Angela Washko – The Game: The Game. Still from videogame. 2019
Expo
Angela Washko

POINT OF VIEW

Karla Vanraepenbusch recenseerde de expo als onderdeel van de masterclass Leuven Kritiek. Lees haar recensie hier.

Ook Celien Mertens bezocht de expo en schreef een review voor Leuven Kritiek. Haar recensie lees je hier.

Angela Washko (°1986) is een Amerikaanse kunstenares en organisator die zich in haar praktijk toelegt op het creëren van nieuwe forums om te spreken over feminisme. Ze zoekt zo actief naar manieren om gesprekken te faciliteren tussen individuen en gemeenschappen met radicaal verschillende ideeën en meningen in een poging ruimte te creëren voor discussie, productieve onenigheid en complexiteit. Doorheen haar praktijk onderzoekt ze hoe machtsstructuren via media ingebed zijn in ons collectief bewustzijn. Haar werk neemt de vorm aan van performance (in virtuele en fysieke ruimtes), acties, interventies, videogames, videos, prints en boeken.

In haar solotentoonstelling in STUK, Point of View, toont Washko vier verzamelingen werken: The Council on Gender Sensitivity and Behavioral Awareness in World of Warcraft (2012-2016), Heroines with Baggage (2011-2014), BANGED (2015-2017) en The Game: The Game (2016-2019).


Installation shots

Angela Washko - Point of View (installation shots)

© Kristof Vrancken


In 2012 richtte Washko The Council on Gender Sensitivity and Behavioral Awareness in World of Warcraft op. The Council had als doel om discussies te faciliteren tussen spelers in World of Warcraft over de vrouwonvriendelijke, homofobe, racistische en discriminerende taal die gebruikt wordt in het spel. In plaats van op quests te gaan, creëerde Washko een reeks performances waarin ze conversaties opstart en faciliteert over gender en discriminatie in World of Warcraft. Twee van deze video-gedocumenteerde performances zijn opgenomen in de tentoonstelling.

Voor haar videoreeks Heroines with Baggage begon Washko opnieuw de videogames te spelen die voor haar belangrijk waren als kind in de jaren 1990. Het werd duidelijk voor de kunstenaar dat in deze role-playing video games de vrouwelijke personages zeer vaak werden afgebeeld als zwakke wezens - ineenstortend, bang om alleen te zijn, angstig weglopend - die steeds gered moeten worden door het mannelijk hoofdpersonage. Washko creëerde video’s waarin enkel de scènes met de vrouwelijke personages zijn opgenomen. Het grappige, maar tegelijkertijd pijnlijke resultaat maakt de aanwezigheid van deze stereotypes en vereenvoudigde genderverschillen overduidelijk.

BANGED is een reeks werken rond de figuur van Roosh V, ‘de meest beruchte vrouwenhater van het internet’ en een professionele pick-up artist. Roosh V is één van de voornaamste leiders en vertegenwoordigers van de ‘manosphere’: een online anti-feministische netwerk dat zich verzamelt rond de notie dat mannen meer onderdrukt zijn dan vrouwen. Hij schreef talloze boeken over hoe je zo snel mogelijk seks kunt hebben met vrouwen over culturele grenzen heen. De verhalen over zijn seksuele veroveringen zijn wijdverspreid, maar geven echter nooit een stem aan de betrokken vrouwen. Washko ging op zoek naar de verhalen van deze vrouwen om dit onevenwicht te herstellen. Het leidde uiteindelijk tot een video-interview met Roosh V zelf. Het interview, samen met de performances en de boeken over haar ervaring met de manosphere, vormen het totaalproject BANGED.

Het laatste werk in haar solotentoonstelling in STUK resulteerde uit voortgezet onderzoek in het domein van pick-up artists. The Game: The Game is een videogame en feministische dating simulator waarin spelers kunnen ervaren hoe het is om te interageren met een groep befaamde pick-up artists en verleidingscoaches. Het spel is volledig opgebouwd aan de hand van scenario’s, technieken en taal uit de tekst- en instructievideo’s van deze pick-up artists, en wordt begeleid door een beklijvende muzikale score gecomponeerd door Xiu Xiu.

Curator: Karen Verschooren

The Game: The Game [Trailer] from Angela Washko on Vimeo.

