgie Kris Verdonck Orgelbouw Tony Decap, Seppe Verbist – Pipes from Manufacture d’orgues Thomas Programmering computer Xavier Meeus Lichten Daniel Romero Calderon, Thomas Glorieux Geluid Harry Charlier Met dank aan Yves Rechsteiner, Andre Thomas & Kristof Van Baarle Productie A Two Dogs Company (Brussels) & Le Ring-Scène périphérique (Toulouse) Co-productie STUK (Leuven), KANAL- Centre Pompidou (Brussels), Le Lieu Unique (Nantes) & Centre Henri Pousseur (Liège) | Met de steun van Fédération Wallonie-Bruxelles, DRAC Occitanie & SACEM

Een coproductie van STUK en Meakusma met de steun van Vlaanderen en de Duitstalige Gemeenschap.

Locatie

STUK Studio