Adem Ouhaibia - Shaharazad © Olympe Tits
Dans   /   Performance
P.A.R.T.S. MA Studios 2024

Graduation Works

De dansers en choreografen van P.A.R.T.S. Studios, het masterprogramma van de Brusselse hedendaagse dansschool o.l.v. Anne Teresa De Keersmaeker, tonen hun afstudeerwerk. Gedurende twee jaar liepen twaalf jonge choreografen en dansmakers uit alle windhoeken van de wereld een traject waarin zij hun eigen onderzoek en creaties ontwikkelden. Gespreid over twee avonden toont STUK een zestal projecten. Kom kennis maken met deze jonge wolven.

PROGRAMMA

DONDERDAG 26.09

Urtė Groblytė & Judith Dhondt
Jair Jetzehu Montes Rangel
Ching Shu Huang

VRIJDAG 27.09

Im Kanokporn Vorapharuek
Adem Ouhaibia
Géraldine Haas

DONDERDAG 26.09

Urtė Groblytė & Judith Dhondt / A Lovely Construction Site

I hold it my love don’t worry I am only hovering and it’s so quiet shh it’s oh so dark in my organs and then I am gone I need you to hold me baby for me to be gone I hold it I love it I love me with it if not my bones you wouldn’t be so love me in little slices cut me open so I keep bleeding and I am a body less is endless notice me take my hand what are we? Strangers when hands estranged un-break the heart if that’s what you call it Knowing oh my beloved chainsaw if only I could melt your heart.

Dit project begon vanuit het herdenken van de boom en beweegt zich nu tussen de walging en aantrekking voor een instrument dat pijn berokkent. Door te werken met een gevaarlijk object, bevragen we het verlangen dat je buiten jezelf brengt, een versmelting van angst en opwinding. Zo belanden we in een kettingvolle plek – doorheen stem en lichaam – dat smaakt naar metaal. We gaan in dialoog met zowel het object als de metafoor van de kettingzaag tot het onderscheid verdwijnt.

CREDITS

Gecreëerd door
Urtė Groblytė & Judith Dhondt In samenwerking met Eleni Roberts, Iris Donders Uitgevoerd door Urtė, Judith, Iris, Eleni Mentoren Dolores Hulan, Stefa Govaert Muziek Lorenzo Higueras Dramaturgie Antoine Dupuy Larbre Assistentie/scenografie Vladimir Babinchuk Outerelo Bijzondere dank aan Philomène Jander, Eva Galmel, Désirée Cerocién, Ching Shu Huang

Jair Jetzehu Montes Rangel / -Oddkin-

A leaf a gourd a shell a net
A bag a sling a sack a bottle
A pot a box a container.
A holder. A recipient.

Hoe transformeer je een performatieve ruimte in een container? Een borduurwerk van zorg, live elektronische geluiden, lichamen die energieën in beweging delen, liefde, zachtheid, vreugde, speelsheid, transparantie, fictie en nog eens fictie. Een ruimte die alle innerlijke werelden vasthoudt die aanwezig zijn in de ruimte, om verbinding te maken met hun complexiteiten.

CREDITS

Concept & uitvoering Jair Jetzehu Montes Rangel In samenwerking met Im Kanokporn Vorapharuek (performer), Marikki Nyfors (performer), Ariadna Navarrete Valverde Mentoring & dramaturgie Kopano Maroga, Catalina Insignares Externe blik Marlla Araújo Lichtontwerp Gea Zazil Decor & textielontwerp Kyra Voordeckers

Ching Shu Huang / Prompt: It sucks (?)

What sucks you here?" is always the first question people ask me.”
“Prompt*: generate an image with a person eating a bunch of snacks, no Asian porn.
“Prompt: a snail migrating 300 centimeters from the edge of a sidewalk to its death in the middle of it."
"Prompt: a plastic bag flies overseas and gets stuck in institutional trouble.”
"Prompt: a vacuum that fell in love with an inflatable thing.”

Dit project probeert vragen te verzamelen van gemigreerde lichamen en voert zijn eigen proces van troost en thuiskomen uit. Het laat speelse en dwaze eigenschappen onze kracht stimuleren om een mogelijke toekomst voor terugkeer te fantaseren.

*Prompt: Een AI-prompt is elke vorm van tekst, vraag, informatie of code die aan AI communiceert welk antwoord je zoekt. Het is voorbereid om te voldoen aan de eisen en acties die iemands fantasieën en verbeeldingen vervullen (of niet vervullen).

