© Tom Leentjes
- Fully Automated Luxury Dancing!
Fully Automated Luxury Dancing! is een dansvoorstelling die onderzoekt hoe het is om te leven en te werken als freelance danser in de machine van de hedendaagse podiumkunstenwereld. De voorstelling probeert te onthullen wat er zich achter de schermen van de podiumkunstenwereld afspeelt en hoe macht daarbinnen werkt, op micro- en macroniveau, op ons lichaam en in ons leven. In de voorstelling voeren drie freelance dansers - elke show anders - live en zonder voorbereiding dansopdrachten uit voor een publiek door instructies te volgen in de koptelefoon die ze dragen. Geen enkele danser zal de voorstelling ooit twee keer opvoeren. De opdrachten die aan de dansers worden gevraagd zijn gebaseerd op situaties die een freelance danser tegenkomt in de verschillende stadia van zijn carrière - van dansles tot repetitie en auditie.
De show probeert uit te zoeken wat er nodig is om je eigen grenzen aan te geven en nee te zeggen in deze situaties en in ons dagelijks leven. Wat zijn de krachten die ons dwingen om in te stemmen met machtssystemen die we niet willen? Hoewel het zich baseert op de micropolitiek van het leven van de freelance danser, is Fully Automated Luxury Dancing! een voorstelling die onderzoekt wat er nodig is om op te staan tegen onderdrukkende vormen van macht op alle niveaus.
TEAM / CREDITS
Concept and Choreography: Dan Mussett
Dance: 3 different freelance dancers every show
Dancers during the research period: Jacopo Buccino, Giada Castioni, Yorrith de Bakker, Mikael de Geyter, Ine Garré, Helena Vandecasteele, Elien Devlieger, Hilde Christiaens, Maisie Woodford, Anne-Lene Noldner, Amarachi Molokwu, Anya Sirina, Tommy Cattin, Gabrielle Martin, Simon Lelievre
Dramaturgy: Barbara T’Jonck
Movement Advice: Francesca Chiodi Latini
Sound Advice: Raphael Malfliet
Light Design: Irene Cantero
Technical Assistance App: Pierre Coric
Technician on tour: tbc
Production Assistance: Dagmar Teurelincx
Coproduction: KAAP, workspacebrussels
Residency Support: STUK, Life Long Burning/Atlas Impulstanz, WASP/4Culture, Royal Conservatory of Antwerp
Dan Mussett (1988, BE/UK) is een freelance danser en choreograaf gevestigd in Brussel. Hij studeerde af aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen in 2017, na eerder gestudeerd te hebben aan het Conservatorio Profesional de Danza Reina Sofía in Granada. Als danser trad hij op in het werk van Jan Martens (RULE OF THREE (2017) en any attempt will end in crushed bodies and shattered bones (2021)) en Ayelen Parolin (WEG (2019)) en als maker creëerde hij ddddddduettttttttttttt (2019) en THE DATING PROJECT (2022). Sinds 2016 is hij actief in het Belgische artivistische collectief State of the Arts (SOTA), waar hij onder andere een welvaartstool, SOS-Relief, creëerde tijdens de Covid-19 pandemie. Tussen 2017-2020 heeft hij Murmur opgezet en georganiseerd, een lees- en discussiegroep voor kunstenaars en kunstbeoefenaars in Antwerpen.
Zijn werk was te zien in binnen- en buitenland, op podia en festivals als Jonge Harten Festival (Groningen), Europalia Arts Festival, Beyond the Black Box Festival, De Brakke Grond, Dansand en WUK. Tussen 2020-2022 was hij artistiek onderzoeker in de onderzoeksgroepen CREATIE en MAXLab aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten, Antwerpen. Zijn werk bevindt zich in de wazige zones tussen concepten en ideeën - performer en toeschouwer, kunst en leven, realiteit en fictie, mens en machine. De impact van technologie op ons lichaam en onze geest is een belangrijk thema in zijn werk. Vreugde en plezier zijn leidende principes in zijn kunst en leven.