© Andi Bancic

Claire Huber - As we drove short short horizon-lines

Claire Huber en haar team keren terug naar STUK voor een laatste technische residentie voorafgaand aan de première van hun nieuwe creatie in Zagreb.
As we drove short short horizon-lines is een sonische en choreografische performance; een samenwerking tussen dichteres/choreografe Claire Huber, danseres/muzikante Nastasja Stefanic, en muzikant/vocalist Stalin Blake. Uitgangspunt voor de creatie zijn de asymmetrische ritmes die men aantreft van de Balkan tot in het Midden-Oosten. Fascinerende ritmes omdat ze diversiteit benadrukken in plaats van ritme te vermengen. Ze klinken '12 12 123', 'kort kort lang' of 'titititi taaaaaaaaa', waarbij twee verschillende maatsoorten worden afgewisseld, of beter gezegd, twee verschillende logica's worden overbrugd: de tijd die wordt geteld en de tijd die wordt gemoduleerd.
Vertrekkend van Koerdische gebieden via de Balkan naar Brussel, en terug, ontwikkelen ze melodische lijnen die zich materialiseren in woorden, bewegingen en geluiden. De voorstelling legt culturele residuen bloot en nodigt uit om te luisteren naar de ritmes van een gevoelige reis langs heterogene gebieden.

Claire Huber is dichteres, choreografe, performer en dramaturge. Haar werk bevindt zich op het kruispunt tussen orale poëzie, dans en beweging, muziek en geluid. Ze vat haar stukken op als ‘choreografieën voor het luisteren’ die de perceptie van het publiek in de tijd boetseren, hen tot luisteren brengen en hen onderdompelen in wat niet onmiddellijk gegeven is.
De laatste jaren heeft ze een reeks experimenten rond ritme geleid. Zowel ongelofelijk vitaal als rigoureus en mathematisch, tekenen zij de contouren van haar laatste stukken

Concept, regie & tekst : Claire Huber
Creatie & performance: Stalin Blake, Claire Huber, Nastasja S/tefanic0
Kostuums : Zdravka Ivandija Kirigin
Techniek : Emmanuel Desmyter
Scenografie : Stalin Blake and Claire Huber
Administratieve & productionele ondersteuning : France Morin
Productie: Inflexions (FR)
Coproducties : Le Senghor (BE)
Partners : STUK (BE), BUDA (BE), KAAP (BE), De School van Gaasbeek (BE), Nomad Dance Academy Slovenia (SI), Garage Performing art center (GR), DEVIR/CAPA (PT), Arts Printing house (LT), Station (SR), Le Marni (BE), Le Senghor (BE), ZPC (HR), Mediterranean Dance Center (HR), CDCN Toulouse-La place de la danse (FR), Honolulu-Nantes (FR), La Ménagerie de Verre (FR)
Met de steun van: de Vlaamse Overheid, la Fédération Wallonie-Bruxelles-Service de la danse, Wallonie-Bruxelles International, I-Portunus (Creative Europe), Teatroskop-Institut Français and the ministry of culture of the Croatian Republic

Claire Huber’s work invests the crossroad between oral poetry, dance and music.
Educated to Humanities in Paris, and holding a master degree in philosophy at the E.H.E.S.S., she firstly devoted herself to writing and translating poetry (a.o. Rainer Maria Rilke) and to direction and text adaptation for theater (The Idiot by Dostoievsky). Then, she was committed to theater companies (linked to the Grotowsky Institute) and story-telling in Western Africa, where was revealed her taste for orality and the presence of the body that says. As she came back to Europe, she turned to the study and practice of dance, pursuing an education in the Tanzfabrik, Berlin, and then in the research studios in P.A.R.T.S., in Brussels.
For a few years, she leads experimentations and research around the expressiveness of rhythms and phrasing : accents, inflections, punctuation, modulation, syncopation, etc. are understood as compositional knots that enable to raise and give shape to questions that are not only musical, literary and somatic but also unfold a fragile poetic “sense” that is non-discursive and non-representative.
Her lastest pieces comprise No.oN, that elaborates on « the body that says no » in dialogue with her poem No.oN and Iannis Xenakis’ Rebonds A, as well as Foundations, that traces the asymmetrical rhythms that combine middle-eastern non-metric modulations with the metric articulations of the western traditions in order to give rise to composite foundations, in collaboration with musician Stalin Abdi and performer Nastasja Stefanic. They are supported by STUK, KAAP, BUDA, and several performance centers across Europe (La place de la danse/CDCN-Toulouse, Kino Siska/Slovenia, ZPC/Croatia, Arts Printing House/Lithuania, DEVIR/CAPA/Portugal, Stanica/Serbia among others).