© Luis Xertu
Dans
Jan Martens / GRIP

ELISABETH GETS HER WAY

UPDATE 17.1

Door enkele COVID-besmettingen bij het gezelschap kan de voorstelling any attempt ... niet worden opgevoerd. Er komt een vervangprogramma: de solo ELISABETH GETS HER WAY van Jan Martens. Alle ticketkopers van any attempt kunnen het vervangprogramma bijwonen, of een terugbetaling vragen. De ticketkopers worden daarover rechtstreeks gecontacteerd. Hieronder extra info over ELISABETH GETS HER WAY.

TRIGGER WARNING : Deze voorstelling maakt gebruik van stroboscopisch licht.

JAN MARTENS - ELISABETH GETS HER WAY

De nieuwe solo van en door Jan Martens wordt een gedanst portret van de Poolse Elisabeth Chojnacka (1939 – 2017), een uitzonderlijk getalenteerde en gepassioneerde muzikante die midden 20e eeuw medeverantwoordelijk was voor de revival van klavecimbelmuziek.

Terwijl in 1968 de Parijse studentenrevolte oude idealen op de helling zette, maakte Chojnacka kennis met avant-garde componisten zoals François-Bernard Mâche en begon ze – naast de eeuwenoude stukken die steeds op haar repertoire bleven staan – ook de weinige hedendaagse werken voor klavecimbel op regelmatigere basis te spelen. Mede door haar talent en doorzettingsvermogen waren er in de jaren zeventig en tachtig een resem componisten (Ligeti, Xenakis, Ferrari, Berio, Halffter, etc.) die nieuw werk schreven voor het klavecimbel, vaak aan Chojnacka opgedragen.

ELISABETH GETS HER WAY wil ode brengen aan deze bijzondere vrouw. De solo wordt een gedanst portret met een soundtrack die breed gaat, met werk van Nyman over Montague tot Ligeti, alle in een uitvoering van Chojnacka. De ambitie is om al dansend dicht bij de soms complexe partituren te blijven. Martens bespeelt zijn lichaam zoals Chojnacka dat deed met het klavecimbel. Verschillende bewegingsstijlen worden samengebracht, net zoals zij met enkele eeuwen aan muziekgeschiedenis in de vingers moeiteloos tussen registers en genres heen slalomde. De dansante stukken in de solo worden aangevuld met een documentaire laag waarin het werk en leven van Chojancka auditief aan bod komt, o.a. door interviews met mensen die dicht bij haar stonden.

© Luis Xertu

CREDITS ELISABETH GETS HER WAY

CHOREOGRAFIE EN UITVOERING: Jan Martens GELUIDSONTWERP DOCUMENTAIRE: Yanna Soentjens LICHTONTWERP: Elke Verachtert KOSTUUMONTWERP: Cédric Charlier VIDEOFRAGMENTEN: © Archives INA VIDEOMONTAGE: Sabine Groenewegen MUZIEK: “Tango for Tim” Réf Im: 164578 Musique de Michael Nyman © Chester Music Ltd représentés par Première Music Group; "Phrygian Tucket” by Stephen Montague. Copyright © 2000, Stephen Montague, used by permission of UNITED MUSIC PUBLISHING LTD, England.; “Continuum” by György Ligeti. Het werk wordt gepresenteerd onder toezicht van Auteursbureau ALMO te Antwerpen namens Schott Music.; “Commencement" by Zygmunt Krauze. Copyright © 1982, Sonora Music for Zygmunt Krauze.; "Profil Sonore" by Graciane Finzi. Copyright © 1970, Graciane Finzi.; "Concerto pour Clavecin” by Manuel de Falla (1926).; "Uppon La Mi Re” by Anonymous (16th Century). OUTSIDE EYE: Marc Vanrunxt, Anne-Lise Brevers en Rudi Meulemans TECHNIEK: Michel Spang/Elke Verachtert PRODUCTIE: GRIP COPRODUCTIE: DE SINGEL (Antwerpen, BE), Les Hivernales – CDCN d’Avignon (FR), Julidans (Amsterdam, NL), C-TAKT (Limburg, BE) en Perpodium (BE) INTERNATIONALE SPREIDING: A Propic – Line Rousseau en Marion Gauvent RESIDENTIES: DE SINGEL (Antwerpen, BE), Les Hivernales – CDCN d’Avignon (FR), Toneelhuis (Antwerpen, BE), ccBe (Antwerpen, BE), C-TAKT (Limburg, BE) en CND Centre national de la danse (Paris, FR) MET DE FINANCIËLE STEUN VAN: de Vlaamse Overheid, de Taxshelter van de Belgische Federale Overheid en Cronos Invest MET DANK AAN: INA - l'Institut National de l' Audiovisuel, Les Ballets de Monte-Carlo sous la Présidence de S.A.R. la Princesse de Hanovre - Direction: Jean-Christophe Maillot, Graciane Finzi, Régis Mitonneau, Anne Montaron, Emmanuelle Tat, François-Bernard Mâche, Zygmunt Krauze, Stephen Montague, Raphaël de Gubernatis, Claire Verlet

JAN MARTENS / GRIP & DANCE ON ENSEMBLE
ANY ATTEMPT WILL END IN CRUSHED BODIES AND SHATTERED BONES

Met any attempt will end in crushed bodies and shattered bones richt Jan Martens zijn pijlen voor het eerst op de grote zaal. Met een supercast van zeventien dansers tussen 16 en 69 jaar brengt hij een ode aan de ongehoorzaamheid op een soundtrack van historische en hedendaagse protestliederen.

