Danserfgoed is geen verleden tijd
Vlaamse regering schrapt subsidies Danserfgoed STUK vanaf 01/01/2026
De Vlaamse regering kondigde begin deze week besparingen aan voor 2026 die zowat alle domeinen en lagen van de samenleving treffen. Minister van Cultuur Gennez heeft bij haar besparingsoefening gekozen om niet lineair in te grijpen in subsidies van de kunstenorganisaties in Vlaanderen, maar om sterk te knippen in een aantal organisaties die ‘ad nominatim’ (i.e. buiten de decretale kaders om) subsidies krijgen voor een specifiek initiatief. De danserfgoedwerking van STUK valt onder deze categorie en wordt zo vanaf 1 januari 2026 volledig geschrapt. De beslissing staat los van enige inhoudelijke evaluatie of weloverwogen inschatting van de implicaties.
Wat betekent dat?
Het nieuws kwam voor STUK als een donderslag bij heldere hemel. De danserfgoedwerking is nooit louter een verhaal 'van en voor STUK' geweest en overstijgt ons kunstencentrum in haar doelen en impact. Ze is vertakt in vele partnerschappen in Leuven, Vlaanderen en internationaal en draagt bij aan de toekomst van de dans in Vlaanderen door een versterking en verbreding van de community errond.
Dankzij de Vlaamse basissubsidies konden we de afgelopen jaren grote stappen zetten:
We konden ons inschrijven in een Europees Horizon project DanceMap, waarbinnen we vernieuwende onderzoeks- en publieksgerichte projecten ontwikkelen.
We hebben ons partnerschap met de KU Leuven versterkt en de universiteit maakt komende jaren extra middelen vrij voor onderzoek naar dans(erfgoed).
Samen met Danspunt en CEMPER lanceerden we Dansstroom, dat amateurdansers doet duiken in repertoire.
De Stad Leuven leverde een extra bijdrage; danserfgoed speelt een centrale rol in het programma van LOV2030 en in het verhaal-in-ontwikkeling van de Podiumkunstensite.
We organiseerden symposia en reflectiedagen met onze academische partners en Opera Ballet Vlaanderen en schreven samen met CEMPER het Actieplan Danserfgoed Vlaanderen.
Daarnaast zijn er de vele projecten die we samen met kunstenaars, gezelschappen, educatieve en participatieve partners opzetten en die een publiek vinden in de Body of Work festivals in STUK.
En nu?
Als de Vlaamse basissubsidies voor de danserfgoedwerking per 1 januari 2026 verdwijnen, komt ook de bijkomende financiering in gevaar en dreigt het danserfgoedverhaal en alle opgebouwde dynamiek stil te vallen.
STUK en onze partners blijven geloven in de waarde van een werking rond danserfgoed. Samen met hen bekijken we of en hoe we middelen kunnen vinden om deze werking te laten bestaan.
Geloof jij ook in ons danserfgoedverhaal? Heb je een fijne herinnering aan één van onze danserfgoed-projecten (Dansstroom, Body of Work festival,..). Laat een reactie achter in onderstaande Google Form. Zo maken we de impact en de brede steun voor danserfgoed zichtbaar voor beleidsmakers.
"België moet trots zijn op zijn dansgeschiedenis! Het is iets waar we beroemd om zijn en daarom geëerd zou moeten worden.Ik heb heel mooie herinneringen aan het eerste body of work festival met een mooie tentoonstelling en een prachtige solo van Yuika Hashimoto, die mij tot tranen toe roerde. "
"Als redactie van Etcetera betreuren wij het wegvallen van de subsidies van de danserfgoedwerking van STUK. (...) Dat de werking van STUK nu al zou verdwijnen, zo kort na het ontstaan ervan, wekt dan ook consternatie bij ons op. Wij hopen dat dit unieke initiatief een tweede kans krijgt, zeker gezien de verkiezing van Leuven als Europese Culturele Hoofdstad in 2030. Onze rijke danstraditie en -erfgoed zijn meer dan de moeite waard om blijvend op de kaart te zetten."
