© Bart Grietens

Alexander Vantournhout / Not Standing - Through the Grapevine

Performers Alexander Vantournhout en Axel Guérin tonen hun lichamen, ontdaan van elke franje. Ze zijn getraind maar zeker niet perfect en proberen ook niet te overtuigen met virtuoze bewegingen. Gaandeweg botsen hun atletische lichamen op fysieke grenzen en door de bewegingen ontdekken ze zelf de sterktes en zwaktes van hun eigen specifieke lichaamsbouw. De choreografie speelt met de verschillende proporties en fysieke kracht. De performers zoeken met veel inspanning en concentratie samen naar balans, evenwicht en harmonie zonder daarbij ook humor te schuwen. Ze dagen elkaar uit en helpen elkaar, ze leiden afwisselend de dans. Door een ononderbroken wederzijds contact ontspint de verwevenheid tussen aanraken en aangeraakt worden zich als de basismelodie van de voorstelling.

De zevende voorstelling van Alexander Vantournhout, is na La Rose en Céramique (2018) en Raphaël (2017) zijn eerste échte duet. Through the Grapevine bouwt qua thematiek tot op zekere hoogte verder op ANECKXANDER (2015). Het lichaam wordt opnieuw gepresenteerd in een zeer pure vorm en de voorstelling focust verder op het kinetisch potentieel van fysieke limitaties, een thematiek die als rode draad doorheen zijn Alexanders volledige oeuvre terug te vinden is. Na de locatievoorstelling SCREWS (2019) duikt Alexander opnieuw de theaterzaal in, met partner in crime Axel Guérin, die we eerder zagen als één van de performers in Red Haired Men (2018).

Alexander Vantournhout (Brussels-based, 1989) studied contemporary dance at P.A.R.T.S. (Performing Arts and Research Training Studios), the school founded by Anne Teresa de Keersmaeker, and single wheel, juggling and dance acrobatics at ESAC (Ecole Supérieure des Arts du Cirque).

Alexander's movement language is influenced by different pedagogical processes and by working across several fields within the arts. Two constants within his artist pursuits are a search for creative and kinetic potential in physicality and an investigation into many aspects of the relationship between performer and object.

2014 marks the premiere of his first piece, CAPRICES, a choreographic solo to the music of Sciarrino. ANECKXANDER (2015), a second solo, co-created with Bauke Lievens, won Circus Next award in 2014, the Public and Young Theatre Prize at Theater Aan Zee (Ostend, 2015), was selected for the Aerowaves Network, and was selected for Het Theaterfestival 2016, the prize for the most remarkable Belgian performances.

His first duet RAPHAËL (2017) was co-created with Bauke Lievens in the framework of the research project Between being and imagining: towards a methodology for artistic research in contemporary circus, supported by the research fund of HoGent/KASK School of Arts, Ghent (BE).

In 2018 Alexanders premieres with LA ROSE EN CÉRAMIQUE, a movement solo accompanying the theatrical solo of Scali Delpeyrat at Festival d’Avignon. Soon after follows his first ensemble piece for 4 men, RED HAIRED MEN, which has been touring around Europe for more than 2 years now.

In SCREWS, created in 2019, Vantournhout guides the audience, together with 5 dancer-acrobats, along a route of reverberating micro performances, from short solos and duets to pointed group choreographies. With THROUGH THE GRAPEVINE (2020), Alexander now returns to the format of a duet. It’s his first true duet and builds upon the concept of ANECKXANDER (2015) to a certain extent. The body is reintroduced in a highly pure form and the performance delves into the creative, kinetic potential of physical limitations, a theme that is reflected throughout Vantournhout’s complete oeuvre.

Alexander is artist in residence at Kunstencentrum Vooruit (BE), artiste associé at CENTQUATRE-PARIS (FR) and artiste accompagné at Cirque-Théâtre Elbeuf (FR) .

© Bart Grietens