Maarten Heijnens & Anthony Van Gog - Heartscore
Anthony van Gog en Maarten Heijnens werken bij STUK aan hun tweede fysieke partituur, Heartscore. Heartscore is een fysieke compositie die wordt gedirigeerd door de live hartslag van de performers. Terwijl de performers hun hartslag pogen te manipuleren, zal de hartslag op haar beurt de performance beïnvloeden. Zo wordt Heartscore een dialoog tussen het organische van het hart en de rationele wil van de performers. Hoe verhoudt het organische, intuïtieve lichaam zich ten opzichte van het rigide kader van een partituur? En hoe kunnen de performers de vrijheid bewaren zonder een slag van het hart te missen?
Heartscore zal een visuele luisterervaring worden waarin de dialoog tussen hoofd en lichaam op een intrigerende manier wordt verklankt.
Van en met: Anthony van Gog & Maarten Heijnens
Coproductie: Veem House for Performance, Playground (STUK Kunstencentrum & M - Museum, Leuven), Makershuis Tilburg,
Technology Driven Art (Lectoraat) en Via Zuid.
Techniek & Geluid: Joel Thurman
Kostuum: Carlijn Veurink
Coaching: Arno Schuitemaker
Grafisch Ontwerp: Irie Wata
Registratie: Anastasija Pirozenko
Mede mogelijk gemaakt door: Amsterdams Fonds voor de Kunst (AFK), deBuren (Grensverleggers), Janivo Stichting, Stichting Melanie en Podium Bloos.
Met dank aan: Mark IJzerman, Instrument Inventors Initiative (iii), Marcelle Kuiper, Peter Missotten, Lisa Reinheimer (DansBrabant), Martin Verheesen, Heleen Volman, Erik van de Wijdeven, Joanneke van de Woestijne.
Dit initiatief werd mede mogelijk gemaakt door Grensverleggers, regeling ter ondersteuning van culturele samenwerkingen tussen partijen in Vlaanderen, de Provincie Noord-Brabant, de provincie Limburg en de Provincie Zeeland.
Anthony van Gog & Maarten Heijnens studeerden in 2019 samen af aan de Performance Opleiding van de Toneelacademie in Maastricht. Vanuit een grote (gedeelde) fascinatie voor het lichaam, haar processen en haar zeggingskracht vormen ze sinds hun afstuderen een makers-duo. Samen houden ze zich bezig met het creëren van wat ze ‘fysieke partituren’ noemen. In een fysieke partituur staat niet het muziekinstrument, maar het ‘lichaam-als-instrument’ centraal. Op deze manier willen ze het lichaam de kans geven te spreken, zodat we de kans krijgen naar haar te luisteren om haar te (kunnen) blijven verstaan. Samen maakten ze al eerder hun eerste fysieke partituur Breathing Piece: een half-uur durende compositie voor de ademhaling, gebaseerd op het verloop van een hyperventilatie.