Huis voor Geluid

INLEIDING

Als Huis voor Geluid wil STUK de aanzet geven tot een nieuw en ambitieus verhaal: een geluidswerking met twee stromingen die op een natuurlijke wijze door elkaar vloeien.

Wat goed is houden we: STUK draait al jaren mee als concertplek voor (experimentele) popmuziek en biedt een podium aan startende kunstenaars en gevestigde namen. Een plek waar de avontuurlijke concertganger nieuwe trends kan ontdekken en de eerste concerten op Belgische bodem kan meepikken van artiesten die later grote podia zullen sieren zoals Nils Frahm, Jon Hopkins, Future Islands, ... Lucky you!

Met de tweede invalshoek die past in de hervorming van STUK naar Huis voor Dans, Beeld en Geluid, maken we het nog spannender. We gaan op zoek naar de fluïde grenzen tussen geluid en muziek. De Franse schrijver Victor Hugo zei: ‘La musique c’est du bruit qui pense’. Exact... wat maakt van geluid eigenlijk muziek? Geluid is letterlijk ‘wat men hoort’ en is gebonden aan een context en een ervaring. Muziek kan men omschrijven als geluid dat ‘georganiseerd’ wordt en waarnaar men in een concertsetting gaat luisteren. Die concertsetting hoeft niet per se staand of zittend. Het luisteren naar muziek kan bijvoorbeeld ook liggend, zoals tijdens de Slaapwel Records/Dauwmorning-labelnights. Of tijdens een yogasessie/geluidsmeditatie onder begeleiding van ambientpionier Laraaji. Door in te grijpen op de setting verandert de manier waarop men als luisteraar een concert gaat beleven. Geluid wordt meer dan luisteren, het wordt een zintuiglijke ervaring... je kan geluid ook voelen en zelfs proeven.

Niet enkel STUK zelf richt zich op het onderzoek naar de grenzen tussen muziek en geluid, maar ook de artiesten die aan bod komen in die tweede stroming. Een aantal van hen draaien mee in het ‘popcircuit’, maar kijken vanuit een onderzoekende en verdiepende manier naar muziek. Net als hun collega-muzikanten die vertrekken van geluidskunst en nieuwe muziek vinden zij hun inspiratie bij avant-gardecomponisten en pioniers van de elektroakoestische muziek, maar ook in hedendaags wetenschappelijk onderzoek naar geluid. Via lezingen en Q&A’s willen we je als muziekliefhebber laten kennis maken met geluid als fenomeen. Tijdens Artefact was er de afgelopen jaren bijvoorbeeld het MusicMakers Hacklab met geluidskunstenaars Peter Kirn en Darsha Hewitt die muziek en technologie verbinden via instrumentenbouw.

Naast het raakvlak tussen experimentele popmuziek en geluidskunst zijn er de boeiende speelvlakken tussen geluid en dans en geluid en beeld. Dankzij de uitbreiding van het luik geluid spelen we in op de natuurlijke manier waarop de disciplines zich ten opzichte van elkaar verhouden en onlosmakelijk verbonden zijn. STUK als Huis voor Geluid wordt ‘the place to be’ voor de muzikale avonturier!

Gilke Vanuytsel