© Joeri Thiry STUK
Ehsan Hemat - Everything brings us back to the body
Een verkenning van de relatie tussen stemmen, ademhaling en de klank van een messing plaat
In het kader van zijn nieuwe voorstelling Everything brings us back to the body onderzoekt Ehsan Hemat samen met artieste Selma Banich (Zagreb) somatisch stemgebruik als tool om stem en ademhaling te gebruiken als instrument in relatie tot de klank die een messing plaat produceert.
TEAM/CREDITS
Ehsan Hemat: choreografie & performance
Selma Banich: stemcoach
Roeland Luyten: geluidscompositie
Yasen Vasilev: dramaturgie
Erki Devries: Scenografie
Artiest Selma Banich woont en werkt in Zagreb. Ze geeft ervaringsgerichte workshops waarbij ze de stem en ademhaling als bron en medium onderzoekt. Selma werkte als stemcoach met verschillende kunstenaars, curatoren en groepen in de Balkan, Europa en de VS.
Ehsan Hemat is een in Brussel gevestigde danser en choreograaf. Ehsans debuutstuk, I Put a Spell on You, is een ambitieuze verkenning van de effecten van discipline en controle op het menselijk lichaam, dat in 2019 werd bekroond met de prijs voor Beste Choreografie op het Internationale Fadjr Theater Festival. Zijn tweede stuk “A in the Role of B when C didn’t make it” werd ontwikkeld binnen Co-Labo van LaGeste en ging in première in de KVS in 2023. ‘Everything brings us back to the body’ is zijn eerste solovoorstelling. De voorstelling start vanuit het inzicht dat de huidige digitale overproductie en oververzadiging van beelden en informatie ons murw slaat en losweekt van ons lichaam. Als reactie daarop richt zijn voorstelling zich, vanuit de interactie tussen het levende lichaam en een niet-levende object, een grote messing plaat, op een ritueel van visuele en auditieve reflecties.