
© Staf Smets / STUK
- Research
Choreograaf Koen De Preter verdiept zijn bewegingstaal in een onderzoekstraject rond intensieve samenwerkingen met andere choreografen.
Deze residentie gebeurt in het kader van een beurs bewezen talent van de Vlaamse Overheid. In 2025 wil ik een jaar van herbronning en artistieke verdieping inlassen, gericht op opnieuw zelf dansen na vijf jaar choreograferen van groepsstukken. Naast solo reflectie omvat dit plan een intensieve samenwerking met choreografen Daniel Linehan, Lisbeth Gruwez, Philipp Gehmacher en Maria Ibarretxe, die elk een andere benadering en artistieke taal hanteren. Door met deze uiteenlopende stemmen te werken, wil ik mijn bewegingstaal verdiepen en nieuwe connecties ontdekken. Dit is mijn eerste residentie van het traject, met Daniel Linehan.
Koen De Preter (Bonheiden, 1981) studeerde in 2002 af aan de Fontys Dansacademie Tilburg. Als danser werkte hij voor choreografen Sasha Waltz en Raimund Hoghe. Sinds 2004 maakt hij eigen choreografieën, eerst solo of in duet (bijvoorbeeld We dance to forget en Journey), en vanaf 2014 groepschoreografieën voor gezelschappen als fABULEUS, Theater Stap en Het Gevolg. In zijn meest recente producties —Tender Men, followfollow, Adagiae en 15 Pieces —werkte hij met zeer diverse groepen dansers, variërend van professionele dansers tot amateurperformers van 12 tot 70 jaar, waaronder ook mensen met een beperking.
Daniel Linehan (Seattle, 1982) is een Amerikaanse choreograaf en danser die zijn carrière in Europa uitbouwde. Na studies in Seattle verhuisde hij in 2004 naar New York, waar hij werkte met o.a. Miguel Gutierrez. In 2008 trok hij naar Brussel en rondde in 2010 de Research Cycle af aan P.A.R.T.S. Hij creëerde werken zoals Not About Everything, Body of Work en Listen Here: These Woods & This Cavern. Zijn structuur Hiatus wordt sinds 2015 gesteund door de Vlaamse Overheid.