© Erik Nevin

Liz Kinoshita - 11 O'clock

In haar onderzoek naar de musical spitst Liz Kinoshita zich deze keer toe op het fenomeen van het 11 o’clock-nummer. Die term verwijst naar het voorlaatste lied van een musical waarin één
van de protagonisten tot een cruciaal besef komt, meestal in monoloogvorm en vol emotie, overtuiging en inleving. 11 O’clock leidt ons naar de dadendrang van het elfde uur, de nakende catastrofe, het moment waarop het uitstelgedrag plaatsmaakt voor actie. Het nummer inspireert niet enkel, het is ook een moment van rekenschap, waarbij een personage in nood de moed vindt om de situatie onder ogen te zien.

Hoe proberen we om te gaan met de grote vraagstukken van vandaag? Bidden we, zwelgen we erin, halen we uit of berusten we? 11 O’clock kijkt via dans, zang en retoriek naar de gedachten en pogingen tot oplossingen die in ons opkomen als we oog in oog staan met de waarheid.

Liz Kinoshita werd geboren in Toronto, Canada, en verhuisde in 2002 naar Europa. Ze werkte met ZOO/Thomas Hauert, Tino Sehgal, tgSTAN, Eleanor Bauer/Good Move en vele anderen, en maakt haar ook eigen werk. In 2001 werd ze door Walter Verdin uitgenodigd voor een samenwerking met de Congolese theatermaker Ornella Mamba, met als resultaat de performance Article 0.0. In 2013 begon ze met haar onderzoek naar de mechanismen van de musical. Ze creëerde VOLCANO in 2014, een eigentijdse dans-backstage-musical-performance. Drie jaar later volgde Radical Empathy, in opdracht van Den Danske Scenekunstskole, en You Can't Take It With You, een performance in circulaire opstelling rond afval en noodzaak. Liz maakte deel uit van Anne Teresa De Keersmaekers choreografieteam voor West Side Story op Broadway. Haar nieuwe creatie 11 O'clock gaat op 11 december 2020 in première in de Stadsschouwburg Brugge.