Claire Huber - Fondations (working title)

Als voortzetting van Claires onderzoek naar ritmes en hun expressiviteit, creëert Fondations assymetrische Balkanritmes die de metrische basis van Westerse tradities die "tijd tellen" combineren met niet-metrische modulaties uit de Oosterse tradities. Vanuit die samengestelde muzikale basis onderzoekt ze geïmproviseerde fundamenten. Wat houdt stand? Wat implodeert? Ze bekijken het probleem vanuit geografisch standpunt, en erkennen dat we "door de Balkan moesten om de vraag naar samengestelde fundamenten te kunnen stellen."

Met een lang migratielandschap van lichamen, poëtische teksten en geluiden wil het stuk het concept epiek herconfigureren, hier begrepen als een regime van elkaar ontmoeten. Een epische periode die mijlpalen en monumenten verwerpt voor een onstopbare reis langs tijdelijke haltes en fundamenten, een epische poëzie die verheerlijking en narratief verwerpt, een anonieme zoektocht naar een vaste grond die altijd ontsnapt.

Tijdens deze residentie zullen Stalin Abdi, Nastasja Stefanic en Claire Huber werken rond de figuur van de rapsodist (strailog in het Koerdisch) en van daaruit de affecten in de stem in vraag stellen (impulsen en projecties) en in beweging. Hoe die affecten ontstaan door (en niet gecomponeerd worden met) de ruimte (de bron van geluid, ontvangers, ...), door de acties of bewegingen, door het semantisch gewicht van de woorden en door de relatie tot de grond.

Claire Huber’s work invests the crossroad between oral poetry, dance and music.

Educated to Humanities in Paris, and holding a master degree in philosophy at the E.H.E.S.S., she firstly devoted herself to writing and translating poetry (a.o. Rainer Maria Rilke) and to direction and text adaptation for theater (The Idiot by Dostoievsky). Then, she was committed to theater companies (linked to the Grotowsky Institute) and story-telling in Western Africa, where was revealed her taste for orality and the presence of the body that says. As she came back to Europe, she turned to the study and practice of dance, pursuing an education in the Tanzfabrik, Berlin, and then in the research studios in P.A.R.T.S., in Brussels.

For a few years, she leads experimentations and research around the expressiveness of rhythms and phrasing : accents, inflections, punctuation, modulation, syncopation, etc. are understood as compositional knots that enable to raise and give shape to questions that are not only musical, literary and somatic but also unfold a fragile poetic “sense” that is non-discursive and non-representative.

Her lastest pieces comprise No.oN, that elaborates on « the body that says no » in dialogue with her poem No.oN and Iannis Xenakis’ Rebonds A, as well as Foundations, that traces the asymmetrical rhythms that combine middle-eastern non-metric modulations with the metric articulations of the western traditions in order to give rise to composite foundations, in collaboration with musician Stalin Abdi and performer Nastasja Stefanic. They are supported by STUK, KAAP, BUDA, and several performance centers across Europe (La place de la danse/CDCN-Toulouse, Kino Siska/Slovenia, ZPC/Croatia, Arts Printing House/Lithuania, DEVIR/CAPA/Portugal, Stanica/Serbia among others).