Anneleen Keppens - Movement Essays
Movement Essays is een ontmoeting met danseres en choreografe Anneleen Keppens. Geïnspireerd door het essay volgens de traditie van schrijver Michel de Montaigne, toont ze drie ‘movement essays’, die elk een elementair onderdeel van abstracte dans belichten en tegelijkertijd associaties, emoties en reflecties prikkelen buiten het veld van dans.
Met het essay On Tempo probeert Anneleen tempo zichtbaar te maken en onderzoekt ze de relatie van tempo met emotie, genre, verhaal en betekenis. In On Shape gaat ze in dialoog met het vormelijke en sculpturale aspect van dans, met de suggestieve kracht van beelden en de onmogelijkheid van het vormeloze. In I am large – I contain multitudes gaat ze op zoek naar de veelheid aan bewegingskwaliteiten waaruit ze kan dansen en omarmt ze de pluraliteit van haar lichaam.
Anneleen brengt de sfeer van de studio, waarin ze vragen stelt, afdwaalt, verrast wordt en verbanden ziet, naar de scène. Ze wil je niet overtuigen van een standpunt, maar betrekken bij haar artistiek proces. De drie movement essays zijn verbonden in hun diepgaande interesse voor beweging en creëren samen een intieme en veelzijdige ervaring van dans.
Anneleen Keppens studeerde aan de Koninklijke balletschool van Antwerpen en aan PARTS in Brussel. Ze is actief als choreografe, danseres, artistiek medewerker en docente in binnen-en buitenland.
In 2016 ving Anneleen een persoonlijk onderzoeksproject aan, genaamd Transparency in Abstract Dance. Dit onderzoek lag aan de basis van haar eerste voorstelling The moon is the moon is the moon, die in oktober 2017 in première ging. Momenteel werkt ze aan haar volgende creatie, de solovoorstelling Movement Essays, die in première gaat in oktober 2019.
Anneleen werkt sinds 2012 samen met choreograaf Daniel Linehan/Hiatus. Zij danste in zijn voorstellingen Gaze is a Gap is a Ghost, The Sun Came, The Karaoke Dialogues, dbddbb, Flood en Un Sacre du Printemps. Ze trad samen met Linehan op in de Tate Live Performance Room van Tate Modern in Londen en begeleidde samen met hem ook verscheidene edities van het sociaal-artistieke project Vita Activa. Momenteel werkt ze met Linehan aan zijn volgende creatie sspeciess, die in première gaat in januari 2020.
In 2014 danste ze in Rétrospective van Xavier Le Roy in Centre Pompidou in Parijs. Tussen 2014 en 2016 toerde ze met Drumming, een repertoirevoorstelling van Anne Teresa De Keersmaeker (Rosas).
Anneleen is een veelgevraagd outside-eye voor andere choreografen en is choreografisch assistente voor Alexander Vantournhout. Ze is een gecertifieerde Somatic Movement Educator en gaf les in improvisatie en compositie bij onder andere PARTS SummerSchool en Artesis Hogeschool Antwerpen.