Dans   /   Lezing

Symposium Dancing Diaspora: Exploring European Contemporary Dance through the lens of diaspora

PRAKTISCH

donderdag 18 april 13:30 — 18:00
STUK Auditorium
Voertaal: Engels
Deelname aan het symposium is gratis, maar inschrijven is verplicht.

Cultural Studies (KU Leuven) en STUK Huis voor Dans, Beeld en Geluid organiseren "Dancing Diaspora", een symposium dat danswetenschappers, dansbeoefenaars en een geïnteresseerd publiek wil samenbrengen om het kruispunt te verkennen van dans, choreografie en diasporaculturen.

Ondanks haar schijn van neutraliteit en inclusiviteit, heeft de Europese hedendaagse dans een historisch patroon van uitsluiting van choreografische stijlen vanuit niet-Westerse culturele en geografische achtergronden, maar evengoed van populaire dansvormen die geworteld zijn in cultureel diverse gemeenschappen. In het afgelopen decennium hebben choreografen van kleur echter steeds meer hun aanwezigheid in de Europese dansscène laten gelden. Puttend uit hun diverse culturele ervaringen hebben deze choreografen nieuwe benaderingen geïntroduceerd en esthetieken en belichaamse kennis naar de voorgrond gebracht die eerder over het hoofd gezien werden.

Tijdens "Dancing Diaspora" zullen we de esthetische strategieën van enkele choreografen onder de loep nemen en analyseren hoe ze het label "hedendaagse dans" uitdagen en deconstrueren. Ons doel is niet alleen om te onderzoeken hoe choreografen traditionele dansconventies ontwrichten, maar ook hoe ze nieuwe verhalen creëren die kritisch heroverwegen hoe we dans en choreografie als discipline conceptualiseren.

Sprekers: Tavia Nyong’o, Tundé Adefioye en Layla Zami.

Oxana Chi en Layla Zami sluiten het symposium met hun performance Corpuscular Cores.

Tavia Nyong’o is Chair en William Lampson Professor of Performance Studies; American Studies; African-American Studies; and Women’s, Gender, & Sexuality Studies aan Yale University. Hij publiceerde The Amalgamation Waltz: Race, Performance, and the Ruses of Memory (University of Minnesota Press, 2009) en Afro-Fabulations: The Queer Drama of Black Life (New York University Press, 2018). Zijn huidige onderzoeksinteresses zijn o.a.: de performative turn in museumcuratie; de raciale afrekening in theater, dans en performance; raciale en seksuele dissidentie in kunst en cultuur; en de culturele geschiedenis van de metaverse.

Tundé Adefioye is dramaturg, schrijver en docent podiumkunsten. Hij heeft een Nigeriaans-Amerikaanse afkomst en woont in België. Tundé was mede-oprichter van het jongerenplatform Urban Woorden in Leuven en kreeg de Prijs voor Cultuureducatie van de Vlaamse Overheid. In 2016 begon hij te werken als ‘stadsdramaturg’ in de Brusselse KVS, waar hij dramaturgie deed voor projecten als Malcolm X en (Not) My Paradise. In 2019 maakte hij zijn regiedebuut bij Contact Theatre Manchester, met het stuk Old Tools > New Masters ≠ New Futures. Daarnaast is hij docent Cultuurkritiek en US Popular (Black) Visual Culture aan Sint-Lucas Antwerpen. In 2020 was Tundé co-editor van het VUB Poincaré boek Migration, Racism and Equality: 44 Opinions en schreef hij een epiloog bij het door Routledge gepubliceerde Staging Slavery: Performances of Colonial Slavery and Race from International Perspectives, 1770-1850. Eind 2020 begon Tundé met een concept dat begin 2021 zou uitgroeien tot Braver Spaces Antwerp. Sindsdien nam hij ook de co-coördinatie op zich van twee internationale Summer Schools/kampen voor jongeren. In 2023 was Tundé de dramaturg voor de ‘plantenprocessie’, geleid en bedacht door kunstenaar en professor Wendy Morris. Daarnaast was hij theoretisch dramaturg voor Milø Slayers’ DEMONstratio.

Layla Zami is een interdisciplinaire academica en kunstenaar, wiens werk draait om de nexus van cultureel geheugen, performance, diaspora, taal en ruimtetijd. Ze is postdoctoraal onderzoeker in Performance Studies aan de Freie Universität Berlin (Collaborative Research Center Intervening Arts). Zami verbleef verschillende jaren in New York, waar ze Adj. Associate Professor of Humanities and Media Studies was, en Co-Chair of Black Lives Matter at Pratt Institute. Ze schreef Contemporary PerforMemory: Dancing Through Spacetime, Historical Trauma, and Diaspora in the 21st Century (Oscar G. Brockett Prize for Dance Research Honorable Mention 2023), en heeft een PhD in Transdisciplinary Gender Studies van de Humboldt-University, waar ze ook een Teaching Award verdiende, en van waaruit ze Visiting Scholar was aan Columbia University. Zami studeerde aan Sciences Po Paris en heeft een diploma in klassieke saxofoon. Ze studeerde jazz bij Parageet en Fuasi Abdul-Khaliq en speelde in de Big Band van de Berlin University of the Arts. Als Resident Artist met Oxana Chi Dance & Art, begeleidt Zami de choreografieën met muziek, spoken word, theater, en meer.

Oxana Chi is een Duitse danser, choreograaf, curator, schrijver, filmmaker en trendsetter. Haar werk onderzoekt hoe ons heden is gebouwd op on/zichtbare overblijfselen uit het verleden en haar poreuze relatie met onze toekomst. In 1991 richtte ze haar gezelschap op in Berlijn en ze was enkele jaren gevestigd in New York. Haar rijke repertoire van meer dan 20 producties omvat opdrachtwerken voor Humboldt-University, The Kitchen NYC, en Leo-Baeck-Institute (Transitions Festival). Keynote performance uitnodigingen kwamen van Black German Heritage & Research Association (University of Toronto, 2018) en Vrije Universiteit Brussel (2024). Als honors en awards kreeg Chi de Performance Studies international Award (2023), Ambassador of Peace DOSHIMA Jakarta (2016), en ze werd opgenomen in de lijst van The Dance Enthusiast’s A to Z van People Who Power the Dance World (NYC 2018). Als filmmaker produceerde Chi de film Dancing Through Gardens met steun van de Foundation for the Memory of the Shoah (Paris). Ze publiceerde bij Orlanda Frauenverlag, transcript Publishing, en in Dance Research Journal. Ze was in residentie bij o.a. Abrons Arts Center AIRspace Grant, La Maison Rouge: Maison des Arts, The Brick New York, JCAL New York, en Cité des Arts Paris. Chi cureerde programma’s zoals het Moving Memory Symposium Festival (TU Berlin) en de TANZnews series (Werkstatt der Kulturen), en ze was de danscurator voor het International Human Rights Art Festival in NYC. Chi heeft meer dan 30 jaar ervaring als lesgever en maakte in 2022 als gast deel uit van de faculty in het Dance Department van New York University.

Het symposium is een samenwerking tussen STUK en Cultural Studies, KU Leuven. Het maakt deel uit van het vak "Contemporary Dance & Dance Studies'', dat ontstond vanuit het Cultural Policy Plan van de KU Leuven.

Het Centrum voor Culturele Studies (KU Leuven) is lid van CoDA - Cultures of Dance, een onderzoeksnetwerk voor Dance Studies gefinancierd door het Vlaams Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek (FWO).

do 18 apr 2024 13:30 - 18:00

Locatie

STUK Auditorium

Prijs

GRATIS met inschrijving