Dans
Koen De Preter

Solo Night

Ondanks een positieve evaluatie door de beoordelingscommissie ontving Koen De Preter geen projectsubsidies van de Vlaamse Gemeenschap voor zijn nieuwe creatie Tender Men. Hij ziet zich dan ook genoodzaakt de productie uit te stellen tot volgend seizoen.

Graag presenteren we dit seizoen i.p.v. Tender Men een samengestelde avond, gecureerd door Koen de Preter. Op het programma vier korte performances, twee van de hand van Koen De Preter zelf, twee van nauw verwante artiesten met wie hij ooit samen op de planken stond.

Tickets voor Tender Men blijven geldig voor de Solo Night op dezelfde datum. Omdat er nog geen nieuwe datum voor Tender Men is, zijn de tickets niet geldig voor die nieuwe datum. Wie liever terugbetaling van de tickets wil, kan contact opnemen met de ticketbalie van het huis waar de tickets werden gekocht: STUK Onthaal (ticket@stuk.be) of de 30CC-ticketbalie. Ticketkopers worden daar ook persoonlijk over gecontacteerd.

In Solo Night brengt choreograaf Koen De Preter vier korte performances samen. Naast een herwerking van zijn eigen debuut Les mots ... toujours les mots bien sûr uit 2004, presenteert hij de solo Blade Racer, die hij vorig seizoen creëerde voor Theater Stap-performer Peter Janssens.

Ook op het programma werk van twee nauw verwante artiesten met wie Koen De Preter samen op de planken stond: de Baskische kunstenares Maria Ibarretxe en de ondertussen 94-jarige Zweeds-Franse danseres Alphea Pouget.

Koen De Preter & Theater Stap - Blade Racer

(20' incl. audience entrance)

© Ruben Swannet

Blade Racer is een concert-performance en een danssolo in één. Van, voor en met Peter Janssens. Ongelooflijke Peter. Als een master of ceremony neemt hij je mee in zijn wereld en de daarbij horende soundscore. De titel verwijst naar één van de geluiden van de synthesizers die hij bespeelt. Zijn alter ego weet je telkens weer te bedwelmen. Hij danst in het moment. Hij reikt de hand.

Na de groepsvoorstelling To Belong (2006) is Blade Racer de tweede samenwerking van Koen De Preter met Theater Stap. Blade Racer werd gecreëerd in het kader van Het Kraakpand, een festivalconcept van Theater Stap, waarin mensen met een mentale beperking centraal staan.


Choreografie
Koen De Preter
Dans Peter Janssens
Muziek Koen De Preter & Peter Janssens
Productie Theater Stap

Koen De Preter - Les Mots (17')

© Lore Sannen

Dans om haar fotografische poëzie. Ferré om zijn gevecht tussen ‘noir et blanc’; om zijn in-vraag-stelling van zijn eigen medium: woorden. Zoals ik wil dansen, maar stilstaan mooier vind.

Een verstilde performance op muziek van Leo Ferré, een werk van introversie, met minimalistische bewegingen en explosieve momenten.
Les Mots is de herwerking van Koen De Preters eerste solovoorstelling Les mots ... toujours les mots bien sûr, gecreëerd in 2004 voor Jong Bloed (Kortrijk) en Prefab (Leuven). De voorstelling werd door het festival Theater aan Zee in 2004 geselecteerd voor de International Young Makers Marathon en was in dit kader te zien in Oostende, Bilbao, Edinburgh, Lissabon, Parijs en Amsterdam.

Dans & concept Koen De Preter
Muziek Il n’y a plus rien, Léo Ferré (Live à Montreux 1973)
Met ondersteuning van fABULEUS

Maria Ibarretxe - Choreographic study about the end of things (+/-20')

Choreographic study about the end of things is een langlopend research project en choreografische installatie-performance die het publiek uitnodigt in een intiem landschap. Maria Ibarretxe vraagt
zich af hoe we eindige gebeurtenissen in ons leven en vergankelijkheid verwerken. In dit project wordt een ruimte gecreëerd voor kwetsbaarheid, aarzeling en verandering. Als onderdeel van haar
onderzoek richt Ibarretxe haar aandacht op Koreaanse en Japanse begrafenisrituelen en deed ze research naar de concepten van Wabi-sabi en Ichi-go ichi-e.

Maria Ibarretxe is een allround kunstenares en feministe. Haar werk situeert zich tussen choreografie, beeldende kunst, film, muziek en theater. Samen met Koen De Preter creëerde ze We dance to forget (fABULEUS, 2007) en While things can change (Circuit X, 2011).

Concept & performance Maria Ibarretxe
Met ondersteuning van Bilbaoarte (Bilbao), SeMa Nanji Recidency (Seoul), Tenjinyama Art Studio (Sapporo)

Rien, rien du tout, rien et tout, rien est tout, rien (12')

© Jean Gros-Abadie

De solo Rien is een dans op de muziek van La jeune fille et la mort van Schubert door de ondertussen 94-jarige danseres Alphea Pouget. De geboorte van beweging leeft voort dankzij het ritme van een andere adem, een langzame dans die de perceptie laat verdwalen naar een innerlijke wereld vol precisie en schoonheid.

Toen Koen De Preter Alphea Pougets solo Rien zag op het festival Les Inattendus in Frankrijk, was hij sterk onder de indruk. Hun ontmoeting leidde tot de creatie van het duet J o u r n e y in 2012.

Choreografie & dans Alphea Pouget
Muziek La jeune fille et la mort, Schubert

wo 22 jan 2020 20:30
do 23 jan 2020 20:30

Locatie

STUK Soetezaal

Prijs

€10 basis
€8 reductie

Tags

première