Maxime Denuc - Elevations (met Kris Verdonck)

De Frans-Belgische minimalistische componist Maxime Denuc creëert een mobiel pijporgel dat bespeeld kan worden via laptop/midi. Het instrument wordt gebouwd door de iconische Kempense orgelbouwers Decap en zal dienen als instrument voor installaties en live concerten. Na zijn bejubelde album Nachthorn (dit jaar te horen op Rewire, Intonal e.a.) zal hij bovendien nieuwe muziek componeren voor dit orgel. Ook zal hij samenwerken met de gerenommeerde Belgische theaterregisseur en kunstenaar Kris Verdonck voor de (licht)scenografie.

Concept & compositie: Maxime Denuc
Dramaturgie & scenografie: Kris Verdonck
Coproductie: A Two Dogs Company – Brussels (BE), STUK Leuven (BE), RING-Scène Périphérique, Toulouse (FR) – Le Lieu Unique, Nantes (FR) – Centre Henri Pousseur, Liège (BE).

Maxime Denuc is een componist van elektronische muziek uit Brussel. Hij was medeoprichter van Plapla Pinky, een duo dat bekend staat om hun atypische benadering van clubmuziek, ergens tussen rave, barok en hedendaagse muziek. Ze brachten verschillende platen uit en werden uitgenodigd om op te treden in clubs en festivals zoals Sonar (ES), Villette Sonique (FR), Club Metro Kyoto (JP), Les Siestes Electroniques (FR) of Today's Art (NL).

Sinds enkele jaren richt zijn solowerk zich op kerkorgels. In 2020 bracht hij Solarium uit op het Belgische label Vlek, een orgelwerk over de zonsopgang. Twee jaar later presenteerde hij Nachthorn, een nieuwe LP voor MIDI-kerkorgel. De plaat werd lovend ontvangen, met name door Boomkat, die hem selecteerde in de tien platen van het jaar 2022. Het werd ook gekozen als soundtrack voor de Chanel lente-zomer 2023 Haute-Couture show.

Naast zijn activiteiten als componist werkt Maxime Denuc met podiumkunsten en wijdt hij zich ook aan onderzoek. Hij is in 2019 afgestudeerd aan de EHESS in Parijs in ‘Theories and Practices of Language and Arts’.