Budhaditya Chattopadhyay - Dhvāni

Budhaditya Chattopadhyay is geluidskunstenaar en onderzoeker. Hij zal voor Hear Here 2025 een nieuwe versie creëren van zijn geluidsinstallatie Dhvāni, een verzameling van ceremoniële Indische belletjes die reageren op de aanwezigheid van voorbijgangers via AI. Zo wordt het binnenplein een plek om te luisteren en elkaar te ontmoeten.

Coproductie: STUK, Overtoon & Meakusma

Met de steun van Ostbelgien

Budhaditya Chattopadhyay is een hedendaags kunstenaar, onderzoeker, schrijver en theoreticus. Hij werkt met meerdere media zoals geluid, tekst en bewegend beeld en verwerkt verschillende technologieën zoals sensors, AI en Machine Learing. Chattopadhyay maakt grootschalige installaties en liveperformances over actuele thema’s als de klimaatcrisis, de menselijke invloed op de omgeving, ecologie, migratie, rassen en dekolonialiteit. Conceptueel duikt Chattopadhyays werk in de materialiteit, het objectschap, de locaties en de technologische mediëring van ervaringen, en hij beschouwt aspecten als subjectiviteit, contemplatie, mindfulness en transcendentie als inherent aan luisteren. Zijn artistieke praktijk is sterk gelinkt aan sociaal en natuuractivisme en wil de nadruk verleggen van object naar situatie en van immersie naar gesprek, met de wereld van geluidskunst en mediakunst als noodzakelijke actieve speler. Als kunstenaar luistert Chattopadhyay aandachtig, begrijpend en gepassioneerd naar de wereld rond hem, op zoek naar connecties tussen verspreide resonanties over grenzen en culturen, verleden en heden, traditie en hypermoderniteit, door een activerende praktijk die oproept tot wederkerigheid en gelijkheid in hedendaagse samenlevingen. Zijn werk is uitgebracht bij Gruenrekorder (Germany) en Touch (UK). Chattopadhyay is een docent aan Charles Wallace, Prince Claus grantee, en fellow bij Falling Walls, en ontving meerdere residenties en internationale awards, zoals de First Prize in the Computer and Electronic Music category of Computer Space Festival, Sofia, en een Honorary Mention at PRIX Ars Electronica, Linz. Hij stelde tentoon, speelde concerten en was actief op conferenties en festivals. Zijn mediakunstwerken zijn vertoond, uitgevoerd of gepresenteerd op, onder meer, Transmediale, Berlin; Experimenta Biennale, Grenoble; Screen City Biennale, Norway; ZKM Karlsruhe; TodaysArt Festival, The Hague; Donau Festival, Krems; Museo de Arte Moderno de Medellín; IEM, Kunstuniversität Graz; Beast Festival Birmingham; Sonorities Festival, Belfast; RE-NEW Digital Arts Festival, Copenhagen; RRS Museo Reina Sofía Radio, Madrid; Q-O2, Brussels; Sluice Screens, London; Akusmata, Helsinki; Overgaden Institute of Contemporary Art, Copenhagen; CTM, Berlin; Errant Bodies, Berlin; CPH PIX, Copenhagen; Hochschule Darmstadt; SoundFjord, London; Deutschlandradio, Berlin; Institut für Neue Medien, Frankfurt; Quartair Contemporary Art Initiatives, The Hague en Nikolaj Kunsthal, Copenhagen. Chattopadhyay bracht een uitgebreid oeuvre aan academische publicaties uit rond media-esthetiek, geluidskunst, hedendaagse media, film en geluidsonderzoek in belangrijke, peer-reviewed journals, zoals Organised Sound, Journal of Sonic Studies, The New Soundtrack, SoundEffects, Ear │ Wave │ Event, VIS – Nordic Journal for Artistic Research, [in]Transition, Ruukku: Studies in Artistic Research, Leonardo Music Journal, Music, Sound, and the Moving Image (MSMI), Journal for Artistic Research (JAR), and Leonardo Electronic Almanac. He has authored five books: The Nomadic Listener (2020), Between the Headphones (2021), The Auditory Setting (2021), Sound Practices in the Global South (2022), en Sound in Indian Film and Audiovisual Media (2023).

Chattopadhyay studeerde af aan SRFTI, de nationale filmschool van India, voltooide een Master of Arts in New Media aan de Aarhus University, Denmark, en ontving een Ph.D. in Artistic Research and Sound Studies aan Leiden University, The Netherlands.

Chattopadhyay is een bezoekend professor aan Critical Media Lab, Basel, Switzerland.