Heine Avdal & Yukiko Shinozaki / fieldworks - gone here (yet) to come
gone here (yet) to come bestaat uit een reeks solo's, duetten en trio's, uitgevoerd door Ingrid Haakstad, Tale Dolven, Krisjanis Sants, Ieva Gaurilcikaite, Yukiko Shinozaki, en Heine Avdal. In hun recent werk gebruiken Avdal en Shinozaki verschillende media en middelen (objecten, geluid, projectie, tekst) om alledaagse ruimtes te exploreren (hotels, supermarkten, kantoren, theaters) en te onderzoeken hoe die ruimtes en ons conventioneel gebruik ervan vorm geven aan onze lichamen en bewegingen, acties en handelingen. In gone here (yet) to come beperken de choreografen het choreografisch materiaal tot het lichaam en alleen het lichaam. De performance is geïnspireerd door wat Myriam Sas het gewicht en de tactiliteit van duisternis noemt. In het donker worden alleen het lichaam en zijn bewegingen waarneembaar. De ruimte die het lichaam omsluit ontspant op die manier. Hoe ervaren we die ruimte? Wat is die ruimte? En hoe transformeert ze, en bekomt tactiel, of materieel? De dans focust op details in lichaamsbeweging maar onthult ook de ruimte die door de beweging ontstaat. Hoe verbindt het lichaam met - of scheidt het zich af van - zijn omgeving en anderen? Wat betekent het op dit moment, een moment dat desoriënterend is en ons dwingt om onze positie in de wereld te bevragen. De huidige situatie zorgt voor een soort verlamming, angst en apathie (door de constante nieuwsstroom, persoonlijke data en informatiemanipulatie, klimaatverandering, extremisme en politieke inactiviteit of onrust), maar ze vraagt ook actie, opstand en protest. De eisen van onze tijd resulteren in een nood aan eenvoud, focus en abstractie, en het is het moment waarop de kracht van verbeelding de bovenhand moet nemen.
TEAM
Heine Avdal, Yukiko Shinozaki, Roeland Luyten, Fude Ryoya, Sara Jansen, Bob Van Langendonck
Avdal and Shinozaki together started their own company fieldworks (formally named 'deepblue').
Since 2000 more than 20 productions were created, which all have been touring internationally.
The various productions are concerned with “performativity” and allow for an open interpretation of movement as a heterogeneous combination of a variety of media. Consequently, the artists draw on a broad range of disciplines and expertise: performance, dance, visual arts, video, music, and technology.
Every performance plays on the tension and contrast between the body and objects, the body and the mind, fact and fiction/representation, the tangible and the invisible, the organic and the artificial, ... Recurrent themes in the productions include the relationship between performer and spectator, the non-hierarchical approach to the various elements of a performance, and the exploration of both theatrical and non-theatrical environments.
fieldworks productions are made for a wide variety of locations/settings, both public and private; for the theatre: you are here (2008), nothing's for something (2012), a supermarket: Borrowed Landscape (2013), a hotel room: Field Works-hotel (2011), an office: Field Works-office (2010), a concert hall: The Otheroom (2016 - a collaboration with contemporary music composer Rolf Wallin), or even a whole building and its surroundings: the site-specific project carry on (2015-2020). Avdal and Shinozaki's latest production unannounced (2017) is a performance on fragmentation of time and space that blurs the conventional distinctions between the ‘outside’ and the ‘inside’ of the aesthetic event. Currently they are working on a new production "Assimimation" (working title) inspired by the tactility of darkness, and to be premiered in 2021.