Aymara Parola - La Cautiva (Working Title) Epic Delirium of Movement and Sound

Tijdens een residentie van een week werkt Aymara Parola aan een try-out op afstand met artiest Damian Cortes Alberti, uit Oostenrijk, voor een toekomstig project met pianist en componist Lea Petra.

La Cautiva (The Captive) is een scene-experiment dat het formaat van de solo onderzoekt als discursieve manier om het zelf voor te stellen. Een hypothese uit de Gestaltpsychologie zegt dat het geheel anders is dan de som van de delen. Dat inspireerde tot het maken van een werk rond zelf-fictie, gesplitst in twee solo's die één verhaal vertellen maar tegelijkertijd hun autonomie behouden. Het doel is de scenische dialectiek onderzoeken die gecreëerd wordt door dit "duet" van twee autonome "solo's".

De makers zijn geïnteresseerd in de mogelijkheid om een hybride verhaalt te creëren waar lichaam, ruimte, tijd, realiteit en fantasie verweven zijn in een lucide, niet-hiërarchische en fluïde ruimte voor gemeenschap met het publiek. Daarvoor gebruiken ze biografische elementen en literair materiaal uit de Argentijnse traditie. Tijdens het werkproces worden de verhalen - soms pijnlijk of traumatisch - literair materiaal, waardoor afstand, dans en muziek ontstaan: ze abstraheren de realiteit en volgen de logica van het delirium, waardoor de performers hun eigen leven zien alsof het van iemand anders was.

AYMARÁ PAROLA was born in Argentina, and has been based in Brussels, Belgium since 2009. Her first dance steps were in traditional Argentine folk dance and ballet, and currently active in the field of dance, theater and performance. Since 2011, Aymará has been working with the dance company Ultima Vez / Wim Vandekeybus, in the productions: Oedipus / Bêtnoir, What’s the Prediction ?!, Spiritual Unity and What The Body Does not Remember.

She collaborated with the choreographer Ayelen Parolin for the creation Autoctonos, presented at the Kunstenfestivaldesarts and Montpelier Danse (2017). She joined the creation DIE BAKCHEN by Wim Vandekeybus, at the Cuvilliés theater, Munich (2019). She created El NACIMIENTO or [REBIRTH] a Telenovela in 13 Acts, a dance, music and theater piece together with the choreographer/singer Ariah Lester (VE) presented at CAMPO, Gent and at the Jonge Harten Theaterfestival, Groningen (2019).


LEA PETRA
was born in Argentina where she studied music and in parallel, architecture. She moved to Brussels in 1999 and 2010 she finalized her participation in the Advanced Performance and Scenography program, a.pass. Her research is based on interpretative resources related to musical language. She developed the concept of “interfered piano” that differs from the prepared piano where the strings are prepared in advance, the “interfered piano” arises from interacting, influencing, hindering the mechanics of the instrument by means of different objects with different materials or the own body, to provoke the sound change during the performance.

Lea has composed music for several dance, theatre, circus and instrumental music shows and was nominated for the SABAM 2018 awards in the category Stage Music.


DAMIAN CORTES ALBERTI
was born in Argentina. He studied dance and theater and moved to Europe in 2008. He was part of the ensemble of Staatstheater Darmstadt, Germany and later at Landestheater Linz, Austria. Since 2016 he is actively involved as a freelance dancer, actor, choreographer and teacher in different productions in Austria, Croatia, Germany, Spain, and South Korea, and continues his research in the art field doing a Doctorate in Arts at the Anton Bruckner Private University in Linz where he graduated with honors in 2019 as a Master of Arts, Dance and Education.