Marc Vanrunxt / Kunst/Werk & ChampdAction - Pink & Orange

Residentie in aanloop naar de première van de nieuwe creatie Pink & Orange van Kunst/Werk in samenwerking met ChampdAction.

Choreograaf en danser Marc Vanrunxt is gefascineerd door de intense samenwerkingsverbanden van de Judson Memorial Church en het triumviraat John Cage, Merce Cunningham en Robert Rauschenberg in de jaren 50, 60 & 70. Hun innovatieve omgang met muziek, vorm en beweging, en vooral de interactie daartussen was richtinggevend voor generaties kunstenaars na hen. In diezelfde spirit zet Vanrunxt in Pink & Orange een nieuwe samenwerking op rondom het werk van John Cage met ChampdAction, het Antwerpse interdisciplinair platform voor nieuwe muziek. Pianist Yutaka Oya en organiste Iris Eysermans vervoegen de vertrouwde Kunst/Werk artiesten Peter Savel, Igor Shyshko en Lise Vachon in de studio.

Pink and Orange - de titel verwijst naar een schilderij van Ellsworth Kelly - gaat op zoek naar nieuwe verhoudingen en naar communicatie tussen onverwachte zaken: wat bevindt er zich tussen roze en oranje? Hoeveel is Cage maal Cage? Hoe klinkt een cactus?

choreografie Marc Vanrunxt i.s.m. Igor Shyshko, Peter Savel & Lise Vachon
muziek John Cage: Organ2 / ASLSP (1987), Sonatas & Interludes (1946-1948)
muzikanten Yutaka Oya, Iris Eysermans (ChampdAction)
licht Stef Alleweireldt
scènebeeld Tom Volkaert
productie Kunst/Werk & ChampdAction
met de steun van de Vlaamse Overheid

Videoportret van de residentie voor Pink & Orange

Yutaka Oya is een veelzijdig pianist. Naast het grote klassieke en romantische repertoire, heeft hij tientallen wereldcreaties van kamermuziek en piano solo werken van Europese en Japanse componisten op zijn naam. Hij trad op met vele Belgische en buitenlandse symfonische orkesten en ensembles en is sedert jaar en dag pianist bij ChampdAction. Hij verleende zijn medewerking aan tientallen CD-opnames, en speelde solorecitals en kamermuziek in heel de wereld.

Iris Eysermans, de organiste die de Organ2/ASLSP-compositie voor haar rekening neemt, maakt deel uit van het duo 64-Feet en is ook met of zonder 64-Feet regelmatig te gast bij ChampdAction. Het orgel heeft nog steeds zijn plaats niet echt gevonden in de nieuwe muziekwereld. Het duo 64-Feet probeert hier verandering in te brengen door een verrassende programmatie te brengen met oude en nieuwe muziek, waarbij het gebruik van nieuwe technologie, live-electronics, synthesizer en elektronische orgels niet geschuwd wordt.

Marc Vanrunxt is choreograaf, danser en artistiek leider van Kunst/Werk. Hij onderzoekt de grenzen van dans als medium en choreografie als taal, door rekening te houden met de mogelijkheden van het lichaam. In zijn werk probeert hij begrippen als tijd, ruimte, energie en aanwezigheid te herdefiniëren. Het oeuvre van Vanrunxt werkt rond tegenstellingen als zichtbaar/onzichtbaar en tastbaar/ongrijpbaar. Zijn artistieke woordenschat vindt haar wortels in de punkbeweging en het abstracte expressionisme.

Peter Savel is één van Kunst/Werk’s satellieten. Na zijn studies ging hij als danser aan het werk bij choreograaf Pierre Droulers. Hij danste in de herneming van De l’air et du vent (2011) en in de creatie Soleils (2012). In mei 2013 begon zijn samenwerking met choreograaf Salva Sanchis. Hij danste in zijn creaties The Organ Project (2008), The Phantom Layer (2013), Islands (2014) en Radical Light (2016), waarmee ze nog steeds optreden in verschillende Europese zalen. Vanaf 2016 ging hij aan de slag als danser-maker bij Marc Vanrunxt, oprichter van Kunst/Werk. Peter danst in zijn voorstelling Prototype (2017) en Drawings (2019) i.s.m. Slagwerk den Haag.

Igor Shyshko is één van Kunst/Werk’s satellieten. Igor schreef zich in als student aan de dansafdeling van de Wit-Russische Universiteit van Cultuur. Na vier jaar studie in Wit-Rusland werd hij in 1997 aangenomen in P.A.R.T.S., de hedendaagse dansschool in Brussel. Hij is er afgestudeerd in 2000 en in datzelfde jaar danste hij in de eerste creatie van Akram Khan Rush. Vanaf dat najaar werd hij danser bij Rosas. In 2010 verliet hij zijn voltijdse betrekking bij Rosas en begon te freelancen. De daaropvolgende jaren werkte hij met choreografen als Arco Renz en Marc Vanrunxt. Tijdens deze zoektocht naar een persoonlijke danstaal en naar een vorm die zijn eigen choreografie zou kunnen aannemen, creëerde hij in 2014 Darling met Moya Michael. In het seizoen 2019-2020 werkte Igor samen met Tale Dolven aan de nieuwe danscreatie PrecarryUs.

Lise Vachon is één van Kunst/Werk’s satellieten. Lise is danser en choreografe van Canadese afkomst, die sinds 1997 in Brussel woont, toen ze bij P.A.R.T.S. begon te studeren. Tijdens haar carrière als danser of als choreografische assistente heeft Lise samengewerkt met verschillende artiesten zoals Anne Teresa De Keersmaeker, Arco Renz, Michèle Noiret, Marc Vanrunxt (o.a. de creatie Only in 2012) of Fré Werbrouck. Ze heeft ook gewerkt aan verschillende opera’s in De Munt en in het buitenland, samen met onder meer Sidi Larbi Cherkaoui. Momenteel is Lise werkzaam bij P.A.R.T.S. als pedagogisch coördinator en begeleider voor de leerlingen, waarbij ze hun evolutie, lessen, workshops en evaluaties nauwgezet opvolgt. Met Vanrunxt maakte Lise o.a. de creaties Only in 2012, Prototype in 2017 en Drawings in 2019.

Tom Volkaert is een beeldend kunstenaar werkzaam in Antwerpen. Tom kent een belangrijke rol toe aan het toeval. Hoewel er gedetailleerde recepten bestaan voor het glazuren van keramiek in de oven, weigert hij deze te gebruiken en laat hij een metaforische, onzichtbare, warme hand zijn sculpturen in de oven verder gieten. Wat er ook ’fout’ gaat, wat voor barst of gat er ook ontstaat, hij beschouwt het als een toegevoegde waarde. Bovendien verwerkt hij vaak ready-mades of gevonden voorwerpen in zijn sculpturen, als een manier

om verbonden te blijven met zijn lokale omgeving. Vaak hergebruikt hij gebroken delen van eerdere werken, als een manier om zich weer te verbinden met zijn eigen kunst, en om zichzelf als kunstenaar voor te stellen. In zekere zin zijn al zijn werken vervormde zelfportretten.