Met any attempt will end in crushed bodies and shattered bones richt choreograaf Jan Martens zijn pijlen voor de eerste keer voluit op de grote scène. Een zeventienkoppig, atypisch ‘corps de ballet’ verbeeldt de kracht die schuilt in het uit de pas lopen. De heterogene groep dansers tussen 16 en 69 jaar - unieke persoonlijkheden met verschillende achtergronden en ervaring - vindt en versterkt elkaar op scène. In any attempt (...) zoeken ze hun eigen stem binnen de dans en daarbuiten, op zoek naar een idioom dat hen als gegoten zit. Eén voor één eisen ze hun plek op het podium op, zonder daarbij de andere de pas af te snijden. Een horizontale oefening in elkaar de nodige ruimte geven, weg van het eigen gelijk. In tijden van extreme polarisering schuift deze groep maatschappelijke dogma’s aan de kant om een veelheid aan uitgesproken identiteiten te erkennen en te omarmen. Ongeremd zichzelf mogen zijn – in het leven en in de kunst – met het podium als ideologisch proefterrein. Jan Martens aarzelt niet om het extatische naast het intimistische, het schaamteloze naast het uitputtende te plaatsen. Geruggensteund door een soundtrack die bestaat uit protestliederen uit verschillende tijden - van Henryk Gorecki over Max Roach & Abbey Lincoln tot Kae Tempest - is any attempt (...) uitputtende, emotionele choreografie, een ode aan de burgerlijke ongehoorzaamheid.

Presentatie met de steun van het Creative Europe programma van de Europese Unie in het kader van DANCE ON, PASS ON, DREAM ON

CREDITS ANY ATTEMPT ...

choreografie Jan Martens dans Ty Boomershine, Truus Bronkhorst, Jim Buskens, Baptiste Cazaux, Zoë Chungong, Piet Defrancq, Naomi Gibson, Kimmy Ligtvoet, Cherish Menzo, Steven Michel, Gesine Moog, Dan Mussett, Wolf Overmeire, Tim Persent, Courtney May Robertson, Laura Vanborm, Loeka Willems understudies Pierre Bastin, Georgia Boddez, Wannes Labath, Zora Westbroek, Lia Witjes Poole artistieke assistentie Anne-lise Brevers lichtontwerp Jan Fedinger assistentie lichtontwerp Vito Walter kostuumontwerp Cédric Charlier assistentie kostuumontwerp Alexandra Sebbag, Thibault Kuhn tekst fragment uit Spring van Ali Smith - copyright © 2019, Ali Smith, gebruikt met toestemming van The Wylie Agency (UK) Limited muziek Concerto Pour Clavecin et Cordes op 40 réf im: 108884 Musique de Henryk Mikolaj Górecki © Pwm Editions représenté par Alphonse Leduc Editions Musicales; People’s Faces written by Kae Tempest and Dan Carey © Published & administered by Domino Publishing Company Limited (50%) and Manata Ltd administrated by Warner/Chappell Music Belgium N.V. (50%); Triptych: Prayer/Protest/Peace written by Maxwell Roach © published by Milma Publishing Company administered by Kobalt Music Publishing Limited outside eye Marc Vanrunxt, Renée Copraij, Rudi Meulemans, Siska Baeck techniek Michel Spang, Valentijn Weyn/Bennert Vancottem productieleiding Sylvie Svanberg productieassistentie Marie Luyten (stage), Saskia Vervoort zakelijke leiding Klaartje Oerlemans zakelijke assistentie Lotte De Mont, Ruud Van Moorleghem communicatie Sam Loncke productie GRIP in samenwerking met Dance On Ensemble internationale spreiding A Propic / Line Rousseau & Marion Gauvent coproductie deSingel (Antwerpen, BE), Theater Freiburg (DE), Sadler’s Wells (Londen, VK), Julidans (Amsterdam, NL), Festival d'avignon (FR), Le Gymnase CDCN Roubaix Hauts-de-France (FR), Norrlandsoperan (Umeå, SE), La Bâtie - Festival de Genève & l’ADC - Association pour la Danse Contemporaine Genève (CH), Tanzhaus NRW (Düsseldorf, DE), Le Parvis Scène Nationale Tarbes-Pyrénéés (Tarbes, FR), La Danse en Grande Forme (CNDC - Angers, Malandain Ballet Biarritz, La Manufacture - CDCN Nouvelle-Aquitaine Bordeaux - La Rochelle, CCN de Caen en Normandie, L’échangeur - CDCN Hauts-de-france, CCN de Nantes, CCN d’Orléans, Atelier de Paris / CDCN, Collectif Fair-e / CCN de Rennes et de Bretagne, Le Gymnase | CDCN Roubaix | Hauts-de-France, Pôle-sud CDCN / Strasbourg et La Place de la Danse - CDCN Toulouse Occitanie) & Perpodium (BE) met de steun van De Grote Post (Oostende, BE), CCN d'Orléans i.s.m. Théâtre d’Orléans, Charleroi Danse (BE) & December Dance (Concertgebouw & CC Brugge) (BE)

met de financiële steun van de Vlaamse Overheid, Stad Antwerpen, de Taxshelter van de Belgische Federale Overheid en Cronos Invest met dank aan Mr. Jean Chabert (Stanley/Stella)
foto Phile Deprez

di 18 jan 2022 20:00
wo 19 jan 2022 20:00

Locatie

30CC/Schouwburg
  • Bondgenotenlaan 21
  • 3000 Leuven

Prijs

€ 24/20 (rang 1)
€ 20/16 (rang 2)

Meer dan vijf voorstellingen?
Klik hier voor abonnementen

Extra info

Deze voorstelling is uitverkocht. Er komt geen wachtlijst.