Geannuleerd: Elsewhere #13 in Sint-Antoniuskapel: Lea Bertucci + Miaux
Om de verdere verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, annuleert STUK alle geplande voorstellingen, concerten en evenementen tot en met 19 april 2020. STUK volgt daarmee de maatregelen van de federale overheid.
TICKETS?
Alle gekochte tickets worden terugbetaald. Iedereen die tickets kocht via STUK waarvan we gegevens hebben worden door ons gecontacteerd. Kocht je tickets via 30CC, dan word je door hen gecontacteerd.
De dertiende editie van Elsewhere strijkt neer in de gotische Sint-Antoniuskapel, die vooral bekend staat als de rustplaats van Pater Damiaan. Op het programma staat saxofonist Lea Bertucci, die aan de slag gaat met de galmende akoestiek van de kapel.
De New Yorkse componist en improvisator Lea Bertucci brengt minimalistische klankexploraties met altsaxofoon of basklarinet. Fluitende feedback, bezwerende patronen en doordringende drones kenmerken haar muziek. Steeds treedt ze in dialoog met de akoestiek van de ruimte waarin ze speelt. Voor de gelegenheid brengt Bertucci haar audiovisuele performance ‘Projection/Reflection’, waarbij een projector een lichtstraal werpt op een reflecterende patch op de rug van de performer. Zo ontstaat een fascinerende weerspiegeling op de muur achter haar.
Miaux is het alter ego van de Antwerpse, in Sarajevo geboren muzikant Mia Prce. Gewapend met een Casio keyboard creëert ze melancholische en tijdloze composities die klinken als de mysterieuze soundtrack van een vergeten film. Haar derde album Black Space White Cloud verscheen in september bij het label Ultra Eczema. Speciaal voor Elsewhere zal Miaux enkele van haar stukken vertalen naar het orgel van de Sint-Antoniuskapel.
Over de Sint-Antoniuskapel
Al sinds 1300 stond er op het huidige Damiaanplein een kapel, maar haar invulling veranderde doorheen de eeuwen. Opgericht ter ere van Maria ontstond na de grote pestuitbraken die Leuven teisterden een devotie voor Sint-Antonius van Egypte, een populaire heilige tegen de pest. De huidige kapel, gebouwd in 1617, draagt nog steeds de naam die ze toen in de volksmond kreeg. De Franse revolutie zorgde voor een minder respectvol gebruik als stoffenmagazijn en schrijnwerkerij. Na een opmerkelijk intermezzo als protestantse kerk rond 1850 kochten en renoveerden de paters Picpussen (officiële naam: Congregatie van de Heilige Harten van Jezus en Maria) de kapel en opende haar opnieuw als het Heiligdom van Sint-Jozef. Veel beelden en glasramen verwijzen naar de verering voor de timmerman. De herbegrafenis in de crypte van de bekendste Picpus, Pater Damiaan, in 1936 bracht zoveel pelgrims op de been dat de kapel herbouwd moest worden. Dat gebeurde in de jaren 60 met oog voor de grote veranderingen van het Tweede Vaticaans Concilie. Vandaag blijft de kapel het centrum van de verering van Pater Damiaan en het levend houden van zijn gedachtegoed.
Wil je het verhaal van de kapel en zijn erfgoed beter leren kennen? Schrijf je dan in voor de rondleiding om 19u via Erfgoedcel@leuven.be
Elsewhere is een initiatief van STUK, 30CC, Erfgoedcel Leuven & KU Leuven Dienst Cultuur.
“Fresh and exhilarating connection through sound with the nuances of space and the variegated grain of reality”
Locatie
- Pater Damiaanplein z/n
- Leuven