Mariam Rezaei © Malthe Ivarsson

Kobe Van Cauwenberghe, Mariam Rezaei & Sakina Abdou - The Simultaneity Principle

“I’m writing a piece of chamber music. Thought I might call it The Simultaneity Principle. [Several] instruments each playing an independent cyclic theme; no melodic causality; the forward process entirely in the relationship of the parts. It makes a lovely harmony.” - Ursula K. Le Guin - The Dispossessed

Een nieuw trio bestaande uit gitarist Kobe Van Cauwenberghe (BE), turntablist Mariam Rezaei (VK) en saxofonist Sakina Abdou (FR) zal voor het eerst samenkomen tijdens een residentie in STUK om een reeks nieuwe, originele composities te verkennen en op te nemen. Inspiratiebron is Sheveks theorie van ‘Simultaneity’, uit Ursula K. Le Guins klassieke sciencefictionroman “The Dispossessed”, die traditionele ideeën van sequentiële causaliteit uitdaagt. Deze theorie stelt voor dat verleden, heden en toekomst tegelijkertijd plaatsvinden, hoewel de menselijke perceptie ze slechts opeenvolgend kan ervaren. Het trio zal de conceptuele en muzikale implicaties onderzoeken door te experimenteren met lineariteit, herhaling, variatie en improvisatie. Rezaei’s draaitafels vertegenwoordigen het cyclische proces van tijd, terwijl melodische en harmonische bewegingen in de gitaar en saxofoon sequentiële lineariteit creëren. Maar deze rollen liggen nooit vast; als een hybride trio opereren ze tussen cycli en sequenties, lijnen en cirkels, verleden - heden en toekomst tegelijkertijd, non-lineariteit als standaard en toch allemaal in één gelijktijdig voorwaarts proces. Hierdoor zullen de bredere sociale implicaties van Sheveks theorie ook invloed hebben op het muzikale proces, en raken ze thema's aan zoals vrijheid, determinisme en de onderlinge verbondenheid van mensen en gebeurtenissen.

Credits

Mariam Rezaei, turntables
Sakina Abdou, saxophones
Kobe Van Cauwenberghe, concept, guitars and electronics

Sakina Abdou

Saxofoniste Sakina Abdou is een van de weinige vrouwelijke jazz- en geïmproviseerde muziekartiesten in Noord-Frankrijk. Vanuit Lille verkent ze jazz, vrije improvisatie en hedendaagse en experimentele muziek met artiesten als Eve Risser's Red Desert Orchestra, Raymond Boni, Yacouba Moumouni, Satoko Fujii en het gedurfde experimentele collectief Muzzix. Als soloartiest ontwikkelde ze een rauw, krachtig geluid, zowel precies als rauw, dat koppig perspectieven verkent tussen woede en verzachting, drama en ironie. Ze put uit al haar invloeden om zichzelf te verankeren in het heden en de geschiedenis, haar eigen taal te herformuleren en haar stem te laten horen.

Mariam Rezaei © Malthe Ivarsson

Mariam Rezaei is een meermaals bekroonde componist, turntablist en performer. Ze leidde eerder het experimentele kunstproject TOPH, TUSK FRINGE en TUSK NORTH, en in november 2022 ontving ze de Paul Hamlyn Foundation #AwardsForArtists, als erkenning voor haar bijdrage aan muziekcompositie. Haar muziek is onlangs beschreven als 'echt baanbrekend' (London Jazz News 2022) en 'high-velocity sonisch surrealisme' (4* The Guardian 2022). De recente release BOWN (Heat Crimes) stond op nr. 6 in The Wire en nr. 10 in The Quietus' beste albums van 2023 en was The Quietus album van de week. Boomkat omschreef het als 'een uiting van extreme technische bekwaamheid - fenomenaal materiaal'. Ze treedt ook op in het draaitafeltrio met Evicshen en Maria Chávez en in de band The Sleep of Reason Produces Monsters (met Mette Rasmussen, Gabrieli Mitelli en Lukas Loenig).

© Thomas Pennesi

Kobe Van Cauwenberghe is een veelgeprezen gitarist, improvisator en onderzoeker. Hij is stichtend lid van het elektrisch gitaarkwartet Zwerm en werkt regelmatig samen met het Brusselse Ictus ensemble. Als freelance gitarist trad hij op met tal van groepen en ensembles in België, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, de VS en andere landen. In de afgelopen jaren leidde zijn onderzoek naar de muziek van Anthony Braxton tot het veelgeprezen soloalbum “Ghost Trance Solos” (ATD10, 2020) en de dubbel LP “Ghost Trance Septet” (eNR105, 2022), waarvan de laatste werd uitgeroepen tot “Album van het Jaar” door Avant Music News.