"Al wie bezig is met dans heeft er baat bij dat STUK de ruimte en middelen krijgt om dans(erfgoed) zichtbaar te maken en te delen met nieuwe generaties. De erfgoedwerking verbindt archiefwerkers, publiek, onderzoekers, dansers en choreografen in een levendig verhaal dat we niet mogen verliezen. Het is absurd om de dynamiek die met beperkte middelen op gang werd gebracht zo abrupt een halt toe te roepen."
"Het was een heel ontroerend weerzien met 'Fase', van Rosas, zowat de eerste dansvoorstelling die ik ooit heb gezien in de jaren '80. En heel hoopgevend om te zien dat vele jonge mensen door dit vluchtig maar zo betekenisvol erfgoed werden geraakt én in beweging kwamen. Goed ook om deze wereldvermaarde choreografie en choreografe te verankeren op de plek waar dit werk tot leven is gekomen."
"We are deeply shocked by the Flemish Government’s decision to discontinue support for STUK’s dance heritage programme as of January 2026. These cuts are not only poorly thought out but also profoundly destructive, undermining years of innovative work and flourishing international partnerships. STUK has built a vibrant space where artistic creation and dance heritage meet, generating collaborations that resonate far beyond Belgium. To dismantle this at such a critical moment is to jeopardise a unique effort to connect the past, present and future of European dance."
"Met het Rosas-project beleefden we opnieuw de experimentele dansvibes van de jaren 80! Het STUK was toen mijn dagelijkse pleisterplek van dansworkshops en voorstellingen in de geest van wat De Keersmaeker er binnenbracht! De overzichtsexpo op het body and art festival toonde de evolutie in de rijkdom zo exhaustief aan dat je geen geschiedkundige hoeft te zijn om de noodzaak te voelen dit verleden te koesteren om net die rijkdom in de toekomst verder te ontwikkelen."
"Op korte tijd heeft de danserfgoedwerking een belangrijke plek ingenomen in het danslandschap. Zowel met betrekking tot het samenbrengen van de verschillende stakeholders rond danserfgoed, de visieontwikkeling in verband met het uitbouwen van het danserfgoed en het ontsluiten van dat danserfgoed naar zowel het professionele als het brede publiek via de reeks Body of Work festivals. Het zou bijzonder jammer zijn om de investering in deze werking te kortwieken. Vanuit mijn rol als verantwoordelijke van een dansopleiding wil ik onderstrepen dat bewustwording over de recente dansgeschiedenis in Vlaanderen en de op gang gebrachte kennisdeling cruciaal is voor de dansers en choreografen van de toekomst die wij opleiden. "
"De openingsavond van het eerste Body of Work festival blies me omver. Er was een grote, gedetailleerde expo van Rosas met ongeziene archiefstukken en prachtig beeldmateriaal. Heel de avond was gevuld met dans: zowel van studenten als van ervaren Rosasdansers, een unieke samenkomst."
"Vanaf de eerste voorstelling van Rosas in de schouwburg van Leuven was ik geboeid door hedendaagse dans . Ik volgde Rosas al die jaren en was blij verrast met de uitnodiging naar IEDEREEN om mee te dansen in´Leuven danst Rosas danst Rosas´. Het was een unieke ervaring en onze leeftijdsgroep ( 55 plus ) is een vriendinnengroep gebleven , met dezelfde interesse : dansen met de mogelijkheden die we fysiek nog hebben. We gaan ervoor, dansstroom heeft ons samengebracht , en wij dansen verder !!!!!!"
"Thank you for BODY OF WORK FASE. Was an absolute highlight for me personally and professionally. I’m very grateful to STUK and Delphine, and the entire team that helped us bring fase to so many people over three weeks. I’m so sorry to hear of this news."
"Dit project heeft op korte tijd een divers netwerk weten op te bouwen, van academisch tot participatief. Delphine Hesters heeft de sector betrokken bij elk proces, op een gelaagde en professionele manier. Het is belangrijk voor het erfgoed van dans, een immateriële kunstvorm waarin Vlaanderen excelleert maar die tot nog toe nog te weinig nadacht over archiveren, documenteren en ontplooien voor nieuwe generaties. Kunstenaars willen te vaak enkel iets nieuws produceren, maar wat is nieuw wanneer je de geschiedenis niet kent? Ik geloof sterk in de formats die dit project aan het ontwikkelen was en hopelijk kan blijven ontwikkelen."