© Oshin Albrecht
Geert Belpaeme - Imaginary numbers
Choreograaf Geert Belpaeme onderzoekt het kritisch potentieel van clownerie en het inherent geweld van tellen
Imaginary numbers wordt een hybride voorstelling op de grenzen tussen dans, theater en clownerie die het kritische potentieel van een hedendaagse clownspraktijk verkent. Deze voorstelling is een voortzetting en intensivering van de samenwerking van Geert Belpaeme met danseres en choreografe Estefanía Álvarez Ramírez, die elkaar ontmoetten tijdens de creatie van Please (don't) let me be (mis)understood.
Imaginary numbers gaat over het geweld dat inherent aanwezig is in tellen: in het berekenen, omvatten, bevatten, uitsluiten, binair maken van een complex en meervoudig bestaan om het te laten passen in een stabiel wereldbeeld. We willen de stabiliteit van dat tellen uit zijn hengsels lichten, zowel door het subject dat telt te ontwrichten, door het telobject een weerwoord te bieden, als door de getallen te laten ontsporen. Want hoe tastbaar is dat tellen? Hoe echt zijn de getallen waarmee we tellen? Imaginary Numbers gaat op zoek naar de denkbeeldige getallen die de pogingen doorspekken om ons leven, ons verlangen en onze toekomst te berekenen.
TEAM / CREDITS
Concept & direction: Geert Belpaeme
Creation & performance: Geert Belpaeme & Estefanía Álvarez Ramírez
Dramaturgy: Marie Peeters
Visual direction: Bosse Provoost
Performance coach: Piero Ramella
Lighting design: Ezra Veldhuis
Costume design: Sofie Durnez
Decor building: Geeraard Respeel
Circus coach: Raff Pringuet
Geert Belpaeme is theatermaker en speler. Hij studeerde in 2010 af aan de opleiding drama van KASK in Gent waar hij sindsdien ook docent en onderzoeker is. De materialiteit van de vertelling, de impulsieve verbeelding van de speler en de zoektocht naar een niet-lineaire dramaturgie, zijn terugkerende thema's in Geert's praktijk als speler en als maker. Zijn artistieke taal combineert speelsheid met filosofische strengheid in voorstellingen die de overheersende narratieven van onze tijd willen uitdagen.
Sinds zijn vorige voorstelling Please (don’t) let me be (mis)understood is het werk van Geert geëvolueerd richting clownerie. In zijn immer hybride praktijk focust hij zich momenteel op de kracht en relevantie van clownerie als hedendaagse praktijk. Het gaat daarbij niet om de reproductie van de figuur van de clown, zoals die tegenwoordig, bijna als archetype, in onze verbeelding bestaat, maar om het doen herleven van een rijke en complexe performatieve praktijk die tot midden 20e eeuw een belangrijke plaats in nam in de samenleving. De clown is voor Geert een vehikel om menselijke (en niet-menselijke) agressie, geweld, absurditeit en hopeloosheid te doen materialiseren.