CREDITS

Dit project van Ching Shu Huang kwam tot stand in samenwerking met Marlla Araújo (co-creatie, performer), Marikki Nyfors (co-schrijven, performer), Hsiao Hsuan Wu alias Aniao (performer), Urtė Groblytė (flashmob co-choreografie), Luis Ramirez Muñoz (geluidsontwerp), Paulo César Lopes Sousa (kostuumontwerp), Ludovic Dury (scenografie), Desiree 0100 (mentor), gastperformers en jij. Bijzondere dank aan Johanne Mortgat Shan, Vladimir Babinchuk Outerelo, India de Vere, Giulia Bonfiglio, Marc Estalilla

VRIJDAG 27.09

Im Kanokporn Vorapharuek / when ashes spiral

Wanneer as wervelt, wordt het menselijke zelf gedecentreerd naar een transformatieve wereld – een liminale omgeving waar vloeibare wezens oprijzen, blijven hangen en ineenstorten. Deze cyclus van transformatie beweegt zich door staten van ontkoppeling van geest en lichaam. We omarmen een animistische kijk om het vaste zelf te bevrijden en het meervoudig en veranderlijk te laten worden. Starre sociale constructies worden vloeibaar en energieën stromen door verschillende vormen. Hoe kunnen we door de grenzen van onze huid sijpelen? Wanneer we het levende en het levenloze als een spectrum zien, wat drijft er dan tussenin? We vieren de vergankelijke natuur en vluchtige identiteiten.

CREDITS

Concept & regie Im Kanokporn Vorapharuek Performance & creatie Rania Barhoumi, Osamu Shikichi, Jair Jetzehu Montes Rangel, Im Kanokporn Vorapharuek Scenografie & kostuum Anthea Demoen Geluidsontwerp Jair Montes Script Rania Barhoumi Mentor Sabrina Seifried, Bojana Cvejić

Adem Ouhaibia / Shaharazad

Shaharazad vertrekt van de bewegingsmethodes van hiphop binnen de hedendaagse danswereld. Samen met Marita Schwanke onderzoekt Adem Ouhaibia hoe deze methodes vertaald en vervormd kunnen worden met aandacht voor ieders achtergrond en kennis. Uit dit onderzoek komen de praktijk Breaking technologies – the five elements of breaking en de performance Shaharazad voort.

Shaharazad gaat over sporen maken en achterlaten, als een opname van het verleden maar ook als verbeelding van de toekomst. Het stelt vragen bij de manier van dans lezen en dans delen met een divers publiek. Geïnspireerd door Roland Barthes’ idee van ‘de dood van de auteur’, concentreert de voorstelling zich op de verschillende ervaringen die samenkomen, uit elkaar drijven en transformeren. In hoeverre is dans toegankelijk voor een buitenstaander? Net als bij het publiek, spreken ook de performers en makers verschillende talen, al hebben zij wel iets gemeen. Ze delen hun interesse in kunst en in dans, en leunen op een web van kennis en trajecten waar ze doorgegaan zijn. Met deze voorstelling willen Marita Schwanke en Adem Ouhaibia bedenken wat de toekomst kan zijn.

CREDITS

Choreograaf Adem Ouhaibia Samenwerking Marita Schwanke Performers Marita Schwanke, Adem Ouhaibia Mentor Radouan Mriziga Externe blik Haider Al Timimi

Géraldine Haas / An Awkward Friend

Hoe kan het lichaam pijnlijke ervaringen herinneren en emoties laten opkomen in een liminale ruimte tussen droom en werkelijkheid?

An Awkward Friend is een sensorische poging om dichterbij de belichaamde sensaties en herinneringen te komen rondom het verlies van mijn vader. Met de medewerking van mijn vriendin Ine creëren we denkbeeldige ruimtes waar ongemak en vreemdheid kunnen opkomen en resoneren, waar geesten kunnen verschijnen en waar de tijd kan stromen, zich uitbreiden en soms ineenstorten.

CREDITS

Concept en choreografie Géraldine Haas Gecreëerd en uitgevoerd door Ine Bonnaire, Géraldine Haas Choreografisch assistent Pierre-Louis Kerbart Dramaturgie en mentor Krystel Khoury Externe blik Lara Ferrari -tummma- Scenografie Géraldine Haas, Ine Bonnaire Kostuums Ine Bonnaire, Géraldine Haas Awkward friends Naama Shoshana Fogiel Lewin, Carlos Landaeta Meneses, Mira Maria Studer Een groot dankjewel aan al mijn collega’s die het werk tijdens het proces hebben begeleid Een gedachte ter viering van onze geliefde vermisten

do 26 sep 2024 19:00
Tickets Laatste tickets Uitverkocht
vr 27 sep 2024 19:00
Tickets Laatste tickets Uitverkocht

Locatie

STUK Studio

Prijs

€14 basis
€10
STUKkaart
€7
Cultuurkaart / -19 jaar

Abonnement samenstellen? klik hier
STUKkaart kopen? klik hier