© Robbrecht Desmet

Femke Gyselinck - Gymnastics of the mind

Voor haar onderzoek liet Femke Gyselinck zich ïnspireren door het boek ​ABECEDA ​uit 1926, dat zich laat kenmerken door een gelijkwaardige synergie tussen typografie, fotomontage en beweging. Elke letter van het alfabet kreeg grafisch vorm door Karel Teige in relatie tot een gechoreografeerde pose van Milca Mayerová en Vítězslav Nezval voorzag iedere letter van een gedicht. Femke wil op haar beurt nadenken over hoe een ode te brengen aan dit werk en over hoe een hedendaagse relevantie te geven aan een dansalfabet in het licht van ons (post-)postmodernistisch wereldbeeld.

Het bewegingsonderzoek bouwt verder op haar vorige onderzoek naar hoe we lichamen kunnen lezen als betekenisdragers. Een gesticulerend lichaam is veelzeggend maar de betekenissen stollen nooit, ze blijven steevast in beweging. De reeds verworven inzichten en choreografische beeldtaal worden in dit project uitgedaagd door beweging te laten kristalliseren in 1 moment, 1 letter, 1 ‘pose’. Hoe vertaalt ze haar ruimtelijke taal naar een ander, tweedimensionaal medium? Welke communicatieve mogelijkheden zitten al dan niet vervat in een dansalfabet?


TEAM

Femke Gyselinck: choreograaf, danser
Joris Kritis: grafisch vormgever
Robbrecht Desmet: fotografie
Emma Meerschaert: stage artistieke ondersteuning

Femke Gyselinck (België, 1983) is danseres en choreografe. Na het afronden van haar studies aan P.A.R.T.S in 2006 werkte ze als freelance danseres met onder meer Eleanor Bauer, Andros Zinsbrowne, Esther Venrooy. Ze werkte 9 jaar als artistiek assistent van Anne Teresa De Keersmaeker/Rosas. In haar eigen werk zoekt ze naar een danstaal die nauw verweven is met muziek die een boude performativiteit combineert met een fijne vorm van expressiviteit. In 2018 maakte ze het duet Flamer samen met haar broer Lander, een drummer (STUFF., LABtrio). In samenwerking met Romina Lischka & het Hathor Consort creëerde ze 2 dansvoorstellingen: Lachrimae or Seven Teares op muziek van John Dowland & Annelies Van Parys en vervolgens L’Echo Du Danube op muziek van Johannes Schenck.

Voor de voorstelling Play (2019) van muzikante Liesa Van der Aa verzorgde ze de choreografie. Ook in 2019, samen met dansers Bryana Fritz & Jasmin Gins Posada creëerde ze de mini-opera Pigmalion, muziek van Rameau en live uitgevoerd door Apotheosis o.l.v Korneel Bernolet.

Moving Ballads, een muzikale dansvoorstelling, is haar recentste werk dat te zien zal zijn in 2020/2021.

Momenteel werkt ze aan de choreografie voor de opera Faust Szenen op muziek van Schumann en in regie van Julian Rosefeldt, een productie van Opera Vlaanderen & Montpellier Opera die in 2021 in première gaat.

Ze is verbonden als docente bij de bachelor opleiding Performing Arts aan het Kask (HoGent) en maakt deel uit van de faculty van P.A.R.T.S.