Angela Washko
(°1986, Reading, USA)

Angela Washko is een kunstenaar die nieuwe fora creëert om te discussiëren over feminisme op plaatsen die hier eerder vijandig tegenover staan. Washko haar praktijk omvat interventies in mainstream media, performance kunst, digitale werken, video en video games. Ze creëerde recent Workhorse Queen, een documentaire film over Mrs. Kasha Davis, een drag performer die deelneemt aan de RuPaul’s Drag Race; een Amerikaans talentenjachtprogramma voor drag queens.
Angela Washko ontving verschillende prijzen waaronder recent de Creative Capital Award, de Impact Award - Indiecade, een Franklin Furnace Performance Fund Grant, en een Frank-Ratchye Fund for Art at the Frontier Grant. Haar werk werd gepubliceerd in o.a. The New Yorker, Frieze Magazine, Time Magazine, The Guardian, ArtForum, The Los Angeles Times, Art in America en The New York Times, en maakte deel uit van verschillende tentoonstellingen in o.a. Museum of the Moving Image (New York), Los Angeles Museum of Contemporary Art, Milan Design Triennale, Kiasma Museum of Contemporary Art (Helsinki), Shenzhen Independent Animation Biennial en het Rotterdam International Film Festival. Angela Washko is Associate Professor of Art aan de Carnegie Mellon Universiteit, Pittsburgh.

Angela Washko ontving verschillende prijzen waaronder recent de Creative Capital Award, de Impact Award - Indiecade, een Franklin Furnace Performance Fund Grant, en een Frank-Ratchye Fund for Art at the Frontier Grant. Haar werk werd gepubliceerd in o.a. The New Yorker, Frieze Magazine, Time Magazine, The Guardian, ArtForum, The Los Angeles Times, Art in America en The New York Times, en maakte deel uit van verschillende tentoonstellingen in o.a. Museum of the Moving Image (New York), Los Angeles Museum of Contemporary Art, Milan Design Triennale, Kiasma Museum of Contemporary Art (Helsinki), Shenzhen Independent Animation Biennial en het Rotterdam International Film Festival. Angela Washko is Associate Professor of Art aan de Carnegie Mellon Universiteit, Pittsburgh.

Works in the exhibition:


The Game: The Game

  • The Game The Game, media installation with custom wallpaper, custom furniture, electronics and custom accessories, 2020
  • The Game: The Game, playable video game, 2019
  • The Game: The Game Play-through, documentation video, 2018
  • Soundtrack by Xiu Xiu

BANGED

  • BANGED: A Feminist Artist Interviews The Internet's Most Infamous Misogynist, HD video, 2015
  • On Public Opinion: Responses to BANGED, artist book (edition of 300), 2015
  • BANGED: A Monopoly on Truth, artist book (edition of 300), 2015
  • Evidence of An Ideology: Roosh V, sculpture with books by Roosh V, 2015
  • Tightrope Routines, video documentation of live performance, 2016

The Council on Gender Sensitivity and Behavioral Awareness in World of Warcraft

  • We Actually Met In World Of Warcraft, HD video, 2015
  • Nature, HD video, 2012

Heroines with Baggage

  • Heroines with Baggage (How Final Fantasy Shaped My Unrealistic Demands for Love and Tragedy), SD video, 2011
  • Don't Leave Me, SD video, 2012

All works courtesy of the artist


Sinds najaar 2015 presenteert STUK solotentoonstellingen van hedendaagse beeldende kunstenaars met een affiniteit voor bewegend beeld en ruimtelijk videowerk. Kwamen eerder aan bod: Bjørn Melhus, John Akomfrah, Emre Hüner, Joachim Koester, Omer Fast, Nevin Aladağ, Mika Taanila, Sebastián Díaz Morales en Mircea Cantor.

do 18 feb 2021 17:00 - zo 25 apr 2021

Locatie

STUK Expozaal

Prijs

GRATIS

Extra info

OPENING
do 18.2 20:00

HERBEKIJK HIER DE ARTIST TALK


OPENINGSUREN
di - zo 14:00 - 18:00
reservatie aangeraden via deze link

UITZONDERINGEN
Tijdens and& festival gelden andere openingsuren.
Reserveren kan via deze link
di 20.4 18:00 - 22:00
wo 21.4 10:00 - 22:00
do 22.4 10:00 - 22:00
vr 23.4 10:00 - 22:00
za 24.4 10:00 - 22:00
zo 25.4 10:00 - 18:00

Enkele werken in de tentoonstelling bevatten aanstootgevende taal en beschrijvingen van seksuele situaties en seksueel geweld.
Ouderlijk toezicht bij minderjarigen wordt geadviseerd.